2,436 læst ·
6 svar
2k læst
6 svar
Hvad kan jeg beklæde mine lågestolper med?
Har bygget to solide portstolper af 4 stk 70x70mm trykimprægnerede stolper, der er samlet med 45x95mm reglar og gennemgående rustfrit gevindstang. Hele herligheden er forankret i betonfundament, og størrelsen er 23.5 x 23.5 x 150 cm. Indtil videre er alt godt, de er overdrevent stabile.
Men nu har jeg brug for at beklæde dem med noget, så de faktisk ligner portstolper. Den mest naturlige løsning ville nok være malet råt brædde. Men hvilke andre gode og ikke alt for dyre alternativer er der?
Jeg overvejede masonit, men er dagens ubehandlede plader, som kaldes "board", det samme som den masonit, der blev brugt til husfacader før i tiden? Dvs. kan den bruges (malet selvfølgelig) udendørs? Der er jo noget, der hedder oliehærdet board også, men den kan vel næppe males på?
Så kom jeg til at tænke på laminat. Jeg har et gammelt badeværelse med "perstorpspaneler", tynde ca. 2 mm store vægpaneler med plastkanter langs kanterne. Men så snart jeg prøver at google laminat, perstorpspanel og lignende, så finder jeg kun laminatplader, dvs. spånplade dækket med laminat. Findes der tynde "paneler", som fungerer udendørs?
Krydsfiner er måske også en mulighed, men jeg har fået den opfattelse, at det er ret følsomt over for fugt. Også selvom de store overflader bliver malet, er der jo risiko for, at fugt kommer til de savede ender, selvom man sætter en form for hjørnelist. Jeg antager, at de svulmer op og bliver dårlige ret hurtigt i så fald?
Hvad anbefaler I? Findes der noget mirakelmateriale, jeg ikke har tænkt på? Det skal selvfølgelig klare udendørsbrug, sol/regn/etc.
Men nu har jeg brug for at beklæde dem med noget, så de faktisk ligner portstolper. Den mest naturlige løsning ville nok være malet råt brædde. Men hvilke andre gode og ikke alt for dyre alternativer er der?
Jeg overvejede masonit, men er dagens ubehandlede plader, som kaldes "board", det samme som den masonit, der blev brugt til husfacader før i tiden? Dvs. kan den bruges (malet selvfølgelig) udendørs? Der er jo noget, der hedder oliehærdet board også, men den kan vel næppe males på?
Så kom jeg til at tænke på laminat. Jeg har et gammelt badeværelse med "perstorpspaneler", tynde ca. 2 mm store vægpaneler med plastkanter langs kanterne. Men så snart jeg prøver at google laminat, perstorpspanel og lignende, så finder jeg kun laminatplader, dvs. spånplade dækket med laminat. Findes der tynde "paneler", som fungerer udendørs?
Krydsfiner er måske også en mulighed, men jeg har fået den opfattelse, at det er ret følsomt over for fugt. Også selvom de store overflader bliver malet, er der jo risiko for, at fugt kommer til de savede ender, selvom man sætter en form for hjørnelist. Jeg antager, at de svulmer op og bliver dårlige ret hurtigt i så fald?
Hvad anbefaler I? Findes der noget mirakelmateriale, jeg ikke har tænkt på? Det skal selvfølgelig klare udendørsbrug, sol/regn/etc.
Senest redigeret:
Den der lyder jo rigtig godt! Jeg mener, at jeg har kigget på lignende for længe siden, men at jeg da læste, at de var ret skrøbelige og let sprækkede, men måske var det en anden type plade, jeg læste det om.H hydrolift sagde:
Sokkelflade måske? https://www.k-rauta.se/produkt/sockelskiva-cembrit-rock-coal-12x595x2550mm/6418662931466N NightRider sagde:Har bygget to solide portstolper af 4 stk. 70x70mm trykimprægnerede stolper, der er samlet med 45x95mm regler og gennemgående rustfri gevindstang. Hele herligheden er forankret i betonfundament, og størrelsen er 23.5 x 23.5 x 150 cm. Så langt er alt godt, de er overdrevet stabile.
Men nu skal jeg beklæde dem med noget, så de faktisk ligner portstolper. Det mest naturlige ville vel være typ malet ruspont. Men hvad findes der ellers for gode og ikke alt for dyre alternativer?
Overvejede masonit, men er dagens ubehandlede plader, der kaldes "board", det samme som den masonit, der blev brugt til husfacader før? Dvs. kan den bruges (malet naturligvis) udendørs? Der findes jo noget, der hedder oliehærdet board også, men den kan vel næppe males på?
Så kom jeg til at tænke på laminat. Har et gammelt badeværelse med "perstorpspaneler", tynde ca. 2mm store vægpaneler med plastlister langs kanterne. Men så snart jeg forsøger at google på laminat, perstorpspanel og lignende, så får jeg kun op laminatplader, dvs. spånplade beklædt med laminat. Findes der tynde "paneler", der fungerer udendørs?
Plywood er måske også en mulighed, men jeg har fået indtrykket af, at det er ret følsomt for fugt. Selv om de store flader vil blive malet, er der risiko for, at fugt kommer til de skårne ender, selv om man sætter en form for hjørneliste. Antager, at de svulmer og bliver dårlige ret hurtigt så?
Hvad anbefaler I? Findes der et mirakelmateriale, jeg ikke har tænkt på? Det skal selvfølgelig kunne holde til udendørs brug, sol/regn/etc.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 indlæg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5,628 indlæg
Måske er jeg helt ude at cykle nu, men skriver det alligevel, der findes jo tynde plader med beklædningstegl.N NightRider sagde:Har bygget to robuste portstolper af 4 stk. 70x70mm trykimprægnerede stolper som sidder sammen med 45x95mm regler og gennemgående rustfri gevindstang. Hele herligheden er forankret i betonfundament, og størrelsen er 23.5 x 23.5 x 150 cm. Så langt er alt godt, de er overdrevent stabile.
Men nu skal jeg beklæde dem med noget, så de faktisk ligner portstolper. Det mest naturlige ville vel være typisk malet råspont. Men hvad findes der ellers for gode og ikke alt for dyre alternativer?
Overvejede masonit, men er nutidens ubehandlede plader, der kaldes "board", det samme som den masonit, der tidligere blev brugt til husfacader? Dvs. kan den bruges (malet, selvfølgelig) udendørs? Der findes jo noget, der hedder oliehærdet board også, men den kan vel næppe males på?
Så kom jeg til at tænke på laminat. Har et gammelt badeværelse med "perstorpspaneler", tynde ca. 2mm store vægpaneler med plastiklister langs kanterne. Men så snart jeg forsøger at google på laminat, perstorpspanel og lignende, får jeg kun laminatplader op, dvs. spånplade beklædt med laminat. Findes der tynde "paneler" som fungerer udendørs?
Plywood er måske også et alternativ, men jeg har fået det indtryk, at det er ret følsomt overfor fugt. Selvom de store overflader bliver malet, er der risiko for, at fugt når de savede kanter, selvom man sætter en slags hjørnelist på. Jeg antager, at de svulmer op og bliver dårlige ret hurtigt?
Hvad anbefaler I? Findes der noget vidundermateriale, jeg ikke har tænkt på? Det skal selvfølgelig kunne klare udendørsbrug, sol/regn etc.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 628 indlæg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5,628 indlæg
Er ikke helt sikker på navnet, har for mig at Bauhouse havde dette tidligere, kiggede for 10 år siden, teglvæg kan det hedde, kiggede lidt hurtigt men ser ikke ud som det findes på store plader længere. Det største jeg ser er 30,5x30,5 cm, på ark. Første gang jeg så det var på Praktiker i Polen, men den store kæde findes jo ikke længere. Men der findes jo flere steder i Polen. Google på beklædningstegl, der kommer noget op som kan være interessant for dig.N NightRider sagde:
Senest redigeret:
Klik her for at svare