Det nemmeste og bedste ville jo have været at lade det være bare.............pappspændte lofter opfører sig sådan helt normalt, og det må man ligesom have med i beregningerne i et gammelt hus. Er oftest ingenting som er perfekt på nogen måde. Det indgår.
Nu har I revet pappen i stykker, og det er ikke så let at genskabe godt......

GoC GoC sagde:
De små skavankerne er ingen problem at fikse. At det er lidt bølget nogle steder, må man regne med, eftersom huset bevæger sig lidt det meste af tiden.
Og skær ikke, hvor du skal reparere, riv papirbiterne, du skal dække skaderne med.
Brug ingen lineal eller noget, riv så du får en uregelmæssig "blød" kant og læg papirbiterne i tapetklister. Sæt dem fast over skaden. Og mal derefter. Det kommer til at blive rigtig godt.
Ok. :) Hvilket papir skal man bruge? Virker avispapir som nogen skrev ovenfor? Jeg har ingen problemer med, at det er bølget, men tænkte mere, at det ville begynde at gå i stykker mere og mere.

S Stefan1972 sagde:
Det enkleste og bedste havde jo været at lade det være bare.............papspændte lofter opfører sig sådan helt normalt, og det må man ligesom have med i beregningerne i et gammelt hus. Det er ofte ingenting, der er perfekt på nogen måde. Det hører med. Nu har I revet papiret i stykker, og det er ikke så let at gendanne godt......
Ja det var jo nogen der syntes ovenfor at jeg skulle se hvad der var under. Og det lød som en god idé tænkte jeg, for jeg troede at man måtte fjerne det (virkede sådan når jeg googlesøgte lidt generelt). Det gik ikke at se noget uden at rive ret meget. Men jeg rev hvor det allerede var i stykker...

P Petronille sagde:
Skal prøve at fikse et billede. Blev nødt til at rive en del ned for at det kunne ses. Brædderne ser høvlede ud, men det ser ud til at der er en del søm.

Der er ingen loft ovenpå, men skråtag i to af soveværelserne. Der findes et slags loftsrum ved siderne – har glemt hvad det hedder nu, bare som et rum i forlængelsen af skråtaget, så at sige – og der er der en del savsmuld og på ydervæggene ser det ud til at der sidder en form for tyk isoleringsplade som ligner typisk masonit eller meget tyk pap (det er selvfølgelig ikke det, men for at beskrive hvordan det ser ud).
Kattelem er nok ordet du søger. Men er der ingen hanebåndsloft ovenover det aktuelle rum, eller har rummet skråtag helt op til kip?
De der plader kan være treftex-plader. Er de porøse?
Hvis brædderne er høvlede og der ikke er nogen risiko for at spåner falder ned gennem sprækker, ser det jo ud til det går fint at male træet direkte, men I må nok leve med hullerne efter sømmene hvis det ikke skal blive for meget arbejde, ellers må I sætte plader af en eller anden slags, eller ny pap.

Jiji Jiji sagde:
Katteloft er nok ordet du søger. Men er der ingen hanebåndsloft over det aktuelle rum, eller har rummet skråtag helt op til kip? De der plader kan være treetex-plader. Er de porøse? Hvis brædderne er høvlede og der ikke er nogen risiko for, at spåner falder ned gennem sprækkerne, ser det ud til at kunne lade sig gøre at male direkte på træet, men I må nok leve med hullerne efter nabberne, hvis det ikke skal blive for meget arbejde, ellers må I sætte plader af en slags, eller nyt pap.
Jo der er noget rum ovenover, som jeg tror man kun kan komme ind i fra taget. Treetex kan det nok være, det ser også ud som om det mindste rum på overetagen har lignende plader på væggene i stedet for tapet. Og i loftet i gangen, kan det også være treetex? Der er nogle plader i hvert fald.

Det er nok muligt, at det skulle gå an at male på brædderne, og at det ville se ret fint ud, for hullerne kan jo spartles, men jeg gætter på, at det bliver meget mere arbejde end at lappe papiret, selvom limfarven sandsynligvis skal vaskes ned.

Det er svært at give råd om pappen uden at se hvor meget den hænger.

Er det limfarve? Det er ikke helt sikkert hvis huset er fra 50'erne, men det har du måske allerede tjekket?

Man kan bruge tapetklister til at fjerne limfarve. Dette har jeg dog ikke selv prøvet, jeg har vasket. Hvis du er interesseret i den teknik kan jeg sende et link.

Jiji Jiji sagde:
Det er svært at give råd om pappen uden at se, hvor meget det hænger.

Er det limfarve? Det er ikke helt sikkert, hvis huset er fra 50'erne, men det har du måske allerede tjekket?

Man kan bruge tapetklister til at fjerne limfarve. Dette har jeg dog ikke testet selv, jeg har vasket. Hvis du er interesseret i den teknik, kan jeg sende et link.
Hmm næ, du har måske ret, jeg tog for givet, at det var det (troede det plejede at være det i 50'erne). I vores lejlighed bemærkedes det jo, fordi den nye farve raslede ned, men den kan ikke opløses så let, som jeg troede. Fingeren bliver kun en smule svagt hvid, det bliver ikke klistret ligesom. Hvad kan det så være for en farve, tror du?

P Petronille sagde:
Hmm nä du har kanske rätt, jeg tog for givet at det var det (troede det plejer at være det i 50'erne). I vores lejlighed mærkedes det jo eftersom den nye farve raslede ned, men den går ikke at opløse så let som jeg troede. Fingeren bliver bare lidt svagt hvid, det bliver ikke klistret ligesom. Hvad kan det da være for farve tro?
https://www.google.com/amp/s/byggnadsvard.se/folkhemmets-farger/amp/

Det er ikke helt let at regne ud. Jeg har selv et rum i huset der er indrettet i 50- eller 60'erne. Loftet har nok ikke været malet med limfarve, for nu er det overmalet med moderne plastfarve. Det virker som om der har eksisteret mange typer af farver i de der år, men man ved jo ikke hvor moderne maleren har været, der har været involveret.

Jiji Jiji sagde:
[link]

Det er ikke helt let at finde ud af. Jeg har selv et rum i huset, der er indrettet i 50- eller 60'erne. Loftet har nok ikke været malet med limfarve, for nu er det overmalet med moderne plastfarve. Det ser ud til, at der har været mange typer maling i de år, men man ved jo ikke, hvor moderne maleren har været indblandet.
Tak, interessant link!

Nej, det er svært selvfølgelig, er mest nysgerrig. Malingen kridter jo lidt, så ikke nogen moderne maling. Derefter vil man helst ikke have, at den skal falde ned. Den sidder meget løst på de papstykker, jeg har trukket i.

P Petronille sagde:
Tak, interessant link!

Nej det er svært selvfølgelig, er mest nysgerrig. Farven kridter jo lidt, så ikke nogen moderne farve. Så vil man helst ikke have den til at falde ned. Den sidder meget løst på de papstykker jeg har trukket i.
Så er det nok bedst at forsøge at vaske den væk. Jeg har hørt, det skulle gå hurtigere, hvis man bruger tapetklister, men har ikke prøvet det selv. Eller også spænder I ny pap op over den gamle og maler med en farve I vælger.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.