Er der nogen, der har styr på, hvad grundningsbruk indeholder, jeg har en formodning om, at det er det samme som de almindelige mur- og puds, men at man har mere vand.
Dvs. pudsbruk a med mere vand = grundningsbruk a

Grundningsmørtel indeholder lavalkalisk cement og kalk samt ballast, mens pudsemørtel a indeholder cement og ballast.

Så er spørgsmålet, hvor vigtigt det er med lavalkalisk, hvis man skal grunde på en skorsten 6 meter op...

Det går jo ikke nogle mængder, så selv om grundningsmørtlen er dyrere, så bliver det vel ingen økonomisk katastrofe - så hvorfor tage chancen?

Grundningskalk findes ikke på lager, og jeg har købt sand og Murcement.
Så er det mere fordi jeg er nysgerrig end at spare nogle kroner.

• Synes
hans.p og 1 anden
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det traditionelle grundningsmørtel blev blandet med murcement, ballast og vand. Mere vand og murcement og mindre med ballast blev brugt. EDIT: Googlede. A-mørtel til tyndgrundning indeholder 1 del murcement til 3 dele ballast (sand) samt vand til en grød-konsistens. De kommercielle indeholder rødt pigmentpulver (noget jernoxid?), såkaldt "rødgrund" så man kan se hvor man har tyndgrundet og senere pudset over.

(Murcement er i sin tur et produkt, der bygger på en blanding af almindelig portlandcement (byggcement i handlen) og kalkstensmel.)

Senest redigeret:
Låner lidt. Jeg begyndte at pudse mine lecablokke til drivhuset i går, først bare med Murningsbruk A (Finja). Kan man nogle steder lægge lidt mere på nu bagefter, hvis man har været nærig et sted?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.