Hejsa!
Jeg skal bygge en uisoleret stald på 15x9 m, ca. 3,5 m høj (samlet syld til hæsebånd), et tag med ca. 45 graders hældning (det skal have et gammeldags udseende), så det bliver vel ca. 8 m til kip. Tagbelægningen bliver fibercementplader, der lægges direkte på lægterne mellem spær (der bliver altså intet svaj).
Nu overvejer jeg forskellige arbejds- og pengebesparende foranstaltninger, som selvfølgelig ikke må påvirke holdbarheden. En sådan er afstanden mellem væggelægterne. Kunne man udvide til ca. 1 m imellem, eller måske 1,2 m? Dels sparer jeg arbejde og træ, men jeg tror også, det ville se pænere ud og ikke så "forvirret", hvis man satte lægterne lidt tyndere.
Den oprindelige plan var at bruge 2"5" til de stående væggelægter, og til hæsebåndet en liggende (på højkant) 2"6" og så en liggende 2"5" (træet kommer fra en "bondesav", så det er ikke centimeter-mål).
Meget taknemmelig for jeres synspunkter!

Skal du have plademateriale på væggene kan vel deres mål påvirke, eller?

Nej, intet skivematerial på indersiden.

Mikael_L
Hvad skal du have på væggene, og hvad skal de kunne tåle bagefter? (Sparkende heste og hesteskub?)

Skal du have gipsplader, kan du ikke have større afstand end cc60 cm.

Skal du have råspont og accepterer lidt ujævne vægge, kan du sikkert have op til cc120 cm.

Hvis du har tænkt at lave vægge af 45mm tykt regeltræ, kan du enten have en god cc-afstand eller bruge træets dimensioner til at få meget solide vægge.

Så spørgsmål; hvad har du tænkt på væggene? masonit, OSB, gips, plyfa, træplank/regel osv.
Og hvad skal væggene kunne tåle, har du tænkt at fastgøre ting i væggene osv.

Jeg har været med til at bygge stald for cirka 10 år siden, og dengang var det snarere tættere reglementer der gjaldt med tanke på hestenes kræfter. Jeg vil huske, at vi satte formplyfa på CC40 på udsatte områder og OSB på cc90 på andre.

S
præcist tættere og gerne formplyfa på væggene. der findes sikkert regler for, hvordan du skal bygge stalden.
var med til at bygge en stald til køer, var der mange tilpasninger og regler der

Tak alle!
Indledningsvis kommer den til at blive brugt til får og være som en eneste stor liggehallen, så vi vil ikke tilpasse indretningen til heste. Hvis vi senere bygger bokse til heste, vil det være formplyfa, vi tænker at bruge, men det er som sagt noget, vi evt. gør om nogle år.
Jeg tænker mere på bygningens konstruktion, hvordan klarer den et mere sjældent regelafstand med tanke på al ydre påvirkning den udsættes for (tagdækningens vægt, vind, sne)?

Bödde sagde:
...
Nu overvejer jeg forskellige arbejds- og omkostningsbesparende foranstaltninger, som selvfølgelig ikke må påvirke holdbarheden. En sådan er afstanden mellem vægstolperne. Kunne man udvide til ca. 1 m imellem, eller måske 1,2 m? Dels sparer jeg arbejde og træ, men jeg tror også det ville se pænere ud og ikke så "pladret", hvis man stillede stolperne lidt længere fra hinanden.
Den oprindelige plan var at bruge 2"5" til de stående vægstolper, og til remmen en liggende (på højkant) 2"6" og så en liggende 2"5" (træet kommer fra en "bonnasåg", så det er ikke centimetermål).
Meget taknemmelig for jeres synspunkter!
Det lyder som om du ikke planlægger at have nogen indre vægbeklædning i stalden, ellers kan du jo ikke se, hvor tæt stolperne sidder.
Og det bør jo blive en ret ranglet konstruktion uanset stolpeafstand, når hestene bliver sultne og begynder at skændes.

At sætte 2"x5" c-c 1200 er jo omtrent som at have 2"x2" c-c 600, så det lyder ikke som en stabil konstruktion.

Jeg har lige bygget en lille 50 m2 stald med 45x120 stolper c-c 600 og med liggende 22 mm rålægt som indre panel.
Har godt nok ikke udsat den for hestespark endnu, men det føles rimelig stabilt.

Med så høje vægge som 3,5 m ville jeg nok hellere gå op i dimension.

KnockOnWood sagde:
Det lyder som om du ikke har nogen indre vægbeklædning i stalden, ellers kan man jo ikke se, hvor tæt reglarne sidder.
Og det burde jo blive en ret ranglet konstruktion uanset regelafstand, når hestene bliver sultne og begynder at skændes.

At sætte 2"x5" c-c 1200 bliver jo omtrent som at have 2"x2" c-c 600, så det lyder ikke som en stabil konstruktion.

Jeg har netop bygget en lille 50 m2 stald med 45x120 reglar c-c 600, og med liggende 22 mm råspont som indre panel.
Har ganske vist ikke udsat det for hestespark endnu, men det føles rimelig stabilt.

Med så høje vægge som 3,5 m ville jeg nok hellere have gået op i dimension.
Du mener at køre 2"x6" og regel cc 60?!

Bödde sagde:
Du mener å køre 2"x6" og regla cc 60?!
Ja, det ser jeg som et minimum.

Men jeg forstår ikke rigtig, hvad du skriver:
Er det en liggehal eller er det en stald?
Bare en enkel bræddevæg med kun udvendig panel, eller en rigtig regelvæg?

Og de 3,5 meter høje vægge: Hvad giver dem stabilitet?
For at det skal blive en stabil konstruktion, må jo regelværk og paneler samarbejde.

Men nu er jeg ingen konstruktør.
Måske du skulle forsøge at få kontakt med nogen kyndig.
Alternativt "tyvkig" på lignende konstruktioner, der har stået nogle år :)

Mikael_L
Jeg er enig, du bør nok se over hele dimensioneringen lidt mere, når jeg tænker efter og tjekker de oplysninger, du har givet.
Jeg antager, at du vil placere spær den korte vej over bygningen.
Uanset hvad vil du med 9 meters bredde få ret betydelige linjelaster, jeg gætter lidt mellem tommelfingeren/pegefingeren på 20kN/meter eller mere.

Og så er det højt = lange reglar = knæklængden lang = svagt og letknækket.

Så du skal kigge lidt mere på, hvilken dimension du har brug for for at klare lastfaldet knæk, da især den stærke retning. Og i den svage retning skal du tage stabiliserende foranstaltninger, alternativt gå efter dyre limtræsstolper som stående regelværk.

Derefter (eller faktisk samtidig, da man kan vælge stærke reglar, der bærer direkte under spær alternativt bærende linje ved hammerbåndet og lade lasten også tages af mellemliggende reglar), kan du vælge indvendigt vægmateriale og reglers cc-mål.

Her er to dimensioneringstabeller, som du kan starte med, for at få en lille idé om, hvilke dimensioner der er nødvendige.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=726&contextPage=1458
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=788&contextPage=181

KnockOnWood sagde:
Ja, det ser jeg som et minimum.

Men jeg forstår ikke helt, hvad du skriver:
Er det en læskur eller er det en stald?
Bare en simpel bræddevæg med kun udvendig panel, eller en rigtig regelvæg?

Og de 3,5 meter høje vægge: Hvad giver dem fasthed?
For at det skal blive en stabil konstruktion, skal jo regelværk og paneler samarbejde.

Men nu er jeg ingen konstruktør.
Måske du skulle prøve at få kontakt med nogen kyndige.
Alternativt "kigge" på lignende konstruktioner, som har stået nogle år :)
Jeg udtrykte mig måske mærkeligt :)
Bifoger billede set oppefra, hvilket jeg naturligvis skulle have gjort fra starten. Undskyld for det...
Bygningsplan med mål; viser rum opdelt i "DJUR" og "FODER ETC." med angivne dimensioner i meter.

Regeldimensionen kommer fra en tømrer, som jeg talte med, da jeg byggede til huset. Det byggeri var 9 m langt og 7,5 m bredt, det var derfor jeg tænkte sådan her indledningsvis (altså inden jeg spurgte ekspertisen), at det var ok med samme dimension på regelværket. Foruden regler, syld, stående regler og rem, tilkommer naturligvis skråstivere i de fire hjørner og fire (tænkte jeg) liggende regler til at sømme bræddebeklædningen i, og så bræddebeklædningen. Det kommer ikke til at stå og svaje direkte, men det skal sikkert op i dimension, og det er nok sikrest at beholde de stående regler på cc 60...

Mikael_L sagde:
Jeg er enig, du bør nok overveje hele dimensioneringen lidt mere, når jeg tænker efter og kigger på de oplysninger, du har givet.
Jeg antager, at du vil placere tagstolene den korte vej over bygningen.
Uanset vil du med 9 meters bredde få ret markante linjelaster, jeg gætter lidt mellem tommelfinger/pegefinger på 20kN/meter eller mere.

Og så er det højt = lange reglar = kipningslængden lang = svagt og letkippet.

Så du skal kigge lidt mere på, hvilken dimension du behøver for at klare lastfaldet kipning, specielt i den stærke retning. Og i den svage retning skal du iværksætte stabiliserende foranstaltninger, alternativt gå på dyre limtræspæle som stående regelværk.

Senere efter det (eller retmæssigt samtidigt, da man kan vælge stærke reglar, der bærer direkte under tagstolene alternativt bærselinel ved hammarbandet og lade lasten tages også af de mellemliggende reglar) så kan du vælge indervægsmaterialer og reglar cc-mål.

Her findes to dimensioneringstabeller, som du kan begynde med, for at få en lille fornemmelse af, hvilke dimensioner der er nødvendige.
[link]
[link]
Ja, præcis, det er den korte vej, jeg lægger rakstolarna over. Vedhæfter billede her også...
Bygningsplan med mål; viser rum opdelt i "DJUR" og "FODER ETC." med angivne dimensioner i meter.

Jeg har adgang til ca. 20 x 20 cm-stolper, som jeg har overvejet at bruge direkte under tagstolene, måske skal jeg genoptage den ide...

Tak for den eminente liste! Nu har jeg i det mindste en fornemmelse af dimensionerne!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.