Overvejer, hvordan jeg skal håndtere det skorstensbøvl...
Indvendigt har nogle af kanalerne styrtet sammen. Jeg tror, jeg kan støvsuge dem og få ventilationen til at fungere, men ydersiden skal fikses.
Jeg er ved at lægge taget om, så jeg tænker, at jeg sørger for at ordne dette samtidig.
Skal man fylde mørtel mellem stenene eller pudse hele skorstenen? Eller måske beklæde den med plade?
Jeg vil gerne bevare det originale udseende, men jeg vil jo ikke have de samme problemer igen om nogle år...
Og måske skulle jeg også sætte en rigtig skorstenshætte på samtidig...
Skal man fylde fugerne mellem stenene eller pudse hele skorstenen? Alternativ beklæd den med plade?
Alternativt tage den ned helt og mure den op på ny. Ser ud til at være nødvendigt.
Nu når du alligevel lægger taget om, har du jo mulighed for at bygge en god arbejdsplatform.
Virkelig svært at sige via billeder på et forum, men så længe den ikke hælder eller har sprukne sten, så tror jeg, at det er nok at fugte den om og sætte en hætte på. Så burde den kunne holde 10-15 år mere.
At mure den helt om efter tagrenoveringen er ikke noget problem. Man fjerner rygstenene, skruer 2x4" sammen, som man lægger i en V-form over rygningen, så de hviler på stenene.
Jeg ville nok se det ud fra et økonomisk perspektiv. Kan du få det med i budgetten uden problemer (20-30000:-?) så mur den om. Så ved du, at taget er tiptop. Er det stramt i budgettet, så fugt den om og sørg for, at det er tæt rundt om beslag/pladen.
Vil helst undgå det pga at der sidder rustfrit rør og ligger värmekulit i en af kanalerne..
Samt at der er lidt stramt med tid, ellers havde jeg gjort det, da det ser godt ud under tækket..
Hvad tror I, en murer ville tage for sådan et job, hvis man skulle hyre en?
Vi fyrer en hel del, og en hoved skal jeg fikse. Men resten da, ville det ikke næsten være lettere at pudse hele? Behøver jo ikke være perfekt rent æstetisk, da taget er så højt, at man ikke ser så meget af skorstenen.
Spørgsmålet er, hvordan tilstanden er rent funktionelt. Jeg har kun været med en gang og muret en skorsten om, men i det tilfælde var der kun rester tilbage af mørtlen hele vejen ind. Bare at tage det hele ned med hænderne uden anstrengelse. Og det så på overfladen betydeligt bedre ud end dit billede.
Skorstensfejeren syntes at skorstenen så godt ud under mønningen og troede, at man kunne få kanalerne frie nok med en støvsuger.
Men selvfølgelig ville det optimale have været at mure den om, men jeg har ikke rigtig tiden til det i hvert fald ikke som det ser ud i øjeblikket, og at hyre nogen, der koster 50k+, virker heller ikke så aktuelt, men vi får se, hvad der sker, måske hvis man kan spare kanalen, der har røgrøret i sig
100 kg tørmørtel gik der til
Har lidt efter lidt muret om det, som var dårligt, hvilket var det meste.. Nu skal jeg beklæde den med plade og derefter glidestøbe kanalerne om et år eller to, det burde være nok til at få den til at holde min livstid...