Vi er på vej til at købe en andelsbolig, hvor vi gerne vil fjerne væggen mellem køkken og stue. Det vi undrer os over er: Hvordan afgør man om en væg er bærende? Og er det umuligt at fjerne en væg som er bærende, eller kan man gøre det alligevel på en eller anden måde? Huset er bygget i 1962 og lejligheden ligger på tredje sal af fire. Her er et link til plantegningen

http://bostad.lanshem.se/Planritnin...CMBoLgh&Title=Länshem Beskrivning&from=Hemnet

Det føles som om, der bliver langt mellem væggene, hvis man fjerner den væg, betyder det så, at den burde være bærende?

Håber nogen kan hjælpe os, er meget taknemmelig for alle svar vi kan få!

Den væg er sandsynligvis bærende.

1. Andelsboligen har nok tegninger, der kan vise, om væggen er bærende eller ej. Sandsynligvis er den som sagt det.

2. Det er sandsynligvis muligt at fjerne væggen og afveksle ved at montere en eller flere bjælker, der tager den vægt, som væggen i dag bærer. Dette kræver dog byggetilladelse, og I har brug for konsulenter til at udarbejde en løsning.

3. I har sandsynligvis brug for tilladelse fra foreningen for at foretage en sådan foranstaltning.

4. I har brug for byggetilladelse for at foretage en sådan foranstaltning.

5. Væggen kan indeholde el og vandledninger, der betjener andre lejligheder end jeres, og som da også skal omlægges. Dette bør fremgå af tegninger.

6. Foranstaltningen medfører muligvis en del forstyrrelser for naboerne. Støj, visse indgreb fra deres lejligheder osv.

Ok, tak for svarene. Hvordan ser I, at den er bærende? Og hvad er bjælker for noget? Kan intet om sådan noget...

Jeg svarede pga af det jeg så på tegningen og mine kundskaber om byggeri fra den tid.
Det var normalt at have de tværgående vægge, som lå på mellem 2,5 og 4 meters afstand bærende.
Ofte havde man 3,6 m som en største spændvidde. Dette af økonomiske årsager.
Har selv dimensioneret sådanne bjælkelag engang i tiden.

Virker til at være noget i den stil på din tegning.

Ok det lyder fornuftigt. Hvis vi antager, at den er bærende, er det så muligt at fjerne hele den væg alligevel? Forstår, at det indebærer meget mere arbejde, men er det muligt, og hvordan gør man så? Hvilken fagmand skal man hyre? Tømrer? Arkitekt? Hvem kan sådant der?

sanme sagde:
Ok det lyder fornuftigt. Hvis vi nu antager, at den er bærende, er det så muligt at tage hele væggen ned alligevel? Forstår, at det indebærer meget mere arbejde, men er det muligt, og hvordan gør man så? Hvilken type fagmand skal man hyre? Tømrer? Arkitekt? Hvem kan sådan noget?
Konstruktør.
Alting kan lade sig gøre...
Men vær forberedt på, at dette bliver MEGET DYRT.
100 kkr er ikke nok, hvis man skal have det gjort.

Men hvis det skulle være sådan, at den ikke indeholder nogen el- eller vandledninger, der skal omlægges? Bliver det stadig så dyrt?

Kan der være el- og vandledninger i en ikke-bærende væg også? For så får vi jo problemer, selv hvis vi skulle være så heldige, at den ikke er bærende?

Ja, vand og el kan findes i alle slags vægge.

sanme sagde:
Men om det skulle være sådan, at den ikke indeholder nogle el- eller vandledninger, der skal omlægges? Bliver det stadig så dyrt?
I min estimering af omkostningerne havde jeg ikke taget med, at der kunne være ledninger! Hvis der er sådanne, så bliver det endnu dyrere.

Det er selve nedrivningen og frem for alt afvekslingen med bjælke, der bliver dyrt.

100kkr synes jeg lyder i overkanten, men det siger jeg uden at vide det.

imported_Anders_S sagde:
100kkr synes jeg lyder i overkanten men det siger jeg uden at vide.
Måske?
Afhænger af udbud.
Men hvis man skal have alting gjort på entreprise....

Har været med til nogle lignende ombygninger.

Mikael_L
Er den bærende, så bliver det sandsynligvis virkelig dyrt at fjerne hele væggen. En mindre åbning på 100-160 cm bliver måske ikke så slemt, og så risikerer man ikke lige så meget at støde på installationer. For øvrigt viser planløsningen, at VA sandsynligvis går i køkkenvæggen til højre.

sanme, har du mulighed for at se på lejligheden? Bank på væggen og alle de andre vægge i lejligheden. Ikke-bærende vægge er ofte lavet af letbeton eller hulsten eller lignende. Væggene, der adskiller lejlighederne, er altid (næsten) i hvert fald af rigtig beton og ofte bærende, men de vægge i lejligheden, der har en anden lyd, kan være dem, der ikke er bærende. Ikke-bærende vægge er vel også ofte tyndere.

Nu afhænger alt dette jo også af byggeåret ... :o

Er væggen af letbetonblokke er den sandsynligvis 70 mm tyk. Så er den med stor sandsynlighed ikke bærende. Afhængigt af, hvordan bygningsstrukturen ser ud, kan trappehuset og ydervæggene være bærende. Det ville så betyde, at principielt alle indervægge kunne fjernes. Dog kan der findes søjler, ofte rektangulære, som hjælper med at holde loftkonstruktionerne oppe. Er væggen bærende, koster det en del, præcis som anaitis har påpeget. Bestyrelsens godkendelse er også nødvendig samt byggetilladelse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.