Hej,
Skal lige til at starte et renoveringsprojekt i mit nye hus og har lidt svært ved at forstå, om væggene er bærende eller ej, og hvilke foranstaltninger der så ville være nødvendige. Huset er en etplansvilla med kælder fra 1963 med gitterspær. Ydervæggene er af beton sammen med betonkassetter som mellemdæk.
Gulmarkeret væg skal fjernes i sin helhed, tænker jeg. Hvis den er bærende, er tanken at indsætte en bjælke af en slags for at komplementere. Denne væg går gennem til kælderen.
Rødmarkerede vægge er vægge, som jeg har til hensigt at flytte 50-70 cm i forskellige retninger. Den længste tværgående væg her har en bjælke under sig i kælderen. Bemærk, at den længdegående væg her ikke er lige hele vejen, hvilket får mig til at spekulere over, om den er bærende eller ej.
Blåmarkerede vægge er allerede revet ned. Også under den tidligere tværgående væg er der en bjælke i kælderen.
Mine spørgsmål er så:
Er der nogen her, der ved, hvilke vægge der bør være bærende her?
Hvad bliver foranstaltningerne på mine løsninger?
Spændvidden på den gulmarkerede væg er 4,7 m, hvilken bjælke ville I anbefale at have her? Vil helst ikke have en, der bygger for meget ned.
Er der nogen erfaren herinde, der har lyst til at række en hjælpende hånd til en, der har brug for det?
Det ville blive værdsat!
Tak på forhånd!
/George
Skal lige til at starte et renoveringsprojekt i mit nye hus og har lidt svært ved at forstå, om væggene er bærende eller ej, og hvilke foranstaltninger der så ville være nødvendige. Huset er en etplansvilla med kælder fra 1963 med gitterspær. Ydervæggene er af beton sammen med betonkassetter som mellemdæk.
Gulmarkeret væg skal fjernes i sin helhed, tænker jeg. Hvis den er bærende, er tanken at indsætte en bjælke af en slags for at komplementere. Denne væg går gennem til kælderen.
Rødmarkerede vægge er vægge, som jeg har til hensigt at flytte 50-70 cm i forskellige retninger. Den længste tværgående væg her har en bjælke under sig i kælderen. Bemærk, at den længdegående væg her ikke er lige hele vejen, hvilket får mig til at spekulere over, om den er bærende eller ej.
Blåmarkerede vægge er allerede revet ned. Også under den tidligere tværgående væg er der en bjælke i kælderen.
Mine spørgsmål er så:
Er der nogen her, der ved, hvilke vægge der bør være bærende her?
Spændvidden på den gulmarkerede væg er 4,7 m, hvilken bjælke ville I anbefale at have her? Vil helst ikke have en, der bygger for meget ned.
Er der nogen erfaren herinde, der har lyst til at række en hjælpende hånd til en, der har brug for det?
Det ville blive værdsat!
Tak på forhånd!
/George
Senest redigeret:
Enplanshus med fagværkstakstole indikerer ikke bærende skillevægge, men har du ingen konstruktionsplaner for huset?G George-i sagde:Hej,
Skal lige til at starte et renoveringsprojekt i mit nye hus og har lidt svært ved at forstå, om væggene er bærende eller ej, og hvad foranstaltningerne da skulle være.
Huset er en enplansvilla med kælder fra 1963 med fagværkstakstole. Ydervæggene er af beton sammen med betonkassetter som etagedæk.
Gulmarkeret væg skal fjernes helt, tænker jeg, hvis den er bærende er tanken, at en Bjælke af en eller anden slags skal ind og supplere. Denne væg går igennem til kælderen
Rødmarkerede vægge er vægge, som jeg agter at flytte 50-70cm i forskellige retninger. Den længste tværgående væg her har en bjælke under sig i kælderen. Bemærk, at den længdegående væg her ikke er lige hele vejen, hvilket gør mig usikker på, om den er bærende eller ej.
Blå markerede vægge er allerede nedrevet. Også under den tidligere tværgående væg findes en bjælke i kælderen.
Mine spørgsmål er da:
Er der nogen her, der forstår, hvilke vægge der bør være bærende her?
Spændvidden på den gulmarkerede væg er 4,7m, hvilken bjælke ville I anbefale at have her? Vil helst ikke have en, der bygger ned alt for meget.
Nogen erfaren herinde, der har lyst til at række ud en hjælpende hånd til en trængende?
Vil blive værdsat!
Tak på forhånd!
/George
Maskinare kan de ogsåK Kane sagde:
Tværgående vægge er ikke bærende, men kan have en stabiliserende funktion med hensyn til vindlast.
Klik her for at svare