Problemet er, at facadefirmaet ikke har lagt den rigtige puds på. De har brugt en anden type, end den jeg specificerede i vores entreprisekontrakt. Nu spekulerer jeg på, om man kan lægge endnu et lag puds for at få den overflade, jeg har bestilt.

Vi har Sto's pudsstrukturprogram på StoVentec facadeskive grunding med StoLevel Classic og overfladepuds StoLotusanK 2.0.

Ifølge vores aftale har jeg bestilt dobbelt indfarvning med NCS S0502-Y (hvid), og nu er der kun farve i StoLotusanK, derudover er kornstørrelsen forkert og skulle have været 1,5.

Bemærkning ifølge inspektion
FE Pudspletter omkring sokler
FE Revner i vinduesbleer ind i fals mod opbøjning
FE Puds dækker vinduesbleer ved opbøjning i forkant på stuevindue mod nord
FE Facadepuds ikke ifølge aftale
B bemærker, at pudsunderlaget skinner igennem på nordgavl mod stue ved sollys, dog intet der kunne konstateres ved inspektionstidspunktet

Ikke nok med dette, der er tydelige samlinger fra Ventec pladerne på facaden, og farven i overfladepudsen dækker ikke helt.
Hus med gul tegl tag og hvid facade i sollys; synlig dør og vinduer, ujævnt jordområde foran.

Hvad gør jeg, når pudsen blev forkert?:confused:
1. Bank puds af og sørg for, at facaden får puds med dobbelt indfarvning ifølge aftalen.
2. Læg et ekstra lag StoLotusan K indfarvet puds 1.0-1.5 kornstørrelse.
3. Hvis fejlen ikke afhjælpes, kræv prisafslag svarende til, hvad det koster at få fejlen afhjulpet.

TAKKER for gode råd og tips! Lajla

Senest redigeret:
Det der var ingen smuk facade! Man kan tydeligt se de stående ventec-samlinger. Har I ikke betalt fakturaen, ville jeg have kontaktet firmaet og fortalt dem, at du er utilfreds og ikke betaler, før arbejdet er udført korrekt. Send fakturaen retur med "bestrides" skrevet over det hele. Hvis det hele er betalt, må du reklamere over facaden og kræve en rettelse.

Jeg håber, du får en facade, du er tilfreds med!

Ja, det er jo ingen let situation I er havnet i... Som sagt, så hold igen med betalingen og send et brev (gerne Rek,) til firmaet med at I bestrider fakturaen og kræver, at de udfører arbejdet i henhold til bestilling.
Problemet her ser ud til at være, at firmaet ikke har gjort et godt stykke arbejde fra starten af, og at I vil få meromkostninger, fordi I først skal have fjernet pudsen, de har lagt op.
Altså, hvis I ikke betaler og vil have et andet firma til det, vil det blive endnu dyrere for jer...

At lægge endnu et lag puds skaber nogle problemer med hensyn til tykkelse, og så skal man tage i betragtning, hvad der sker med fugttransport osv. med mere puds på væggen.

TAK for sagligt svar... Jeg har ikke betalt alt, holder tilbage 113.000 kr men det kommer til at koste betydeligt mere at slibe ned pudset og lægge nyt på. Har du nogen erfaring med at tage puds ned? Er der nogen ekspert, jeg kan kontakte for at få en ekspertudtalelse? // Lajla

Senest redigeret:
Jeg vil foreslå JIPE Konsult, Jan Petterson Byggingenjör SBR, hvis I er på jagt efter nogen, der kan besigtige en pudsfacade. Super venlig og professionel fyr.
// Lajla

Hvordan går det med omputs eller hvad det bliver?

Det er ikke klart endnu. //Lajla

Husplaner sagde:
Det er ikke klart endnu. //Lajla
Er det klart nu? Hvordan gik det?

Jeg tog hjælp fra en ekspert på pudsede facader Jan Persson hos JIPE konsult. Sammen med Jan og Sto blev der udarbejdet en handlingsplan, og entreprenøren indså fejlen og har til hensigt at tage sit ansvar. Vi har nu lagt et yderligere lag Sto LutsanK med indfarvning NCS S0502-Y (hvid) med korrekt kornstørrelse dvs. 1,5.

På grund af fejlene vedrørende pladearbejdet (vejrtætning, eventuelle huller m.m.) mente Jan, at det ikke var hensigtsmæssigt at vente med udbedringen. Efterårsstorme og høj regnbelastning kan forårsage fugtskader i den bagvedliggende konstruktion. At ventilationen af systemet desuden er mangelfuld øger risikoen. Jeg ser ikke et problem i at vente med at udbedre fejl og mangler i valget af grundpuds og toplag indtil foråret. Måske kan entreprenøren udføre midlertidige løsninger nu, for at sikre mod vandskade og forbedre ventilationen, som forhindrer skader hen over efteråret og vinteren, for derefter at udbedre korrekt til foråret.

Fejl ved pladearbejde er ikke udbedret, jeg holder det under kontrol med midlertidig tætning og håber at få det løst til foråret.

//Lajla

Husplaner Husplaner sagde:
Jeg tog hjælp af en ekspert i pudsede facader Jan Persson på JIPE konsult. Sammen med Jan og Sto blev der udarbejdet en handlingsplan, og entreprenøren indså fejlen og har til hensigt at tage ansvar. Vi har nu tilføjet endnu et lag Sto LutsanK med indfarvning NCS S0502-Y (hvid) med korrekt kornstørrelse dvs 1,5.

På grund af fejlene vedrørende blikkenslagerarbejdet (vejrtætning, eventuelle huller m.m.) mente Jan, det var upassende at vente med at udbedre dem. Efterårsstorme og høj regnbelastning kan forårsage fugtskader i den underliggende konstruktion. At ventilationen af systemet desuden er mangelfuld øger risikoen.
Jeg ser ikke problemet i at vente med at udbedre fejl og mangler i valget af grundpuds og overfladepuds til foråret.
Muligvis kan entreprenøren udføre midlertidige løsninger nu, for at sikre mod vandindtrængning og ventilation, der forhindrer skader i efterår og vinter, for derefter at rette korrekt til foråret.

Fejl på blikkenslagerarbejdet er ikke udbedret; jeg holder det under kontrol med midlertidig tætning og håber at få det fikset til foråret.

//Lajla
Hej,
tråden er jo nogle år gammel, men jeg håber, at du kan hjælpe mig.
Vi har fået præcis lignende problemer med vores nye Sto pudsfacade.
Hvordan blev resultatet hos jer, da I havde tilføjet et yderligere lag Sto Lotusan?
Jeg håber, at du finder tid til at svare mig.
// Jan

A Abendlied sagde:
Hej,
tråden er jo nogle år gammel men jeg håber, at du kan hjælpe mig
Vi har fået præcis lignende problem med vores nye Sto pudsfacade.
Hvordan blev resultatet hos jer, når I har lagt et yderligere lag Sto Lotusan.
Jeg håber, at du finder tid til at svare mig.
// Jan
Jeg er tilfreds men firmaet fuskede og monterede ikke alt belysning ned på facaden.
//Lajla

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.