Hej!
For tre måneder siden rev jeg brandskadet råspont fra en indervæg og erstattede det med nyt.

Nu, når jeg skulle gipse, ser jeg, at HVER ENKELT råspont har slået sig som bogstavet "U", hvor yderkanterne er vredet udad. :(

Hvad har jeg gjort forkert?

Træet er "17x95 Ändspont Furu/Gran" og købt hos Beijer. Det så rigtig fint ud, da jeg købte det.

Jeg skød sponten sammen og sømmede med "Gunnebo spik blank 2,0 x 50" cirka 2 cm ind fra kanterne.

Det ville være godt at vide, hvad jeg gjorde forkert, så jeg kan undgå at gentage det.

mvh
Carl-Johan

Antagelig var de en smule fugtige, og nu når de er inde, og fugtigheden er på det laveste, har de tørret hurtigere på siden ind mod rummet og dermed svundet og slået sig... de burde rette sig ud, når de er tørret igennem.

/ATW

... de burde rette sig ud når de er tørret igennem.
Hvor lang tid tager det så? Jeg antager at jeg må vente med at gipse?

Brug mindst 60x2,3 varmgalvaniseret søm De søm, du har brugt, trækkes ud igen, får kun fat ca. 30 mm

Mikael_L
Jeg er enig med elkludde, jeg synes også, at spiken virker lidt for svag ... Var den desuden blank eller elgalvaniseret? Varmgalvaniseret holder betydeligt bedre.

tom :(

Hvad skal jeg gøre nu så? Rive ned og lave om og gøre det rigtigt eller?

Allternativ

1) træk i en 60 x2,3 varmgalv ved siden af de korte, så plejer de at krybe ud, så de kan fjernes
2) træk i en 75x28 en i hver bræt i kanten, så holder den næste, men de er ret mastige søm og på den anden side sidder de
3) skru en skrue f.eks. 55 mm trallskruv samme system som med 75x28
Ulempen ved skrue er, at de gerne vil spise sig ind i træet uden at trække ind, når der er spænding der

Men reglen er kun 45 tyk...

Skal jeg ikke tage det roligt indtil den anden side har tørret op, og det måske retter sig af sig selv som "ArneTW" antyder?

Så bliver 75 søm for heftige, for min del ville jeg aldrig beklæde det med de 50 mm søm, men valget er dit.

Mikael_L
Til sømpistol findes der 50x2,8 mm søm, det ville jeg have valgt. Men jeg har jo en sømpistol. :cool:

Du gjorde intet forkert, det er råsponten, der er fejl på. Hvis du havde ladet dem tørre, inden du satte dem op, ville de sandsynligvis have slået sig og været svære at sætte op. Får man træ af får nysavet træ, bliver det sådan her. Sandsynligvis vil brædderne tørre ind, så at sponten slipper. Jeg synes, du skal klage. Jeg ville have valgt OSB i stedet, men det skal også fungere med råspont. Jeg tror, du kan lade det tørre en tid og derefter skrue gipsen på uden nogen anden foranstaltning.

Er det købt i en bræddegård så plejer træet at være tørret, men en vis fugtighed findes jo stadig
men det er som Fixar Krille påpeger, træet slår sig når det tørrer og krymper men 50x25 blank holder ikke til noget
de trækkes ud meget let

Kom til at tænke på, det har betydelse hvordan man vender råspont, ydersiden skal være indad
i de fleste tilfælde buer den så ud på midten, det er vigtigt at man hele tiden sætter dem ens, for sponten er ulige.

Senest redigeret:
men50x25 blank holder ikke at skidt
Ja, jeg forstår det selv sådan nu bagefter... men sponten burde jo alligevel ikke se ud som den gør.

udsiden skal være indad
Kern-siden ind mod rummet med andre ord, ikke? Det tænkte jeg ikke på. Jeg sørgede bare for at passe den udskiftede spont mod den eksisterende, da jeg lappede og reparerede to brandskadede vægge. På den ene væg er det indad og på den anden udad, men de har alligevel slået sig på samme måde. Det interessante er, at den oprindelige spont fra 1946 er PERFEKT.

Jeg købte reglar i samme ombæring til et fremtidigt projekt, 75x45. De var lige og fine, da jeg købte dem. De er blevet opbevaret på et jævnt underlag indendørs, men nu ser de ud som bananer. Er det det samme problem; at de ikke havde tørret tilstrækkeligt?

Jeg bliver ikke klog på det her med træ! Jeg troede Beijer havde godt skidt! Hvordan ved jeg, når jeg står på et trælast, at det er tørret?

Jeg havde valgt OSB i stedet
Men råspont er bedre (når den er lige og fin) :)

Nå, hvis det havde været som på Far-Fars tid altså den gamle gode, da råsponten blev taget af overfladebrædderne, så blev de kun høvlet på den side, der ikke var fuldkant, og så satte man dem op med den høvlede side indad for at få en hel yderside, altså kernesiden udad, som var uhøvlet. Hvis de slog sig, blev de konvekse, så fæstner man gipset midt på brættet, så gipset ikke revnede.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.