Hej!
Er i gang med at udvide min garage. Det er meget sammensat på egen hånd i den eksisterende del, så tænker at forstærke lidt. En overvejelse jeg har er, hvad der giver bedst bæreevne af følgende:
Øge dimensionen og udskifte tagspærene
ELLER
Sætte flere tagspær af samme dimension og dermed reducere cc-målet fra ca. 100-110 cm til 50-60 mm
Er i gang med at udvide min garage. Det er meget sammensat på egen hånd i den eksisterende del, så tænker at forstærke lidt. En overvejelse jeg har er, hvad der giver bedst bæreevne af følgende:
Øge dimensionen og udskifte tagspærene
ELLER
Sætte flere tagspær af samme dimension og dermed reducere cc-målet fra ca. 100-110 cm til 50-60 mm
Generelt er øget dimension, særligt på højden, bedst, men det er ofte også mest arbejde og dyrest.
Alt afhænger af, hvor underdimensioneret det er, man gør ikke mere end, hvad der er nødvendigt.
Derefter findes der jo forskellige måder at forstærke en bjælkelag på. Hvilken man vælger, afhænger af de specifikke forudsætninger i netop den bygning.
Så vil du have mere konkrete råd, så behøves der meget mere info, og allerbedst bliver det i kombination med billeder.
Gælder det ydertag, så behøves også snezone.
Alt afhænger af, hvor underdimensioneret det er, man gør ikke mere end, hvad der er nødvendigt.
Derefter findes der jo forskellige måder at forstærke en bjælkelag på. Hvilken man vælger, afhænger af de specifikke forudsætninger i netop den bygning.
Så vil du have mere konkrete råd, så behøves der meget mere info, og allerbedst bliver det i kombination med billeder.
Tak!Oldboy sagde:
Generelt er øget dimension, særligt i højden, bedst, men det er oftest også mest arbejde og dyrest.
Alt afhænger af, hvor underdimensioneret det er, man gør ikke mere end hvad der er nødvendigt.
Derefter er der jo forskellige måder at forstærke et bjælkelag. Hvilket man vælger, afhænger af de specifikke forudsætninger i lige netop den bygning.
Så vil du have mere konkrete råd, så behøves meget mere info, og bedst bliver det i kombination med billeder.
Jeg bor i snezone 2.5. Ifølge dagens normer, når man taler om dimensioner og træguidens dimensioneringsprogram, så skulle ikke min nuværende garage kunne bære sin egen vægt, men den er i dag bygget op sådan her oppefra og ned:
3-4cm gruslag, gummidug, spånt, 45x145 regler cc 100-110cm, 100x300 Egenbyggd bjælke (2 forskellige regler og 3 lag 12mm krydsfiner), 45x145 regler som hænger i den øvre 45x145 regel med hjælp af blandede brædder, 22mm lægtbrædder og derefter taggips.
Taget har en hældning på ca 2 grader. Dette har holdt siden garagen blev bygget i 1979.
Har allerede begyndt at bygge ud og har der erstattet den gamle bjælke med 2 limtræsbjælker på 140x270 som hviler på 3 stk (2 i ydervægge og 1 på midten) 140x140 limtræssøjler. Tanken er at fjerne de nedre 45x145 som bare hænger i de øvre regler (hvad kan disse tænkes at udfylde for funktion?) og sætte nye 45x145 regler mellem de gamle over bjælken for at øge antallet. Fjerne gruset på taget og kun have tagpap som overfladebelægning.
Jeg forstår, at dette er i absolut tyndeste laget, men da det har holdt før, er det, hvad jeg bestilte for at bygge videre med, men vil selvfølgelig gøre det, jeg kan, for at det skal være så holdbart som muligt. En tanke jeg har, er at forstærke reglerne ved at lime og skrue krydsfiner fast i reglerne.
Garagen måler i dag 7x9m men vil efter udbygning blive 8,5x12,5m.
Billeder har jeg desværre ingen lige nu.
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Det er desværre svært at forstå, hvordan det ser ud uden skitser og billeder. Spontant ville jeg nok overveje at lave det om ordentligt ifølge dagens normer frem for at fortsætte på den tidligere valgte vej.
Så skal der også bruges lidt billeder og skitser/tegninger, for ligesom bossespecial forstår jeg ikke helt, hvordan det er konstrueret.
Hvis det er konstrueret, som jeg tolker/gætter ud fra beskrivelsen, ser det ud til at være underdimensioneret, ja. Det virker dog tvivlsomt at bruge nedhængte 45x145 mm bjælker kun som sømregler til loftet. Unødvendigt grove bjælker, synes det som. Derfor undrer man (jeg) om det ikke er en form for fagværkskonstruktion. Så bliver bjælkedimensionen mere rimelig, ligesom bæreevnen bør kunne være. Hvis garagen er 7 m bred, bliver spændvidden for bjælkerne 3,5 m, hvilket med cc 110 - 120 cm på et fladt ydertag med grus/singel på i snezone 2,5 rimeligvis er klart underdimensioneret. Videre i min fortolkning er den midterste bæreline så 9 m lang, hvilket gør en træbjælke på 100x300 mm også klart underdimensioneret. Måske sidder den på tværs? Så bliver spændvidden lidt mere acceptabel, om end stadigvæk lidt i overkanten. Samtidig giver det en spændvidde på 4,5 m for 45x145 mm bjælkerne, hvilket gør dem endnu mere underdimensionerede...
At fortsætte med samme konstruktion, og især trædimensioner, samtidig med at spændvidden øges til 8,5 m føles instinktivt meget uheldigt, selvom den eksisterende konstruktion er tilstrækkelig bærende for den oprindelige garage.
Hvis det er konstrueret, som jeg tolker/gætter ud fra beskrivelsen, ser det ud til at være underdimensioneret, ja. Det virker dog tvivlsomt at bruge nedhængte 45x145 mm bjælker kun som sømregler til loftet. Unødvendigt grove bjælker, synes det som. Derfor undrer man (jeg) om det ikke er en form for fagværkskonstruktion. Så bliver bjælkedimensionen mere rimelig, ligesom bæreevnen bør kunne være. Hvis garagen er 7 m bred, bliver spændvidden for bjælkerne 3,5 m, hvilket med cc 110 - 120 cm på et fladt ydertag med grus/singel på i snezone 2,5 rimeligvis er klart underdimensioneret. Videre i min fortolkning er den midterste bæreline så 9 m lang, hvilket gør en træbjælke på 100x300 mm også klart underdimensioneret. Måske sidder den på tværs? Så bliver spændvidden lidt mere acceptabel, om end stadigvæk lidt i overkanten. Samtidig giver det en spændvidde på 4,5 m for 45x145 mm bjælkerne, hvilket gør dem endnu mere underdimensionerede...
At fortsætte med samme konstruktion, og især trædimensioner, samtidig med at spændvidden øges til 8,5 m føles instinktivt meget uheldigt, selvom den eksisterende konstruktion er tilstrækkelig bærende for den oprindelige garage.
Her er en enkel skitse over, hvordan det ser ud i den nuværende garage. Bjælken på 100x300 går ikke hele 9 m gennem garagen, men står på en "stolpe" lavet af blandede brædder 3-4 stk, som står ca. 1,5 m fra bagvæggen, og der slutter bjælken. Der var tidligere en lille skillevæg sidste stykke, som holdt de 2 sidste taglægter.Oldboy sagde:
Då behövs lite billeder også, og skitser/tegninger, for præcis som bossespecial forstår jeg ikke helt, hvordan det er konstrueret.
Hvis det er konstrueret således, som jeg tolker/gætter efter beskrivelsen, så forekommer det at være underdimensioneret, ja. Dog forekommer det tvivlsomt at bruge nedhængte 45x145 mm lægter kun som sømregler for loftet. Unødvendigt grove lægter føles det som. Derfor undrer man (jeg) sig om det ikke er en form for fagværkskonstruktion. Så bliver lægtedimensionen mere rimelig, ligesom bæreevnen bør kunne være. Hvis garagen er 7 m bred, så bliver spændvidden for lægterne 3,5 m, hvilket med cc 110 - 120 cm på et fladt ydertag, med grus/singel på i snezone 2,5 rimeligvis er klart underdimensioneret. Videre i min tolkning er den midterste bærende bjælke 9 m lang, hvilket gør en træbjælke på 100x300 mm, som også forekommer klart underdimensioneret. Måske sidder den på tværs? Så bliver spændvidden en smule mere acceptabel, om end stadig i det højeste. Samtidigt giver det en spændvidde på 4,5 m for 45x145 mm lægterne, hvilket gør dem endnu mere underdimensionerede...
At fortsætte med samme konstruktion, og især trædimensioner, samtidigt som spændvidden øges til 8,5 m føles instinktivt meget uheldigt, selvom den eksisterende konstruktion er tilstrækkeligt bærende for den oprindelige garage.
Klik her for at svare