Dette MÅ være besvaret tidligere, men jeg finder det simpelthen ikke. Jeg har sat gipsplader op på en eksisterende panelvæg for at forenkle tapetsering. Loftshøjde 242 cm og gipspladerne er 240 cm. Hvad fylder jeg mellemrummet mellem væg og loft/gulv med, med tanke på fremtidige revnedannelser, lydisolering, osv? En liste vil på et eller andet tidspunkt dække samlingen (formentlig om et år... :-))

Ingenting?

Som du selv sagde, det er jo for at skjule disse samlinger, at man sætter lister.

Jeg havde håbet på, at gipspladen også ville give en lille lydreduktion, så derfor bilder jeg mig ind, at man skal tætne rundt om...

Hvorfor tog du ikke 250 gips? At klatte de sidste 2 cm med spartel vil jo ikke gøre nogen forskel i lydniveau.

Ellers har du vel lidt spillgips at skære 2cm stykker af..

FemTummar sagde:
Jeg havde håbet på, at gipspladen også ville give en lille lydreduktion, så derfor bilder jeg mig ind, at man skal tætne rundt om...
træk i lidt fugeskum, det gjorde jeg mod ydervæggene, da jeg renovere køkkenet

StefanN, Danne031: Jeg ville ikke have, at gipspladerne skulle ligge tæt mod gulv eller loft, da jeg troede, de kunne forplante lyd. Fugerne bliver i øvrigt kun en cm (oppe og nede), da pladen "hænger" midt på væggen.

FemTummar sagde:
StefanN, Danne031: Jeg ville ikke have, at gipspladerne skulle ligge tæt mod gulv eller loft, da jeg troede, at de kunne overføre lyd. Fugen bliver for øvrigt kun en cm (oppe og nede), da pladen "hænger" midt på væggen.
Overføre lyd....?
gips er et "dødt" materiale.

Er du ikke lidt bekymret nu? ;)

Enten latexfugemasse i masser eller fugekskum ville jeg sige :)

jopp... latexfug i massevis... :)

Ja, eller gipsbrug... Bliver jo som grovkornet spartel!

Men det er vel ikke åbent, der må jo være en regel bag gipsen.

At fylde ud den lille sprække gør hverken til eller fra.

protte

hvordan er væggen opbygget? er det en lydvæg eller en fast væg skruet/sømmet i andre vægge/gulvet? hvis det er en lydvæg skal du anvende blød fugemasse. men jeg ville anbefale dobbelt lag gips i så fald.

Det er desværre ingen lydvæg, men jeg er usikker på opbygningen. Det er i hvert fald panel på ydersiden på begge sider af væggen. Panelet går ikke helt ned til gulvet eller helt op i loftet.

Hvis dette er hjemme hos nogen, så synes jeg det føles overnervøst hele sagen, så dårligt overføres lyd ikke. Har du regler med gummiliste? Har du dobbelt gips? God isolering? Sådanne ting spiller en større rolle end om pladerne står mod loft og gulv.
Hvis noget, så overføres lyd netop gennem pladerne og gennem selve konstruktionen, ikke gennem loft og gulvbjælkelag.

Så længe der ikke kommer nogen besigtigelsesmand med en db-måler, så synes jeg, du skal lade det være som det, listerne vil skjule det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.