Hej! Undrer som overskriften: hvad er overbetong? Hvad adskiller den fra beton? Støder på dette begreb men finder ingen definition.

Jeg vil gætte på, at det er en overstøbning/påstøbning af en slags. For eksempel at man har støbt en plade, så har man lagt en slags fyld og afsluttet med et lag "overbeton". Men det er et gæt.

• Synes
PontusWi
  • Laddar…
Sådan ser det ud i min lærebog, et pladsstøbt dæk. Eftersom der ikke er noget imellem beton typerne forstår jeg ikke, hvorfor man ikke støber det hele i ét stræk. Er det måske 'finere' beton i det øverste lag?

• Illustration af et bjælkelag fra en lærebog, viser forskellen mellem overbeton og beton med pileangivelse. Overskrift: "8 Bjälklag", side 254.
Ja i tilfældet med pladsstøbt er det jo lidt mærkeligt, at man ikke støber hele tykkelsen på én gang.

Men det er ikke sådan, at man har støbt på ved en renovering for at forbedre de akustiske egenskaber da?

Nogle gange er der et lag af isolering mellem støbningerne, men ikke i lærebogen.

Der kan være flere grunde:
- Du skriver pladsstøbt, ellers kan det være præfabrikerede elementer i bunden
- Gulv med fald udføres nogle gange som egen støbning
- Et mere slidstærkt slidlag ønskes sammenlignet med det ellers konstruktive krav (kan udføres samtidigt, men stadig)
- Det står om lyd- og brandklasse, det kan være påstøbning for øget ydeevne eller at "overbetonen" ligger som flydende gulv

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.