Er dette blåbeton? Kan den indeholde asbest?
En grå porøs betonprøve på en sort overflade, muligvis blåbeton, med spørgsmål om asbest.
 
F
Det er nok ikke asbest men radon, der er problemet med blåbetonen. Jeg kan ikke skelne mellem blåbeton og almindelig letbeton, der er helt ufarlig.
 
Blåbetong er vel blå-lilla? Deraf navnet og som skrevet ovenfor er det i så fald Radon man skal overveje. Ingen Asbets i dette.
 
Så min indervæg er enten lavet af letbeton eller blåbeton? Borer man i det, så er det sortagtigt støv, der kommer ud.

Asbest i denne væg behøver jeg i hvert fald ikke bekymre mig om?
 
S
kan jo findes andre detaljer i væggen, der er asbest.
skal du rive, så skal du alligevel bruge maske typ sundströms og ikke engangsbeskyttelse.
 
Vil ikke rive, vil kun sætte nogle hylder op.
 
S
mili_d sagde:
Kommer ikke rive, vil kun sætte op lidt hylder.
men så er det jo problem.
hvad havde du tænkt gøre hvis det var asbest?
 
Synes det der ud som "almindelig" letbeton men siger du, at det er mørkegråt/sort når du borer i det, så lyder det som blåbetong (som for øvrigt også er letbeton). Jeg har almindelig letbeton, og det er lysegråt, når man borer i det. Er det blåbetong, så er der risiko for høje radonniveauer. En radonmåling anbefales stærkt! https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Blåbetong http://radea.se/radonbloggen/blabetong-vad-ar-det/
 
Hej,

Hvis det nu indeholder asbest, ville jeg nok ikke bore noget overhovedet, lade det være, derfor mit spørgsmål.

Som jeg opfatter det, er der ikke så stor sandsynlighed for, at væggen indeholder asbest? Lejligheden er fra 1969!
 
S
mili_d sagde:
Hej,

Ifall det nu indeholder asbest så ville jeg nok ikke bore noget som helst, lade det være, derfor mit spørgsmål.

Som jeg opfatter det, er det ikke så stor sandsynlighed for, at væggen indeholder asbest? Lejligheden er fra 1969!
skulle der være asbest i væggen og du sætter hylden op en dag. så gør det intet. skulle du dog sætte en hylde op hver dag. så ville du skulle bekymre dig
 
Ikke stor sandsynlighed.
 
Bore hylder op og hav støvsugeren tændt samtidig, så spreder støvet sig ikke. Bekymre dig ikke, uanset hvor mange huller du laver.
 
Støvsugeren hjælper ikke mod asbest.
 
Nej, men mod støvet :) Det er jo allerede konstateret, at det er minimal risiko for, at der er asbest i en betonvæg?!
 
Hvis man ser bort fra asbest et øjeblik og ser på selve støvsugningen, så er betonstøv ikke så godt for husholdningsstøvsugere.
Så er det bedre at tape en kuvert eller et kaffefilter lige under hullet, der samler op det, der kommer ud.
Overskuddet må man naturligvis rydde op med kost og eller støvsugeren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.