Bor i en lejlighed bygget omkring 40/50'erne, og det føles som om væggen er lavet af mange forskellige materialer. Snart kommer væggen til at ligne en schweizerost af alle de prøvehuller, jeg har lavet... :oops:

Til tider kommer jeg til dele af væggen, hvor det er forholdsvis let at bore igennem et par cm, derefter bliver det rigtig tungt, men boremaskinen fungerer supergodt. Farven er rødlig og sætter sig på alt (ikke sjovt på hvidt tapet), men det er ganske klart, at det er mursten. Dog egentlig usikker på om den er massiv eller hul til tider.

Problemet er, at næsten overalt (også i forskellige højder) er det superblødt og porøst. Det, der kommer ud, er lysegråt. Lidt som om alt var lavet af puds... eller letbeton, men sådan kan det vel ikke være, eftersom jeg ofte borer i mursten? Jeg forstår, at jeg kan have ramt pudset mellem murstenene, men næææ. Ikke så ofte og i så mange forskellige højder med kun få cm fra hinanden...
Der, hvor det ikke er mursten, kan jeg bruge en almindelig skruemaskine med bor som det var smør. Men så skete dette for nylig, da jeg skulle tage et billede, at boret fløj af sted og skabte et større hul. Som om der var en lille hulhed bagved... Men jeg ved ikke. Dette er dog aldrig sket før.

Jeg vil fastgøre væghængte skabe... 300x102 cm. Vi bor virkelig trangt (en 2-værelses med 2 voksne og 4 børn, at flytte er ikke en mulighed lige nu på grund af at jeg studerer på universitetet, og et af børnene har tilpasset skolegang med behov for at bo tæt på). Dog er planen at flytte om 2 år, og derfor er ankerlim ikke en mulighed.

Hvad skal vi gøre? Vi har brug for opbevaringsplads i højden og har ingen anden væg at hænge dette på.

Har læst en del tråde om sømplug, men jeg er usikker på om det porøse er letbeton, og så er sømplug ikke egnet i netop det hul...

Vedhæfter billeder af to af hullerne. Den røde mursten og det "porøse" materiale, som jeg også viser farve og grovhed på affaldet.

• Nærbillede af et borret hul i en hvid væg, med rødlig murstensfarve inde i hullet. Væggen ser ujævn og slidt ud tæt på hullet.
  • Lyst, porøst byggemateriale spredt over en flade, sandsynligvis affald fra en vægboring.
  • Porøst hul i væg med lysgråt materiale, omgivet af tapet med skinnende mønster, afslører variation i vægmateriale.
Senest redigeret:
Det er en murstensvæg. Hvor den er "grå og blød", er det mørtlen, der forbinder lagene af mursten.

• Synes
jens stenklevjens og 1 anden
  • Laddar…
S sturnus sagde:
It's a brick wall. Where it is "gray and soft", it is the mortar that connects the layers of bricks
Tak, jeg ville ønske, det var tilfældet. Jeg ramte kun mursten på et par steder af væggen. Mest ramte jeg det, vi i Sverige kalder "puts" /puds. Desværre kom jeg til den konklusion, at en stor del af væggen består af puds.

Jeg løste mit problem ved at bygge en ny væg foran den gamle væg. :crysmile:

• Haha
  • Synes
01010100 og 1 anden
  • Laddar…
Teglen er kun 6 cm høj, så det er ikke underligt, at du rammer mørtlen meget. der er også fuger mellem mursten i lag.

• Synes
Autodidak1
  • Laddar…
Du behøvede ikke at bygge en ny væg, men blot lime plywood eller ultraboard på. Hvis du allerede har bygget, er det også en god løsning. Nogle vægge må man efterlade til arkæologer i fremtiden for at forsøge at forstå.

Kemanker og gevindstang

• Synes
pacman42
  • Laddar…
Hvad har du boret med for en diameter?
Find tilsvarende rawlplugs (tilpasset for hulsten) samt skruer som passer til rawlpuggens diameter så burde det holde.
Føler du dig usikker, tag en ekstra.
Føler du dig stadig usikker, sæt ikke hylden op eller få fat i en tømrer/ven med mere viden.

Fraskriver mig alt ansvar :p

Bore med måske 2 mm mindre borehoved end pluggen er og tryk forsigtigt pluggen på plads. Bor uden slag og brug en plugg, der knytter sig/fylder eventuelle hulrum. Fx Fischer UX.

Det bør fungere. Men det er irriterende. Kan være vægge af vass med siporex, som er ekstremt sprøde. Smuldrer bare hele tiden.

• Synes
pyamassnickaren
  • Laddar…
Det kan også være "lersten" altså ubrændt tegl. Meget almindeligt før, særligt i indervægge og det sydlige Sverige. Egentlig et meget godt materiale, men ikke når man skal/må hænge tunge ting op. I sådan en situation kan man lime en plade på væggen, tapetsere over og derefter fastgøre i pladen.

Vi havde lignende problemer, hvor vi boede tidligere. ”Flydende plugg” gjorde væggen hård og holdbar. Der gik ret meget til tungere ting (som element i vandbåret system) og det var lidt besværligt at arbejde med, men det holdt.

Et funkishus fra måske 40'erne med ”porøse betonvægge”, så ud nøjagtigt som billedet med lyst materiale. Huset havde murstensfacade.

TRJBerg
At det er en lejebolig kan skabe problemer i o m at du har bygget en ny væg. Udlejeren vil sandsynligvis have bemærkninger til det. Gætter på at han vil have den nye væg fjernet og den gamle genoprettet ved fraflytning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.