14,699 læst ·
16 svar
15k læst
16 svar
Hvad er hvid portlandcement?
Side 1 af 2
Som rubrikken lyder, hvad er hvid portlandcement?
Jeg har mulighed for at købe en større mængde af ovennævnte
og har tænkt at bruge cementen, når jeg skal mure støttevæg.
Jeg tænkte at blande og støbe sokkel og derefter mure støttevæg af brosten.
Mvh:Jimmy
Jeg har mulighed for at købe en større mængde af ovennævnte
og har tænkt at bruge cementen, når jeg skal mure støttevæg.
Jeg tænkte at blande og støbe sokkel og derefter mure støttevæg af brosten.
Mvh:Jimmy
Portlandcement er "almindeligt" cement - det som bruges til beton og mørtel.
Er det dansk cement du har fået fat i?
EDIT: Alt cement der bruges er klassificeret - se om du kan få mere information typ "CEM II 42.5" osv.
Er det dansk cement du har fået fat i?
EDIT: Alt cement der bruges er klassificeret - se om du kan få mere information typ "CEM II 42.5" osv.
For øvrigt ser "BASF-huset" ved Linnéplatsen i Göteborg ud til at have mindst overflade af ovennævnte cement.
http://www.heidelbergcement.com/NR/...50-4242-A3D1-C68CE41F2999/0/Vitcement_Eng.pdf
http://www.heidelbergcement.com/NR/...50-4242-A3D1-C68CE41F2999/0/Vitcement_Eng.pdf
Hvis det er Aalborg cement, så sørg for at støbe hurtigt. R'et efter 52,5 står for rapid og hærder hurtigere end almindelig byggcement (CEM II 42,5 N), desuden burde du i stedet købe noget mørtel til udendørs brug eller købe beton fra en betonproducent. Ellers er der en meget stor risiko for, at støttevæggen fryser i stykker.
Hvor langt er et snor? 
Det afhænger meget af omgivelsestemperaturen. I Sverige anvendes hovedsageligt tre typer cement; Anlæg, Byg og SH (snabbhårdnande).
Skal du lave noget, når det er koldt, fungerer en lidt hurtigere cement godt. Det, der adskiller dem, er hovedsageligt formalingsgraden. Jo finere korn, desto større specifik overflade og dermed hurtigere puzzolan reaktion.
Almindelig mørtel blander man med skovl direkte i blanderen. Søg på nettet så finder du opskrifter.
Det afhænger meget af omgivelsestemperaturen. I Sverige anvendes hovedsageligt tre typer cement; Anlæg, Byg og SH (snabbhårdnande).
Skal du lave noget, når det er koldt, fungerer en lidt hurtigere cement godt. Det, der adskiller dem, er hovedsageligt formalingsgraden. Jo finere korn, desto større specifik overflade og dermed hurtigere puzzolan reaktion.
Almindelig mørtel blander man med skovl direkte i blanderen. Søg på nettet så finder du opskrifter.
Så hvis jeg forstår rigtigt, kan man bruge denne som "almindelig" cement, bare at den hærder hurtigere?
At blande mørtelen bekymrer mig ikke, men jeg er bekymret for, at mørtelen bliver af dårligere kvalitet end hvis jeg blander med "almindelig" std cement....
At blande mørtelen bekymrer mig ikke, men jeg er bekymret for, at mørtelen bliver af dårligere kvalitet end hvis jeg blander med "almindelig" std cement....
Takker så meget for jeres hjælp.
Så føles det som om, at jeg nok køber.
Et sidste spørgsmål bare...
Viklar03
Du siger " Bruket vil være i samme kvalitet som hvilken som helst Portlandcement "
Er der noget specielt ved Portland cement?
Så føles det som om, at jeg nok køber.
Et sidste spørgsmål bare...
Viklar03
Du siger " Bruket vil være i samme kvalitet som hvilken som helst Portlandcement "
Er der noget specielt ved Portland cement?