Jeg er i gang med en kælderrenovering og er startet fra bunden, altså gulvet. To rum er helt opbrudt, og nu er jeg begyndt at rydde ud det tredje og største rum. Der findes dog en form for "søjle" ved den ene væg, som jeg ikke forstår mig på. Banker jeg på den, lyder den hul, og mønsteret på den siger "eternit", men der er jeg ikke sikker.

Da dette rum blev bygget til i 1966 (10 år efter at huset blev bygget), afviger det fra de øvrige rum i konstruktionen. Blandt andet er det støbt hvælving, hvilket får mig til at mistænke, at det er en støttesøjle af en slags, men en hul søjle virker underligt.

Mine overvejelser er da:
Kan jeg gå ud fra, at den er bygget i eternit, da den dels har det der mønster og dels ligner et af de gamle ventilationsrør i fyrerummet, som jeg med 100% sikkerhed ved er bygget af eternit?
Virker det rimeligt, at det er en støttesøjle, eller kan det være noget andet?
Gæt?

Det er selvfølgelig svært at teste, om den er bærende på samme måde, som man kan gøre med regler ved at save og mærke, om savklingen sidder fast. Især hvis det er eternit, så vil jeg slet ikke save i det.
Jeg har byggetegninger og en teknisk beskrivelse af alt i huset undtagen lige dette rum. Jeg har forslagstegningen, der blev brugt til byggetilladelsen i 60'erne, men der er denne "søjle" ikke med, men samtidig handler den tegning mere om grundplanen, så kælderen nævnes knap nok.

Ville mest rådføre mig, før jeg sætter Hilti'en i gang igen og ødelægger huset eller noget.

Se billeder nedenfor. Den sorte væg er husets ordinære ydervæg:

En hvid søjle med bikagemønster og en lille skramme, muligvis lavet af eternit, med en søm indsat ovenpå til venstre. En kælder med en indbygget hylde fyldt med værktøj og dåser ved siden af en væg med sorte og grå nuancer og en mulig støttepille.

Rørskakt?

• Synes
Tvapac
  • Laddar…
Krilleman
Hult og med det mønster så er det nok alt eternit!

• Synes
Tombrittberg og 2 andre
  • Laddar…
Skulle kunne være en gammel eternitkanal som er blevet brugt som støberør til en betonpille. Hvad der taler imod, er at TS synes, den lyder hul.
De blev hovedsageligt brugt som ventilationskanaler før i tiden. Kan det være ventilation til en anden del af huset, der forsvandt ved ombygning?

tommib
Hvad findes udenfor væggen? Ventil? Luftindtag til gammel pejs?

Jeg er også enig i, at det ligner eternit. Nogen venlig sjæl har jo sat en søm i den, så du kan forsigtigt trække sømmen ud og kigge på strukturen samt stikke en ståltråd ind for at se, om den faktisk er hul.

Uden tvivl eternit og absolut ingen søjle med bærende funktion. Den rummer antagelig noget der skulle brandsikres. Spørgsmålet er hvad og hvorfor?

Altanen i vores forrige hus stod på plinter støbt i sådanne rør. Det er nok ikke helt usædvanligt, at de blev brugt som støberør, så kan det være bærende.

Visse, eternitrør blev brugt som støbeforme. Men placeringen af dette samt kældervæggens udførelse samt at det er hult taler imod det.

Vedhæfter en enklere tegning af kælderen.

Selvfølgelig kan jeg ikke svare på, hvordan konstruktionen har set ud gennem tilbygningens 50-årige liv. Der kan have været brændeovne/åbne pejse eller andre luftkrævende konstruktioner der før.

Da kældervæggene er tykkere end væggene i stueetagen, er det ikke et rør, der kan have gået op til loftet i hvert fald, hvilket lignende rør gør i kedelrummet/vaskerummet via skorstenen. Så hvad end det er, går det lige nu fra kældergulv til kælderloft, hvad jeg kan se uden at rode ved det.

Jeg vil se, om det gennem sømhullerne er muligt at se, om det virkelig er hult, eller om det bare er en form for hulstenbeton, der snyder.

Plantegning af en kælder med rum som vaskerum, garage, fyringsrum og lager. Skorsten og søjle er fremhævet. Udvidelse fra 1966 er markeret.

hsd
Hvordan ser etagen over kælderen ud, kan det være afløbsrør / afløbsventilation, indkommende el eller vand bag kanalen?

En tegning betyder meget. Jeg vover at sætte en skilling på, at eternitrøret rummer en stålstolpe, som udgør midterstøtte for en stålbjælke, som igen er understøtning for betonpladen langs den gamle kældervæg.

• Synes
FreQa og 2 andre
  • Laddar…
hsd hsd sagde:
Hvordan ser etagen over kælderen ud, kan det være afløbsrør / afløbsventilation, indgående el eller vand bag kanalen
Netop det rum ovenover har næsten samme mål. Det er lidt kortere da 190 cm af kælderrummets loft bruges til altan. Rummet ovenpå er en stue, så der findes intet indgående fra søjlens rum (hvilket jeg er 100% sikker på da jeg har udskiftet overfladerne i hele huset).

J justusandersson sagde:
En tegning betyder meget. Jeg tør vædde på, at eternitrøret indeholder en stålstøtte, der udgør midterstøtte for en stålbjælke, som til gengæld er støtte for betonpladen langs den gamle kældervæg.
Med en boremaskine burde jeg kunne afgøre den sag. Skal teste og vender tilbage!

hsd
Asbest-advarsel
Ufarligt hvis det får være uforstyrret
Livsfarligt at bearbejde, bore, save, knække, det er da de skarpe mikroskopiske partikler frigøres og kan ende i dine eller familiens lunger

Mats-S
hsd hsd sagde:
Asbest-advarsel
Ufarligt hvis det får være urørt
Livsfarligt at bearbejde, bore, save, knække, det er da de skarpe mikroskopiske partikler frigøres og kan ende i Dine eller familiens lunger
Njae .... livsfarligt at bore et hul?
Næppe, derimod gentagen kontakt med asbest er klart usundt, men at pille ved et enkelt rør er ingen problem hvis man holder rent, tager sig af spånet mm.

• Synes
Tombrittberg
  • Laddar…
Bor et lidt større hul (brug støvsuger under boringen), så du kan få en inspektionskamera ind. Bør kunne lejes hos Hyrse, Cramo eller en rørfirma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.