Hej,
jeg er ved at renovere bjælkelaget i mit hus fra 1920'erne.

I soveværelset opdagede jeg, at disse gamle bjælker, 200x200mm, var sprøde i underkanten, ca. 50mm op i bjælken.
De smuldrer forholdsvis let, når man banker med hammeren der.

Der har sandsynligvis i længere tid været forhøjede fugtniveauer i bjælkerne, målte dem til mellem 13-17% i øjeblikket.

Mit spørgsmål er så; er dette blot rådnet træ, råd eller er det en svamp eller skadedyr?

Bjælkelag i et gammelt sovrum under renovering. Træbjælkerne er synlige, med skilt jord, en affugter og en spand i rummet.
Gammelt træbjælke fra 1920-tals hus med sprød, smuldrende underside. Mulig skade fra fugt, svamp eller skadedyr ses i bjælkens kant.
Gammel træbjælke med skadet og smuldrende bund; tegn på råd eller skadedyrangreb, muligvis forårsaget af høj fugtighed i bjælkelaget.
Gammelt stukket træbjælke på slidt gulvbræt, viser tegn på forfald eller mulige skadedyr, omgivet af ru, stenet overflade.

Bjælkerne er angrebet af insekter, der lever af træ, kontakt forsikringsselskabet, skadedyrsbekæmpelse er sandsynligvis nødvendigt.
Trist men slet ikke usædvanligt.
Mvh P-A

Hej og velkommen til forummet, så lige at du er ny.

Bjælkerne, problemet med dem kan føles svært, jeg har selv været i den situation, bare med en gård fra 1600-tallet, ikke sjovt, det ødelægger tidsplanen, men når man er på sporet igen, glemmer man hurtigt disse småbekymringer.

En ting mere, årsagen til at de små dyr kan lide at gnave i træ i dit tilfælde er, at de ligger mod jorden og har en gunstig miljø for at formere sig i.
Når du installerer nye bjælkelag, bør du sørge for at der er ventilation under de nye, helst kombineret med en form for fugtstop.

For at være mere specifik, så er det disse små banditter, der har været på besøg: https://www.anticimex.com/sv-SE/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/strimmig-tragnagare/

De trives som tidligere nævnt i fugtigt træværk og angriber de ydre dele af træ/bjælker, kernen er som regel for hård til at æde sig igennem. Har haft problemer med disse før i min lade og spurgte Anticimex fyren, som besigtigede beboelseshuset om dette, men han sagde, at hvis man får ned fugtniveauet/holder rummet opvarmet/øger ventilationen, så vil de ikke trives.

Held og lykke, det der ser dog ud til at være et nogenlunde lille angreb!

Tak for jeres svar!

Har faktisk revet de gamle bjælker ud og lavet et nyt bjælkelag! De var virkelig rådne i enderne, så det var nok bedst at komme af med dem!
Et nyt bjælkelag er ved at blive installeret i et rum, efter at de gamle bjælker blev fjernet. Værktøj og materialer ses på gulvet.

Jeg undrer mig over, hvorfor du har lagt plast på jorden under bjælkerne. Med den løsning vil varm og fugtig luft fra rummet kondensere på plastens overside, medmindre du også lægger plast ovenpå bjælkerne. De fleste fugtskader i bygningskonstruktioner kommer indefra.

Dels for at jeg monterer en sorptionsaffugter i krybekælderen, og for at forhindre jordfugt fra at stige opad. Uden plasten kommer jeg til at affugte jorden, og det bliver uøkonomisk.

I bjælkelaget har jeg lagt 50mm celleplast nederst på "klossarna" af trossbottenskiva og derefter 145mm mineraluld, så jeg tror varmelækagen nedad vil være minimal.

Kondenseringen bør i sådanne tilfælde ske på celleplasten, hvor varmen møder kulden, men med 200mm isoleringen i gulvet, tror du der vil blive nævneværdigt med kondens?

Det der med affugteren køber jeg, derimod ikke forestillingen om, at jordfugt stiger opad. Fugt findes i tre forskellige tilstande, fast form - is, flydende - vand og gasform - vanddamp. Den fugt, der findes i jorden, er flydende. For at den skal kunne stige opad, kan det enten ske ved kapillarsuget eller ved, at den overgår til vanddamp. For det sidstnævnte kræves et varmetilskud, som ikke findes.

Risikoen for kondens under gulvet øges faktisk med isoleringens tykkelse, da rummet der bliver koldere. Indeluften, der har trængt igennem gulvisoleringen, mister sin evne til at indeholde vanddamp, når temperaturen falder. Det er dog en god idé at lægge flamingo nederst, da det er damptæt. Den vil stoppe det meste af vanddampen. Jeg tror, at din gulvløsning kommer til at fungere.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.