Hej
Jeg er i gang med at forstærke etageadskillelsen på overetagen og har derfor brudt/skåret op gulvspånet for at indsætte flere bjælker. Da jeg fjernede isoleringen, fandt jeg et metalrør (ca. 100mm i diameter), som går fra gavl til gavl på huset.

Huset er bygget i moduler (af Moelven), og i en modulsamling ser man, at røret er samlet med en form for X-jern (se billeder).

Mit spørgsmål er, hvad dette kan være for et rør? Bærende?

Det er ikke noget afløbsrør, det er sikkert!

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...79565668_1382467097_33292258_2055127520_n.jpg

og

http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hpho...270045430_1382467097_33292257_839380496_n.jpg

Ikke så mange gode idéer. Virker ret mærkeligt for mine amatørøjne. Rør til at samle el-dragning? Kan du se om der er noget i røret? Gennemboring af bjælkerne svækker dem jo ret meget - især der, hvor belastningen på dem er størst - midt i huset. Eller kan det være en lidt speciel måde netop at afstive etageadskillelsen ved at røret hviler på noget solidt i gavlene? Men at bruge rør til det - gør man virkelig sådan? Flere spørgsmål end svar der fra min side...

Er det ikke bare sådan, at der går en X-balk, som de har trukket et rør over af en eller anden grund?

Hvis det nu er modulbygget, kan det ikke være noget de har haft for at løfte modulerne?

Har været i kontakt med Moelven, men de kunne ikke hjælpe, da divisionen, der lavede villaer, ikke findes længere, og der heller ikke er noget arkiv med tegninger.

Tror ikke rørene er til løftning, da de har sammensat dem ifølge billede 2. Da der er så meget materiale fjernet fra bjælken, tror jeg ikke, den ville holde til en løftning.

Begynder at mistænke, at den er en bærende bjælke af meget mindre dimension. X-bjælken indeni skal måske "stive" røret op.

Ved du hvor gammelt huset er og hvilken model det er, så kan du måske finde tegninger i byggesagsarkivet, hvor alle tegninger burde være. Det er primært konstruktions tegningen, der er interessant, da alle bygninger skal godkendes på deres konstruktions bæreevne. Et muligt problem kan være, at dit hus er et såkaldt typehus, og da findes der kun én sådan godkendelse, som gælder for alle huse, der er lige som dit. Den godkendelse kan blive lidt tricky at finde, da man skal vide, i hvilken kommune den er blevet afleveret. Det er eller var ikke usædvanligt, at prefab-fabrikanterne brugte et arkitektkontor i en helt anden by, og at det firma afleverede tegningerne til godkendelse i sin egen kommune.

Jeg ville gætte på, at dit hus er kommet i moduler af 2,6 meter, og det der er en måde at få alle modulerne til at ligge i perfekt linje med hinanden.

Tak alle sammen for jeres svar.
Jeg troede ikke, at Moelven ville have nogen information, men de svarede faktisk på mit brev og skrev, at det handlede om en konstruktion, der bruges ved samling af modulerne og har en eller anden afstivende funktion, men det gik fint at save dele af den eller hele røret væk.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.