Det här är entréhallen i vårt hus från 1945. Väggen består av stående träpanel eller träbrädor och går längs med huset 90 grader mot takbalkar. På andra sidan ligger vardagsrummet och där är också vägg med brädor. Det finns ett ca 5 cm tjockt mellanrum mellan väggarna. Så det är alltså dubbla brädväggar. Av bristen på spikar på träpanelen att döma finns det ingen regel mellan väggarna. Och det är detta som gör mig fundersam.
Det är trångt i hallen och jag tänkte flytta in väggen ungefär 1 m då får jag en mycket större och trevligare hall. Men normalt brukar man ju ta bort väggfyllnaden och blottlägga reglarna och utifrån vad man ser så tar man bort reglar och sätter dit en balk som avlastning.
Men hur gör man i detta fall när väggfyllnaden är det som är bärande. Kan någon berätta tekniken bakom denna vägg? Ovanför är en övervåning och en vägg på ungefär samma ställe. Under är det källare med murad vägg ungefär på samma ställe. Takstolarnas undre reglar är skarvade lite här och där och inte genomgående.
Ser ud som stående plank. Rejäle tingester og endnu rejælere søm
Hvor vidt du behøver at veksle af eller ej, hvis du bygger en ny bærende en meter væk, kan jeg ikke svare på.
Jeg synes det ser ud som om panelet er skråspikret i sponten. Den sidste brædde nærmest ydervæggen ser ud til at have sømhoveder. Med tanke på byggeåret burde huset have plankestolpe, men måske ikke overalt. Hvis væggen føles hul, når du banker på den, er det nok en form for regelkonstruktion. Har du adgang til plantegninger, er det lettere at vurdere.
Jeg synes, det virker som om panelet er narret på langs i fartøjet. Den sidste bræt tættest på ydervæggen ser ud til at have sømhoved. I betragtning af byggeåret burde huset have plankstamme, men måske ikke overalt. Hvis væggen føles hul, når du banker på den, er det nok en form for regelkonstruktion. Har du adgang til plantegninger, er det lettere at vurdere.
Desværre er der ingen plantegninger. Huset er for gammelt sandsynligvis. Det er altså dobbelte vægge med hulhed i midten, sandsynligvis med regler. Men jeg ser ingen søm i plankerne, der tyder på, at der er regel bagved.
Det er meget sandsynligt, at væggen ikke er bærende. Man byggede ikke bærende vægge på den måde på det tidspunkt. Men at vurdere det sådan her på afstand uden tegninger går ikke. Så må du lave en egen plantegning. Mål huset fra ydervæg til ydervæg ved hjælp af en laseropmåler og tegn det op skaleret. Det er vigtigt, at man kan se vægtykkelsen.
Det er meget sandsynligt, at væggen ikke er bærende. Man byggede ikke bærende vægge på den måde på det tidspunkt. Men at vurdere det sådan her på afstand uden tegninger går ikke. Så må du lave din egen plantegning. Mål huset op fra ydervæg til ydervæg ved hjælp af laserafmåler og tegn det skaleret. Det er vigtigt, at man kan se væggenes tykkelse.
Ok jeg skal gøre det.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.