3,263 læst ·
5 svar
3k læst
5 svar
Hvad er dette for en spær og kan jeg åbne op?
Hej
Se min skitse på vores spærkonstruktion på et hus fra tidligt 70-tal i Västra Götaland, med ydre tag af betonfliser.
Jeg forstår egentlig, at dette falder inden for kategorien rammespær, men er nysgerrig på, hvad det betyder, at dens højben/overramme ikke er i ét stykke, men er to bjælker, der tilslutter under henholdsvis over hanebjælken. Samlingen er forstærket med påsømmede regler på begge sider.
Mere specifikt undrer jeg mig over, hvad dette betyder, hvis man vil åbne op i rygningen med en tagrygbalk i limtræ, som bæres op af stolper forbundet til de for- og efterfølgende spæres hanebjælker.
Jeg tænker, at fjernelse af hanebjælker i dette tilfælde, uanset vellykket afbæring med tagrygbalk, risikerer at svække højbenenes/overrammens bæreevne af ydertaget (betonfliser). Altså kan "kollapsa" indad i den svækkede samling.
Jeg undrer mig også, hvad det eventuelt ville betyde for de ydre spærers bæreevne af tagrygbalken.
Hvad skal jeg eventuelt forstærke for at kunne åbne op i rygningen med tagrygbalk? Er det overhovedet tilrådeligt?
Generelt set, er dette en almindelig konstruktion af spær?
Se min skitse på vores spærkonstruktion på et hus fra tidligt 70-tal i Västra Götaland, med ydre tag af betonfliser.
Jeg forstår egentlig, at dette falder inden for kategorien rammespær, men er nysgerrig på, hvad det betyder, at dens højben/overramme ikke er i ét stykke, men er to bjælker, der tilslutter under henholdsvis over hanebjælken. Samlingen er forstærket med påsømmede regler på begge sider.
Mere specifikt undrer jeg mig over, hvad dette betyder, hvis man vil åbne op i rygningen med en tagrygbalk i limtræ, som bæres op af stolper forbundet til de for- og efterfølgende spæres hanebjælker.
Jeg tænker, at fjernelse af hanebjælker i dette tilfælde, uanset vellykket afbæring med tagrygbalk, risikerer at svække højbenenes/overrammens bæreevne af ydertaget (betonfliser). Altså kan "kollapsa" indad i den svækkede samling.
Jeg undrer mig også, hvad det eventuelt ville betyde for de ydre spærers bæreevne af tagrygbalken.
Hvad skal jeg eventuelt forstærke for at kunne åbne op i rygningen med tagrygbalk? Er det overhovedet tilrådeligt?
Generelt set, er dette en almindelig konstruktion af spær?
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
At højbenene er sammensat på den måde over støtteben eller hanebjælker er ret almindeligt ved ældre tagstole. Har du til hensigt at fjerne hanebjælkerne og erstatte dem bl.a. med en mønsterbalk, er det jo mindre heldigt. Jeg mistænker, at en sådan operation skal kombineres med helt nye højben, eventuelt i limtræ, afhængig af mål og snezone. Mønsterbalken skal hvile på søjler, der kan føre belastningerne ned til fundamentet. Antallet af søjler afhænger af husets længde og acceptable mål for mønsterbalken. Om det er en alt for avanceret operation, afhænger af, hvor godt indkapslet dagens tagkonstruktion er. De nye højben kan man placere mellem de eksisterende, men man skal kunne komme til.
Tak for et eminent og hjælpsomt svar! Så må vi nok lade hanebjælkerne være. For nu.J justusandersson sagde:
Må jeg benytte lejligheden til et følge-spørgsmål? Har du eller nogen anden set eller erfaring med at erstatte brædde-/regelbiterne (som man har brugt til at laskæ på skarven mellem højbensdelene) med hulplade/sømplade i efterhånd? Det ville nemlig muliggøre 1160 tagvinduer som ellers ikke får plads da tagstolsfaget nu er 9cm smallere.
Hvis det overhovedet er anbefalet at forsøge, kan/bør/skal man lægge flere hulplader sammenfaldende for at forlænge den dækkede flade ved skarven eller noget andet kneb?
Medlem
· Västra Götaland
· 185 indlæg
Skal du erstatte med stål kan du vel købe rigtig fladstang typ 150x5mm (kan du få i hvilken længde du vil) og bore der du skal sætte skrue. At overlappe sømplade lyder som en dårlig løsning.
Hej, tak @petterovski har ledt efter lige sådan noget. Absolut bedre end at skarva. Hvor finder man sådanne plader?
Medlem
· Västra Götaland
· 185 indlæg
Det ved jeg desværre ikke. Lokal stålgrossist på din egn bør have eller kunne bestille det du har brug for.
https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/stal/stang/plattstang-s235jr/19040113/
https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/stal/stang/plattstang-s235jr/19040113/
Klik her for at svare