Har søgt uden resultat...

Skal rive badeværelset ned og vil vide, hvad det er for plader, der sidder på væg/loft.

Er nogle millimeter tyk og stenhård.

Hvad hedder pladen? Hvad er den lavet af?

Ved at jeg rev samme plade ned men i en anden farve i køkkenet for nogle år siden.
Der fungerede den som stænkbeskyttelse over køkkenbordet.
Badeværelse med brunlige vægpaneler, lille vindue over et blåt badekar. Forskellige flasker står i vindueskarmen. Vaskerum med hård, millimetertyk plade på væggen, spørger om pladens materiale og navn. Har tidligere set en lignende plade i køkkenet. Brudt hvid plade i loft, kantet af træbjælker, med revne der afslører lag. Søgning efter pladens materiale og anvendelse, tidligere brugt som køkkenstænkskærm.

Kan det være nogen type af perstorpsplade, eller har de altid det specielle mønster med streger. Vi havde et køkkenbord i perstorp da jeg var lille.
Ellers ville jeg gætte på en eller anden form for fugtbestandig board.

• Synes
tergo og 1 anden
  • Laddar…
synes det ligner almindelig hvid oliehærdet masonit ?

S Stefan1972 sagde:
tycker det ser ut som almindelig hvid oliehærdet masonit ?
Tak for svar, men er ikke masonit.

Er hård hele vejen igennem, masonit er blød i kernen.

Stefflo Stefflo sagde:
Kan det være nogen type perstorpsplade, eller har de altid det specielle mønster med streger. Vi havde et køkkenbord i perstorp, da jeg var lille.
Ellers ville jeg gætte på en form for fugttæt board.
Nogen som ved, hvad perstorpspladen er lavet af, eternit?

total total sagde:
Nogen der ved hvad perstorpsskivan er lavet af, eternit?
Melamin! Hærdet plast.

BirgitS
Perstorpsplader er plastlaminat:
Perstorp-Pladen består af kraftpapir imprægneret med phenol-formaldehydlak med en overflade af plastik fremstillet af melamin og formaldehyd.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Perstorp_AB

Stefflo Stefflo sagde:
Kan det være en slags perstorpsplade, eller har de altid det specielle mønster med streger.
Perstorpsplader fandtes i 10 år inden Virrvarr blev skabt, og også efter blev de solgt med flere forskellige mønstre.
https://www.hd.se/2010-11-15/perstorpplattan-firas

Perstorpsplader består af et tyndt lag højtrykslaminat af papir, phenolharpiks og melamin på spånplade. Kan være højtrykslaminat i dine plader, findes i varierende tykkelse og er stenhårdt

Såg ingen risiko ved at rive da? Selv om de brydes?

total total sagde:
Så du ingen risiko for at rive så? Selv hvis de brytes?
Det støver måske lidt :)

• Synes
total
  • Laddar…
total total sagde:
Tak for svar, men er ikke masonit.

Er hård hele vejen igennem, masonit er blød i kernen.
Blød i kernen? Nej oliehærdet masonit er nok hård hele vejen igennem. Almindelig masonit derimod kan jo være ret blød.

Det ser ud som ark af laminat. Havde det i min toilet også. Brug handsker når du tager det ned ellers får du hurtigt skæresår
Mit hus er fra -62 så det måske var noget de grejede med på den tid. Hvor gammelt er huset/badeværelset?

S Stefan1972 sagde:
Blød i kernen? Nej oliehærdet masonit er nok hård hele vejen igennem. Almindelig masonit derimod kan jo være ret blød.
Olie eller ej, masonit er lige så "blød" eller "hård" i begge tilfælde. Og sammenlignet med denne plade er de som bomuld.

D DaDolly sagde:
Det ser ud som ark af laminat. Havde det i min toilet også. Brug handsker når du tager det ned ellers får du hurtigt skæresår
Mit hus er fra -62 så det måske var noget de grejede med på den tid. Hvor gammelt er huset/badeværelset?
Badeværelset er fra 1967

total total sagde:
Badeværelset er fra 1967
Så er det nok det samme som jeg havde, det går ikke i stykker på samme måde som masonit, men sprækker i revner, når man trækker, og er meget stivere end masonit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.