1,603 læst ·
5 svar
2k læst
5 svar
Hvad er der i kældervæggen? Hvordan skal jeg tænke ved boring/plug?
Hej alle!
Jeg skulle ordne et depot i kælderen og forankre en hylde i en kældervæg, da jeg borede, sank boret 3,5 cm ind i væggen, før det nåede betonen (hvis det nu er beton). Væggen lyder overordnet meget hul overalt, hvor man banker.
Nu har jeg ikke revet i det mere end at kradse et større hul fra borearbejdet, men efter et stykke pudsmateriale er der også et lag med en form for træspåner? Det er hvidt på ydersiden, men hvis jeg brækker et stykke, er det brunt i midten. Det ligner meget træ ganske enkelt. Er dette normalt i en... ydre kældervæg?
Hvordan skal jeg tænke, når jeg plugger? Skal jeg bare tænke bort det 3,5 cm lag med "løst" puds og slå en plug ind i betonen ganske enkelt?
Huset er fra 1946.
Jeg skulle ordne et depot i kælderen og forankre en hylde i en kældervæg, da jeg borede, sank boret 3,5 cm ind i væggen, før det nåede betonen (hvis det nu er beton). Væggen lyder overordnet meget hul overalt, hvor man banker.
Nu har jeg ikke revet i det mere end at kradse et større hul fra borearbejdet, men efter et stykke pudsmateriale er der også et lag med en form for træspåner? Det er hvidt på ydersiden, men hvis jeg brækker et stykke, er det brunt i midten. Det ligner meget træ ganske enkelt. Er dette normalt i en... ydre kældervæg?
Hvordan skal jeg tænke, når jeg plugger? Skal jeg bare tænke bort det 3,5 cm lag med "løst" puds og slå en plug ind i betonen ganske enkelt?
Huset er fra 1946.
Senest redigeret:
Ah, det har du ret i! En hurtig Googling siger, at det blev opfundet i 1946, så det var jo hypermoderne for vores hus dengang. Med det sagt ved jeg jo ikke, hvornår det kom derhen.Magnus E K sagde:
Men i en kælder altså, det fungerer?
Godt tip! Ja både pudsen og træulliten raslede løs ret frisk.J jonaserik sagde:
Jeg skal egentlig bare forankre en fritstående hylde med hulbånd eller lignende, så der ikke sker noget, hvis børnene skulle få en idé. Men hvis jeg slår dyvelen forbi disse 3,5 cm, burde det vel være lige meget, om det rasler?
Skal det være for tipbeskyttelse, så er det tilstrækkeligt med lange træskruer, men husk at de skal gå ind i væggen min. 7 cm. + 3,5 cm. Normalt i heraklit (som er skidt) så skal det være grove skruer/bolte, der går ind min. 10 cm, skruer/bolte kan bøje sig, da heraklitten ikke holder til det i sidebøjning.
Klik her for at svare