Hej,

Tænkte begynde at sætte nogle hylder op og har ikke super god styr på det... Efter en række google søgninger er jeg helt væk i, hvad jeg har for vægge i lejligheden (30'ernes indre by) og står nu og spekulerer på, hvad jeg skal gøre.
I et hul stødte jeg på en form for træ, tror jeg, da der kom spåner ud, dette efter pudset. Efter forsigtig boring frem og tilbage for de resterende huller er det en blanding. Sort pulver/støv, mørkere sandkorn, nogle få blålige sandkorn og lidt finere grå pulver/støv. Borede op til 11 cm og så føltes det, som om der blev et lille hulrum i slutningen. Borede i håbet om, at jeg ville støde på mere træ, men uden held.
Brugte metalbor og det var meget let at bore hele vejen.

Hvad gør jeg for at få noget op på væggene? Al hjælp værdsættes!

Tak tak!

Senest redigeret:
BirgitS
Det kan være godt at tale med naboer og bestyrelsen, for andre har jo også ønsket at sætte ting op på væggene.

I 30'er huse tror jeg det forekommer stålramme dækket med vassmåtte som derefter er pudset, men også slaggsten som er mørkegrå (nogle gange blålig) og mursten. De sidstnævnte er porøse og svære at fastgøre ting i, så dengang husene var nye havde man gulvstående bogreoler og satte kun lette ting som malerier på væggene. Men du kan prøve med kemankare.

• Synes
tergo og 3 andre
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Det kan være godt at tale med naboer og bestyrelsen, for andre har jo også ønsket at sætte ting op på væggene.

I 30'er huse tror jeg, der forekommer plankeramme dækket med tagrørsmåtte, som derefter er pudset, men også slaggesten, som er mørkegrå (nogle gange blålig) og tegl. De sidstnævnte er porøse og svære at fæstne ting i, så dengang husene var nye, havde man gulvstående bogreoler og satte kun lette ting som billeder på væggene. Men du kan prøve med kemanker.
Må tage en runde, spurgte naboen i bestyrelsen, men hun vidste ikke rigtigt.

Hvor dybt burde plankerammen ligge? Har som sagt kørt 11 cm ind og stadig ikke stødt på noget andet. Bør jeg kigge endnu dybere?
Hvis det var tegl, burde det ikke være rødligt og mere pulveragtigt snarere end grusagtigt? Lyder som om det måske er slaggesten så... hvor lang skrue og dybde med kemanker?

Tak mange gange for hjælpen!

Den slaggersten jeg er stødt på, har været mere som beton. Meget støvet (sort/mørk grå) og det har fungeret fint med plugs og skruer. Hvad er det for en type 30-talshus? Størrelse?

Viktor.J Viktor.J sagde:
Den slaggstenen jeg har stødt på har været mere som beton. Meget støvet (sort/mørk grå) og det har virket fint med plugs og skruer. Hvilken type 30'er hus er det? Størrelse?
Støvede ikke så meget, da jeg borede, hvilke plugs og skruer brugte du?

H herrjoa sagde:
Det støvede ikke så meget, da jeg borede, hvilke plugs og skruer brugte du?
almindelige, typ Fischer plug til massiv sten

Viktor.J Viktor.J sagde:
almindelige, typ Fischer pløk for massiv sten
Har et fischer 8x65, større eller længere kræves?

Vedhæfter nogle billeder af resterne, der fulgte med ud med boret. Fik også en lille plet med svartsot på væggen. Slaggvæg? Det føles som om væggene er en solid blanding, lidt træ (plankestomme?) hist og her.

• Borestøv på papir med tape, muligvis fra en væg bestående af flere materialer, set ovenfra.
  • Rester af sort pulver spredt på et stykke papir, muligvis materiale fra boring i væg, sandsynligvis en slagger- eller trævæg.
  • Små sorte partikler spredt på hvidt papir, muligvis slaggerester fra en væg, i forbindelse med et byggeprojekt og spørgsmål om væggens sammensætning.
Jeg synes det ser ud som leca (letklinker).

nå ja tak for hjælpen
må prøve mig frem, se hvad der holder og ikke
er jo porøst så letklinker eller slaggersten er vel alternativerne. letbetonplug eller solide nylonplugger er vel de alternativer der findes. skulle det gå galt så må jeg lave en special løsning, typ fill og fix, husfix, kemankre eller måske ankermasse. føles som et pokkers arbejde at holde på med for at få noget op på væggen men men

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.