14,421 læst ·
19 svar
14k læst
19 svar
Hvad betyder facade af masonit og ribbe?
Side 1 af 2
Hej!
Jeg og min samlever har fundet et fritidshus, som vi er interesserede i. Vi er lidt i tvivl om, hvordan huset er bygget. Der står, at grunden er stenfod og pæle, og stommen er af træ. Men facaden er af masonit og ribbe. Hvad betyder det? Masonit og ribbe lyder ikke særligt holdbart... ???
Håber nogen her på forumet kan hjælpe os med at forstå.
På forhånd tak!
Jeg og min samlever har fundet et fritidshus, som vi er interesserede i. Vi er lidt i tvivl om, hvordan huset er bygget. Der står, at grunden er stenfod og pæle, og stommen er af træ. Men facaden er af masonit og ribbe. Hvad betyder det? Masonit og ribbe lyder ikke særligt holdbart... ???
Håber nogen her på forumet kan hjælpe os med at forstå.
På forhånd tak!
I denne tråd finder du en forklaring:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1081806252
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1081806252
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Hvilket naturligvis betyder,MathiasS sagde:
at kostnaden ikke spiser fortjenesten
For øvrigt anbefaler jeg at udskifte masonit-ribb
facaden.
Masoniten har en tendens til at blive bulet, ribben er gerne for
snævert dimensioneret, og helhedsindtrykket bliver for
meget kolonihavehus (undskyld alle koloniejere!) for at
være nydeligt.
//KoW
Hej igen. Tak for alle svarene. Jeg har set nærmere på facaden, og den er præcis som Knock-on-wood beskriver, lidt "bølget". Jeg må tale med besigtigelsesmanden om det også. For huset og især beliggenheden er rigtig fin ... Besværligt når man forelsker sig i et sted på den måde!
Hverken jeg eller min partner er særligt handy, så jeg tror ikke, vi kan klare at skifte facaden. Hvad kan det omtrent koste med arbejde og materialer for et 1,5 plans hus på 60 kvm?
Hverken jeg eller min partner er særligt handy, så jeg tror ikke, vi kan klare at skifte facaden. Hvad kan det omtrent koste med arbejde og materialer for et 1,5 plans hus på 60 kvm?
Det er ikke kun negativt med Masonite og rib, hvis det ikke havde siddet der, så kunne vægpanelerne måske være blevet værre beskadiget af vejret og vinden, for der sidder vel paneler under masoniten?
Ofte er vægpanelerne forholdsvis pæne under Masoniten, det ser mere ud til at have været en modegrej at sømme masonite eller asfaboard med rib (lægte), plus det blæser jo heller ikke direkte gennem væggen!
Forsøg at løsne lidt på Masoniten et par steder for at konstatere, hvordan det ser ud under, måske er (det eventuelle) panel så frisk, at det er nok at sømme nye lægter og nye lister på, eller måske er Masoniten sømmet på for at skjule noget rigtigt grimt :-/
Ofte er vægpanelerne forholdsvis pæne under Masoniten, det ser mere ud til at have været en modegrej at sømme masonite eller asfaboard med rib (lægte), plus det blæser jo heller ikke direkte gennem væggen!
Forsøg at løsne lidt på Masoniten et par steder for at konstatere, hvordan det ser ud under, måske er (det eventuelle) panel så frisk, at det er nok at sømme nye lægter og nye lister på, eller måske er Masoniten sømmet på for at skjule noget rigtigt grimt :-/
Joho! I klarer mere, end du tror!Bhombina sagde:Hej igen. Tak for alle svar. Jeg har set nærmere på facaden, og den er præcis som Knock-on-wood beskriver lidt "bølget". Jeg må tale med inspektøren om det også. For huset og især beliggenheden er virkelig flot... Ubehageligt når man forelsker sig i et sted sådan!
Hverken jeg eller min partner er særlig handy, så jeg tror ikke, vi kan klare at skifte facaden. Hvad kan det cirka koste med arbejde og materialer for et 1,5 plans hus på 60 kvm?
Det, der formentlig vil få både tid og penge til at løbe afsted, er, at I sandsynligvis ønsker at udskifte alt på samme tid, så det bliver helt friskt. Derefter kommer der jo maling nogle gange. Det er let at gøre et rigtig stort projekt ud af tingene bare fordi man 'nu er i gang'. Jeg er ekspert på sådant
dogen sagde:Joho! I klarer mere, end I tror!Prisen for dette beregner I let selv. Facadens areal * 7 (7m per kvm for 21x145) * 10 (21x145 koster omkring 10kr). Derefter har I brug for lige så mange meter lockläkt. Den koster omkring 5kr meteren.
Det, som sandsynligvis vil få både tid og penge til at løbe, er, at I sandsynligvis vil udskifte alt på samme tid, så det bliver helt friskt. Derefter kommer der nogle omgange maling oveni. Det er let at lave et virkelig stort projekt ud af tingene, bare fordi man 'alligevel er i gang'. Jeg er ekspert i sådan noget![]()
Hehe... jeg indser, at vi nok er mere usmarte på det her, end vi tror... Jeg kan regne, men jeg forstår ikke engang, hvad du mener. Hvad er lockläkt f.eks.? ???
Bare så jeg forstår omkostningen i hvert fald... Hvis facaden er 60 kvm, skal vi tage 60 kvm x (7+10+5 kr) = 1320 kr. Er det alt? Det virker jo slet ikke så dyrt, som jeg frygtede. Plus timeløn måske for en dygtig tømrer. Vi må jo så håndtere hjælp til tømreren, hvis jeg kan tage min partner fra fiskeriet i nogle dage...
Budrunden på huset starter snart, og det er godt at have så mange fakta som muligt, så STOR TAK til alle for jeres indlæg! ;D
Jo præcis. Det bliver som charta siger. Formentlig har I dog mere end 60 kvm facadeoverflade (altså summen af alle vægarealer). Lockläkten har du brug for lige så mange meter af og den er overraskende dyr hos fx Beijers. Findes måske meget billigere andre steder (der ligger den på 4-5kr/m har jeg for mig).
En tømrer kan nok gøre det hele ret hurtigt, men det bliver jo 99% slidarbejde og 1% 'tømring', hvorfor jeg tror, at I ville klare det lige så godt selv. Har I ingen forældre/svigerforældre som kan hjælpe til?
Netop ja, lockläkten er de smalle stykker som dækker samlingerne. De har en udrunding man ikke ser når det er opsat, for bedre pasform, hvoraf navnet 'lock'.
En tømrer kan nok gøre det hele ret hurtigt, men det bliver jo 99% slidarbejde og 1% 'tømring', hvorfor jeg tror, at I ville klare det lige så godt selv. Har I ingen forældre/svigerforældre som kan hjælpe til?
Netop ja, lockläkten er de smalle stykker som dækker samlingerne. De har en udrunding man ikke ser når det er opsat, for bedre pasform, hvoraf navnet 'lock'.
Hmm... nej, vi har ingen forældre, der kan hjælpe med sådan noget desværre. Vi har min mor, som er meget dygtig, men hun foretrækker nok enklere maleriarbejder af møbler og måske en lille tapetsering eller sådan. Og min partner er svær at få væk fra fiskeriet.
Men nu har jeg i hvert fald fået et ret godt billede af, hvad der skal til for at få facaden ok. Det er så spændende - budgivningen er i morgen....
STORT TAK til alle jer, der har givet os mere information her!
Men nu har jeg i hvert fald fået et ret godt billede af, hvad der skal til for at få facaden ok. Det er så spændende - budgivningen er i morgen....
STORT TAK til alle jer, der har givet os mere information her!

