Hej!
Vi har købt vores tredje renoveringsprojekt i rækken, og projekterne ser ud til at blive større og større...
Nu skal vi åbne op mellem køkken, spisestue og dagligstue i stueetagen, men jeg kan ikke finde ud af, hvilke vægge der bærer.
På det vedhæftede billede er 3 vægge markeret - de skal væk.
Til venstre for væg 2 er skorstenen.
Vi vil ikke have nogen søjler og så få/små bjælker som muligt (I-bjælke?).
Hvordan synes I, vi skal lægge bjælkerne?
Jeres erfaringer?
Huset er i træ på betonplade
Tak!
Vi har købt vores tredje renoveringsprojekt i rækken, og projekterne ser ud til at blive større og større...
Nu skal vi åbne op mellem køkken, spisestue og dagligstue i stueetagen, men jeg kan ikke finde ud af, hvilke vægge der bærer.
På det vedhæftede billede er 3 vægge markeret - de skal væk.
Til venstre for væg 2 er skorstenen.
Vi vil ikke have nogen søjler og så få/små bjælker som muligt (I-bjælke?).
Hvordan synes I, vi skal lægge bjælkerne?
Jeres erfaringer?
Huset er i træ på betonplade
Tak!
Det ser jo mere ud til at være på kælder...
Alle kældervægge, der ligger under vægge på første plan, ser jo ud til at være kraftigere. Jeg gætter på, at i hvert fald 1 bør erstattes med noget, der kan tage last.
Alle kældervægge, der ligger under vægge på første plan, ser jo ud til at være kraftigere. Jeg gætter på, at i hvert fald 1 bør erstattes med noget, der kan tage last.
Ja, væg 1 skal nok erstattes med en bjælke.
Dog er den eneste løsning jeg kommer på (uden søjle)
Kan det svejses sammen i bjælken i stedet for at have dem hvilende på hinanden?
Dog er den eneste løsning jeg kommer på (uden søjle)
- Erstatte væg 2 med en bjælke fra væg til skorsten.
- Derefter sætte en bjælke som støtter mod ovenstående bjælke i stedet for væg 1.
Kan det svejses sammen i bjælken i stedet for at have dem hvilende på hinanden?
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
I bør vedhæfte en sektion på huset for at kunne give et bedre helhedsbillede.
Hvor gammelt er huset? Jeg er ikke sikker på, at man kan se på bare tegningerne, om væggene er bærende. Derimod er jeg rimelig sikker på, at du ikke må have noget bærende i huset, som hviler på skorstenen. At svejse bjælker sammen som et T burde ikke være et problem holdfasthedsmæssigt, men der er formentlig en del at tænke på, inden man svejser inde i et boligrum.
Huset er fra 1946.A Avemo sagde:Hvor gammelt er huset? Jeg er ikke sikker på, at man kan se på bare tegningerne, om væggene er bærende. Derimod er jeg rimeligt sikker på, at du ikke må have noget bærende i huset, der hviler på murstocken. At svejse bjælker sammen som et T lærer ikke være et problem holdfasthedsmæssigt, men der er formentligt en del at tænke på, inden man svejser inde i et bofællesskab.
At svejse i beboelsesrummet skal udføres af en fagmand med certifikat. Har gjort det tidligere. Dog uklart hvor meget last det kan tage...
Murstocken, godt input... Murstocken går i og for sig ikke hele vejen frem, så bjælken vil hvile på den i dag bærende væg. Dog må denne muligvis stabiliseres op.
Hvad slags certifikat? Jeg kan svejse i køkkenet, hvis jeg skulle have lyst til det.
Og jeg må lægge tætningslaget i badeværelset, men det bliver besværligt med forsikringsselskabet, hvis der opstår en vandskade 
Ingen anelse, det er hvad svejse-nisse sagde.
Ingen anelse, det er hvad svejse-nisse sagde.
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er ikke sikkert, at I kan fjerne nogen væg overhovedet. Væg 1 og 3 kan garanteret ikke fjernes uden erstatning. Det er en kompliceret planløsning, og det er muligt, at det så kræver søjler på steder, hvor I ikke ønsker at have sådanne. Omkring murstocken er der sandsynligvis en form for afveksling, hvis udførelse ikke fremgår af tegningerne, men som også komplicerer det. Huset er et plankehus, og det er fuldt muligt, at der mangler en normal gulvregel ovenfor væg 2. Hvis I ønsker at gå videre, skal I søge hjælp fra en teknisk kompetent person, der forstår sig på den type bygning, og som kan undersøge forudsætningerne nærmere på stedet. Med teknisk kompetent mener jeg en med højere byggeteknisk uddannelse.
Klik her for at svare