Har købt høvlet træ 50x150 meget billigt. Overvejer at bruge samme dimension til gulvbjælker, vægstolper, rem og fremstille spær også af samme dimension. (Til sylden har jeg købt nogle stykker 100x200). Er det OK at bruge samme dimension til husstammen?
Det afhænger naturligvis først og fremmest af huset, men generelt har jeg indtryk af, at 150 er lidt spinkelt for spær, hvis du skal have almindelig 1.20 afstand mellem dem. Minsker man afstanden mellem spær, mindskes belastningen jo, og dermed kan man også bruge tyndere træ.
Det er et sommerhus på 48 kvm. Hvad angår spær, så har jeg set tegninger hvor overarmene er 45x145, men underarmen er en anelse mere 45x175. I så fald skal jeg have lidt kraftigere materiale til underarmen. Resten er OK?
Hvad skal du have for tagbelægning? Hvilke snelaster (afhænger af taghældning og placering i landet)? Hvad bliver det for spændvidder?
Ingen i verden kan dimensionere et hus uden at vide, hvordan huset vil se ud, og hvilke laster det vil dreje sig om.
Ingen i verden kan dimensionere et hus uden at vide, hvordan huset vil se ud, og hvilke laster det vil dreje sig om.
Jeg skal have tagplader. Spændvidden er 5400. Jeg ved ikke, hvordan man beregner snelasten, men zonen er Västerbotten. Tagvinkel tænkte jeg på 27. Jeg har set folk deroppe sætte op hytter på nogle dage. Det så ikke så svært ud. Ingen har indrettet loftsrum, der belaster spær. Jeg har læst, at jo større vinkel, desto mindre snetryk. Måske skal jeg øge vinklen, og så passer dimensionen 50x150.
Jeg tjekkede Skovindustriernes byggetips - Enkelstugan.
Skovindustriernes - Byggevejledninger
Der er det 5,6 meter mellem oplagene for spærene, og de anbefaler 220x45 i K24 konstruktionsvirke til spærene. Jeg ved ikke om de overdimensionerer, men hvorfor skulle de gøre det?, hvis det er korrekt, tror jeg ikke, I skal fremstille spær med 150x50.
I øvrigt er der andre spærtype, f.eks. W-fagværk, som jeg tror kan klare sig med tyndere virke, men jeg har dog ingen sådan viden.
Derimod synes jeg jeres virke burde passe godt til at bruge til syld, regler og rem i alle vægge, så får I 145 mm isolering, det virker ret fornuftigt for en hytte, der ikke bruges året rundt. Vil I have bedre isolering end det, så tværreglerer I med 45x45 + en ekstra 45 mm isolering.
Skovindustriernes - Byggevejledninger
Der er det 5,6 meter mellem oplagene for spærene, og de anbefaler 220x45 i K24 konstruktionsvirke til spærene. Jeg ved ikke om de overdimensionerer, men hvorfor skulle de gøre det?, hvis det er korrekt, tror jeg ikke, I skal fremstille spær med 150x50.
I øvrigt er der andre spærtype, f.eks. W-fagværk, som jeg tror kan klare sig med tyndere virke, men jeg har dog ingen sådan viden.
Derimod synes jeg jeres virke burde passe godt til at bruge til syld, regler og rem i alle vægge, så får I 145 mm isolering, det virker ret fornuftigt for en hytte, der ikke bruges året rundt. Vil I have bedre isolering end det, så tværreglerer I med 45x45 + en ekstra 45 mm isolering.
Klik her for at svare