Hej!
Min mand og jeg er ved at købe hus og har budt på en etplansvilla i Jägersro villastad i Malmö. Området består af "masseproducerede" parcelhuse bygget i midten af 60'erne. Huset, vi er interesserede i, har både konstruktion og facade af letbeton. Vi har spurgt mægleren om letbetonen er Siporex eller blåbeton, hvilket han ikke vidste, så han anbefalede, at dette blev kontrolleret i forbindelse med inspektionen. Jeg undrer mig derfor nu over, om den nuværende ejer ikke burde have nogen dokumentation omkring byggematerialet? Og hvordan kontrolleres letbetonen ved en almindelig inspektion, skal der ikke foretages gammamåling eller radonmåling?

Taknemmelig for svar!

Selv om det er blåbetong, er det ikke sikkert, at radonniveauerne er over grænseværdierne.
Sælgeren skulle have målt dette inden salg, da, iaf den almindelige, målingen tager et par måneder.

Hvis man bor i et letbetonhus, så har man styr på radonniveauet. Hvis man ikke kan præsentere det, så er det for højt. Sådan ville i hvert fald jeg have resoneret som køber.
En korttidsmåling tager mindre end to uger og koster omkring en tusindlap. Det er helt klart i sælgerens interesse at vise, at huset er sikkert at bo i.

Hahahahaha! :crysmile:
Og du tror at flere end måske 10% af alle villaejere overhovedet ved, hvad blåbetong er...

TS tag højde i budgettet for en FTX installation.

Tak for jeres svar!
Blåbetong er jo ret usædvanligt i Skåne, hvad jeg har forstået (på grund af nærheden til Siporexproduktion i Dalby), men kan alligevel forekomme. Kan man bede sælgerne om at lave radonmåling, eller er det noget, vi bør betale for selv?
Og er der nogen med kendskab til området (Jägersro villastad), om der er risiko for blåbetong der?

H Husköpare17 sagde:
Tak for jeres svar!
Blåbetong er jo ret sjældent i Skåne, hvad jeg har forstået (pga nærheden til Siporex produktion i Dalby), men det kan stadig forekomme. Kan man bede sælgerne om at lave en radonmåling, eller er det noget, vi bør betale for selv?
Og findes der nogen med kendskab til området (Jägersro villastad), som ved om der er risiko for blåbetong der?
Man kan kun lave fornuftige målinger 2 gange om året, næste måletid er nogle måneder væk.
Hvis huset ellers er interessant, ville jeg slå til og lave en måling senere.
Jeg er enig med jarlingar, regn med en ekstra omkostning for ftx

L
Kontakt kommunen, de ved det, der er visse regler at følge for radonmåling

I Käglinge findes der blåbetong. Sørg for, at der foretages en radonmåling.

L Lena69 sagde:
I Käglinge finns det blåbetong. Se till att det görs en radonmätning.
Hvor høje er niveauerne i Käglinge?

Y Yoshimel sagde:
Hur höga är halterna i Käglinge?
Jeg kan ikke huske værdierne, men ved at der blev foretaget måling, da vi solgte huset, efter min mor var gået bort. Det er nogle år siden.

Okay, ja for Malmö kommune sagde, at Malmö havde meget lave niveauer i sammenligning med Svedala, Staffanstorp.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.