blackarrow blackarrow sagde:
Det afhænger lidt af.
En udsugningsventil skal der jo være i et walk-in-closet. Så er det nok med lidt lækkende tilluft mellem døren og tærsklen. Man saver døren 1-2 cm af forneden, eller også er der en udfræsning i karmen foroven. Vores walk-in-closet har en udfræsning foroven i karmen.

Et skab bygget mod ydervæg i et dårligt isoleret hus, f.eks. skunk, kan give tøj dårlig lugt i et dårligt isoleret hus.

Normalt er sprækken mellem "Ikea dør" og skab tilstrækkelig. Det er jo muligt at justere døren lidt ekstra ud, hvis man ønsker det.
Ryggen på skabet er en af de der supertynde plader, som går i stykker med det samme, hvis jeg tog fat lidt hårdt. Der er en lille sprække i overkanten, fordi der ikke er noget at sømme i den øverste del (da den øverste del af loftet er savskåret for at kunne få plads i skråtaget). Så der burde luft komme ind i rummet alligevel. Håber det er nok!

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J sagde:
Tænkte mere at han har fundet billedet og ville være lidt sjov. Fejlen i sig selv er ikke noget mærkeligt, enig i det. Men TS' svar er det, der gør, at jeg bliver mistænksom :)
Føler du dig cool, når du går ind i folks tråde og nedgør begyndere?

M Mjärn sagde:
Føler du dig cool, når du går ind i folks tråde og ydmyger begyndere?
Nej. Har jeg gjort det?

Mikael_L
M Mjärn sagde:
Direkte bag ryggen af garderoben er der nu et smalt tomrum på cirka 30 cm. Og bag den væg er der en kattvind, som jeg ikke kan nå.
Jeg tvivler på, at du behøver være bekymret for noget med fugt.
(Nu var det en anden, der stillede spørgsmålet og startede sidosporet, men jeg svarer sådan nu)

• Synes
Mjärn
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L sagde:
Jeg tvivler på, at du behøver at være bekymret for noget med fugt.
(Nu var det en anden, der stillede spørgsmålet og startede sidesporet, men jeg svarer sådan her nu)
Ja det tvivler jeg også på ☺️

Mikael_L
M Mjärn sagde:
Jeg brugte ternede hullede strimler. De er dog 5 cm brede. Men fordybningen er 10 cm? Hvordan hænger det sammen?🤔
Man fylder forsænkningen af gipskanten med spartelmasse, strimlen sætter man som forstærkning/armering.

Gipsplader er lidt sjove, de er ret stærke, men egentlig svage, nærmest lavet af glasur, typ.
Det er papiret på hver side af gipsen, der omdanner det svage gips til en ret stærk og holdbar plade.
Tag papiret væk, så vil det gå i stykker, bare man kigger lidt hårdt på det.
(Dette gør, at der f.eks. er lidt at tænke på, når de skal skrues op, f.eks. at papiret ikke må gå i stykker rundt om skruehovedet, derfor er hovedet på gipsskruer udformet på en speciel måde, de kan trækkes ned ca. 1mm under papiroverfladen uden at papiret brister rundt om skruen (prøv gerne lidt på en restbit gips og regel, er et godt tip for begyndere, så man får en føling for hvor hårdt/dybt man kan trække), hvis papiret brister rundt om skruehovedet, er det bare at sætte en ny skrue tæt ved siden af, og være omhyggelig med at det bliver godt der).

Papirstrimlen gør typ den samme ting for samlingen mellem gipspladerne, den forstærker og armerer den ellers ret svage spartelmasse. Har man ikke strimmel, så revner spartelmassen ved den mindste bevægelse.

Du har et billede på glasfiberstrimmel der, det er absolut et dårligere valg end papirstrimmel, for den giver slet ikke samme modstand mod bevægelse mellem pladerne.
Da jeg byggede garagen, lavede jeg faktisk en test (det var før jeg byggede huset, så jeg havde stadig meget at lære), jeg satte glasfiberstrimmel mellem alle plader langs en af langvæggene, og papirstrimmel på alle samlinger langs den anden langvæg og malede derefter. Resultat? - ja, efter et år havde samtlige samlinger med glasfiberstrimmel en tynd revne fra gulv til loft, og ingen samling med papirstrimmel havde revnet. Så derefter blev det selvfølgelig papirstrimmel i hele huset.

• Synes
citadel og 7 andre
  • Laddar…
Mikael_L
At montere papirtape kan man gøre på lidt forskellige måder. Selv monterer (limer) jeg den med spartelmasse. Jeg begynder med at spartle igen mellemrummet mellem pladerne og lægger meget tyndt med spartelmasse i hele affasningen på pladerne, ca 1mm tyndt. Så lægger jeg direkte tapen midt på samlingen, mens spartelmassen er våd, ikke det mindste tørret, og holder den på plads med tommelfingeren i overkanten og med en kraftigt vippet spartelspade trykker jeg den godt fast i spartelmassen hele vejen, tænk omtrent som når man klistrer et frimærke på, eller forsegler en konvolut, man trykker tapen fast ved at trække spartlen over. Så afslutter man med at rive tapen med spartelspaden som rivkant længst nede, træk tapen fast igen ordentligt øverst, hvor det sandsynligvis ikke blev gjort hele vejen i første trin, så det samme nederst og derefter inspicerer resultatet og fixer hvor det er nødvendigt. Derefter skal denne spartelmasse tørre, så næste dag fylder man hele forsænkningen med spartelmasse, og trækker det jævnt af med spartelspaden. Derefter skal dette tørre i et par dage, så kan man spartle igen, for når det tørrer, synker spartelmassen, og man skal fylde på igen (gerne med en let slibning først, hvis man tilfældigvis har små sparteltoppe), og så, hvis det skal males og være usynligt i strygelys, gentages dette en eller flere gange. Det er her, forskellen ligger mellem professionelle og mig (jeg ser dem jo arbejde på byggepladserne, så jeg ved det), malerne har et guddommeligt håndelag, så de formår at fylde forsænkningen med en lille, lille bakketop, så når det er tørt og er sunket færdigt, er der ingen fordybning, kun lige lidt at slibe væk, så de spartler aldrig mere end 2 gange.

• Synes
Appendix og 1 anden
  • Laddar…
Mikael_L
Mange har svært ved at få det til at fungere med at lime papstrimlen i spartelmassen direkte (bl.a. min bedre halvdel, uanset hvordan jeg viste og forklarede, og vi prøvede igen og igen, så ville det sig ikke rigtigt, indtil hun blev så sur, at jeg da måtte gøre det selv).
Der findes en alternativ metode, som indebærer, at man skal købe et ekstra produkt, og det giver en ekstra dag med tørretiden.
Man starter med at spartle revnen mellem pladerne og skruehullerne, men skrabespartler hele fordybningen = intet spartellag i fordybningen.
Tør en dag
Så limer man papstrimlen med vådrumslim (det, der bruges til at lime forskellige slags tapeter og tapetlignende ting i vådrum) over pladesamlingen.
Hvorfor dette lim? Jo, for at remsen ikke skal løsne, når man senere spartler over den, pga. al den fugt, den så udsættes for.
Så lader man denne remse tørre fast en dag.
Så er det bare at spartle igen fordybningen mellem pladerne.

• Synes
nino og 1 anden
  • Laddar…
Mikael_L
M Mjärn sagde:
Ryggen på garderoben är en sådan der supertunn plade, der går i stykker med det samme, hvis jeg havde taget fat en lille smule. Der er en lille sprække i overkanten, da der ikke er noget at sømme i den øverste del (da den øverste del af loftet er skåret i stykker for at kunne passe i skråtaget). Så luft burde komme ind i rummet alligevel. Håber det er nok!
Jeg tror, der er blevet diskuteret ret forskellige ting, blandet sammen.
Indlægget du citerer, der skriver han "walk in closet", dvs et eget, men lille værelse. Der kan det være tænkeligt at begynde at overveje ventilationen.
Men helt almindelige garderober, 60x60cm, eller 60x80cm, ordner man jo aldrig nogen ventilation i.
Det er nok med, at døren faktisk ikke lukker hermetisk.

• Synes
Mjärn
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L sagde:
Man fylder fasede gipskanter med spartelmasse, og båndet bruger man som forstærkning/armering.

Gipsplader er ret sjove, de er ganske stærke, men faktisk svage, næsten lavet af glasur, typ.
Det er papiret på hver side af gipsen, der forvandler den svage gips til en ret stærk og holdbar plade.
Fjern papiret, så går den i stykker, bare man ser lidt hårdt på den.
(Dette gør, at der f.eks. bliver lidt at tænke på, når de skal skrues op, f.eks. at papiret ikke må gå i stykker rundt om skruehovedet, derfor er hovedet på gipsskruer udformet på en speciel måde, de kan drages ned ca. 1 mm under papoverfladen uden at papiret brister rundt om skruen (prøv gerne lidt på et stykke spildgips og lægt, er et godt tip for begyndere, så man får føling med hvor hårdt/dybt man kan skrue), brister papiret rundt skruen er det bare at sætte en ny skrue tæt ved siden af, og være omhyggelig med at det bliver godt der).

Papirbåndet gør typ det samme for samlingen mellem gipspladerne, det armerer og forstærker det ellers ret svage spartelmasse. Har man ikke bånd, så revner spartelmassen ved den mindste bevægelse.

Du har et billede af glasfiberbånd der, det er absolut et dårligere valg end papirbånd, fordi det slet ikke giver samme modstand mod bevægelse mellem pladerne.
Da jeg byggede garagen lavede jeg faktisk en test (det var før jeg byggede huset, så jeg havde stadig meget at lære), jeg satte glasfiberbånd mellem alle pladerne langs en af langvæggene, og papirbånd på alle samlinger langs den anden langvæg og malede derefter. Resultat? - ja, efter et år havde samtlige samlinger med glasfiberbånd en tynd revne fra gulv til loft, og ingen samling med papirbånd var revnet. Så derefter blev det selvfølgelig papirbånd i hele huset.
Godt at vide! Det vil jeg tænke på til næste gang! 😃

tommib
M Mjärn sagde:
Så det jeg skulle have gjort er, at jeg skulle have skåret 10 cm af kanten for at få en helt lige side? Findes der ikke gipsplader som ikke har den forsænkning? Jeg ville have den lige del mod garderoben for at det skulle se pænest ud, men havde ingen anelse om at denne forsænkning fandtes langs med.. Men så ved jeg det til næste gang!
Ja, næsten. Man skærer pladen til, så man får en lige ufacet kant mod garderoben, men man vil også have faceten mod næste plade ovenover garderoberne. Derfor skærer man pladen som et L. Google "gipse væg rundt om dør" så kommer der sikkert noget godt op.

• Synes
Mjärn
  • Laddar…
Findes lys i garderoben nu også 😄

• Garderobe med lys, fyldt med farverige skjorter på bøjler og tøj i skuffer nedenunder.
  • Synes
  • Elsker
sunnis og 5 andre
  • Laddar…
D
M Mjärn sagde:
Har du aldrig været nybegynder nogen gang? Hvad er formålet med kommentaren?
Absolut, hele tiden.

Du beskrev det som at reglen skinnede igennem. Det har intet at gøre med om man er nybegynder eller ej….

• Haha
Viktor.J
  • Laddar…
D Derbyboy sagde:
Absolut, hele tiden.

Du beskrev det som om reglen skinnede igennem. Det har intet at gøre med, om man er nybegynder eller ej….
Plejer du at gå ind og dumforklare i mange tråde, eller er det kun i min?

• Synes
naikon og 2 andre
  • Laddar…
M Mjärn sagde:
Plejer du at gå ind og gøre narr i mange tråde, eller er det kun i min?
Han plejer selv at være ret dum, så det føles nok godt at trykke andre ned (antager jeg)

• Haha
  • Synes
Stuff og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.