Flydespartel på plads:
Det var lidt ujævnt nærmest kanten, hvor jeg havde støbt EPS-betonen før.
Da jeg skal lægge parket frem til ildstedsplanet (Ildstedsplan=ubrændbart område nærmest ovnen, i dette tilfælde skal det være klinker), og det var lidt ujævnt, så skar jeg bort plastikmåtte og underliggende masonit et stykke udenfor.
Det gjorde også, at jeg kunne afrette flydespartlet med en lang retskinne med temmelig godt resultat.
Udenfor EPS'en bliver flydespartlet kun nogle mm tykt på det tyndeste sted, men eftersom der bliver parket ovenover, tænker jeg, at det går fint.
På billedet ses det ret tydeligt, hvor grænsen går.
Man kan også se, at jeg har støbt hulskæreren, jeg brugte til at bore tilluftshullet, fast.
Ingen fare, den er indpakket i plast og meget løst tapet, så den har en blød "yderkant."
I øvrigt købt på biltema for 369:-. Den fungerede meget godt, men efter at jeg havde opført mig dumt, er den revnet og har mistet en tand.
Jeg begyndte at lægge klinker i går aften, flere billeder kommer...
Opdateringerne kommer ikke så ofte, men sådan blev det med klinker på plads:
Næste eventyr på listen foruden fugning bliver at delvist lukke en røgkanal, der ikke skal bruges, samt pudse skorstenen.
Hvad skal du pudse skorstenen med da?
Hvorfor har du bevaret pudset på skorstenen?
Det havde været bedre/lettere, hvis alt pudset var væk.
At jeg har bevaret puds er en kombination af dovenskab og uvidenhed.
Det, der kan ses på det seneste billede, er ikke puds, men noget hårdere. Der var et lag mexisten lige bagved ovnen, som jeg har fjernet.
Så brugte jeg en utrolig støvet dag på at slibe noget væk, der kunne have været gipspuds ovenpå det eksisterende puds. Jeg var omhyggelig med kun at fjerne puds, der sad løst.
Af ovennævnte grunde blev jeg anbefalet at pudse med gipspuds, hvilket jeg har tænkt mig at gøre.
Nu når jeg tænker over det her bagefter, havde det nok, præcis som du skriver, været lettere bare at fjerne alt pudset😅
Men jeg vil nok fortsætte på dette spor, da jeg allerede har købt gipspuds, primer og monteret hjørneforstærkninger udenpå pudset, medmindre det er helt galt??
Hjørneforstærkninger (eller hvad det nu hedder) monteret, klar til primer!
Selvfølgelig ville det være gået meget hurtigere, hvis jeg havde primet, inden jeg satte hjørnerne på plads, men det er ikke altid, jeg arbejder på den måde.
Jeg fik et mindre chok, da jeg åbnede dåsen, men indså, at gråt er jo en skide kedelig farve!
Men... hvad pokker står der på primerdåsen???
"Færdigblandet primer med fremragende vedhæftning på glatte, tætte og ikke sugende underlag"!!!
I ren panik smurte jeg et lag mere på. Ved ikke om det hjælper eller skader, men i min forvirrede tilstand tror jeg, at jeg ville forsinke udtørringen af det første lag...
Nu er det lidt angstfyldt, men i værste fald får jeg chancen for at pudse på den nemme måde, uden underliggende pudslag😅
Er der nogen, der har et råd om, hvordan jeg skal tænke?
Jeg har lagt på Finja Primer Grepp og købt Finja Gipsputs Natur Inne.
Jepp men det er ikke 5 -10 forskellige personer som har svaret i tråden. MEN måske skulle jeg have fremhævet at prøve på en lille del nederst.
Godt tænkt!
Jeg havde tænkt mig at bygge op under hjørneforstærkningerne samt der, hvor pudset er løsnet i første omgang.
Så får jeg jo et indtryk af, hvordan det opfører sig samtidig!
En anden overvejelse:
Der skal jo en sodlåg (150x150 i støbejern), en adapter til kaminrøret (tyndt rør) nederst samt en ventilationslåg (en sådan, der kan åbnes/lukkes med tynde kæder) øverst.
Tror I, det er tilstrækkeligt at fastgøre dem i gipsudsmykningen og evt. nogle skruer, eller bør jeg støtte dem yderligere med almindelig fugemasse?
Det vil fæstne.
Men læg noget mere/tykkere plast over den nylagte sten.
Let at der går hul i den tynde plast,
Og måske lidt plast rundt om, hvis man går omkring med gipsbruk på skoene.
Du kan jo pudse det ud med det samme, og bare trække en kæp mellem hjørnelisterne.
Begynd med en side, hvis du føler dig usikker,
og filt med orange filtbræt, når det begynder at blive hårdt.
Det lyder godt!
At kunne pudse af (som jeg tror det hedder) mod hjørnelisterne
Nneo11 sagde:
Det vil binde.
Men læg noget mere/tykkere plastik over den nylagte sten.
Det er let at få hul i den tynde plastik,
Og måske lidt plastik rundt omkring, hvis man går rundt med gipsmørtel på skoene.
Du kan jo pudse det ud med det samme, og bare trække en stok mellem hjørnelisterne.
Begynd med en side, hvis du føler dig usikker,
og filte med orange filtebræt, når det begynder at blive hårdt.
Det lyder godt!
At kunne pudse af (som jeg tror det hedder) mod hjørnelisterne var en af grundene til, at jeg købte dem, den anden var for at beskytte hjørnerne.
Jeg har dog ikke helt fundet ud af, hvordan jeg skal gøre i hjørnerne, hvor skorstensvangen møder væggen, skal jeg sømme en midlertidig liste op at trække fra, eller hvordan gør man?
Heldigvis har jeg en side, der vil blive dækket af et køleskab, tænkte at starte med den.
Orange filtebræt har jeg købt👍
Man vil jo have noget at "køre" på med stokken.
Det er ikke forkert at sætte en 6mm aftræksbane lodret med måske 3-4 klatter gipsmørtel, tæt på hjørnet. https://www.bauhaus.se/avdragsbana-...13113&indexName=nordic_production_sv_products
At lade det blive eller bende det væk, når du er færdig med at trække med stokken, og fylde sporet igen med gipsmørtel.
Man vil jo have noget at "køre" på med stokken.
Det er ikke forkert at sætte op en 6mm afretningsbane i lod med måske 3-4 klumper gipsmørtel, tæt på hjørnet.
[link]
At lade være eller bryde bort, når du har trukket færdigt med stokken, og fylde sporet med gipsmørtel.
Sådan, efter et par timer ser det sådan ud:
Sindssygt tilfreds med resultatet!
Sotdækslet, ventilationsdækslet, og adapteren til kaminen ser ud til at have suget sig godt fast👍
Nu skal det tørre et stykke tid, før næste skridt, hvad plejer man at male med?
I mellemtiden skal jeg starte projekt "hæve kaminen" for at tilpasse den med den nye højde.
Jeg kom i tanke om, at jeg ikke har skrevet noget om, hvad der har drevet dette projekt frem...
Det er sådan, at jeg har revet en væg ned mellem køkkenet og stuen.
Sådan noget fører vist et og andet med sig😅
Blandt andet at højden på brændeovnen skal justeres, fordi jeg ikke syntes, at den sokkel, den stod på, var så pæn.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.