Er i gang med at bygge vores veranda ind, hvilket medfører at ydervæggen, som har huset hoveddøren, vil blive åbnet op fra 1m til tæt på 4m. Hvordan beregner jeg størrelsen på bjælken? Hvilke oplysninger er nødvendige?

Det man skal vide er lasten per længdemeter, som bjælken skal optage. Det kan dog være lidt kompliceret at komme frem til den oplysning. Vigtige parametre er husets konstruktion (byggeåret kan være vigtigt), størrelse. Om åbningen findes i en gavlvæg eller langsidesvæg, plejer at være meget vigtigt. Hvis du vil have hjælp her på forummet, er tegninger helt afgørende. Planer og sektioner. 4 m åbning vil sandsynligvis kræve en ret solid bjælke.

Byggeår 1944
Størrelse 12.5x8.5m
1 ½ plans sutterrainhus med valmet tag
Åbningen er i midten af en langsidesvæg
Spær er 180x65mm og sidder på cc850
Der er en kvist lige ovenover denne væg, så spærene ligger ca. 160-170 cm fra siderne af døren.
Det er altså den hvide dør i overkant på vedhæftet tegning.

Flere spørgsmål?

• Plantegning af et 1½ plans hus fra 1944 med køkken, badeværelse, tre soveværelser og en stue. Dør placeret øverst på langsiden.
Hvor ligger huset? Oplysningen er nødvendig for at vurdere snetrykkenes størrelse.

J justusandersson sagde:
Hvor ligger huset? Opgaven er nødvendig for at vurdere snebelastningernes størrelse.
Sydlige Östergötland

Jeg vender tilbage lidt senere i løbet af dagen/aftenen. Typisk 40'ernes funkis. Stammen kan være fra Svenska Trähus i Tranås. Plankstomme med puds på ydersiden (i hvert fald fra begyndelsen).

Hvad jeg ved, har der altid været træpanel på huset.

OK. Ingen ulempe i dette tilfælde.

Lidt groft udregnet skal bjælken være omkring 90x495 mm. Hvis du vælger tykkere bjælker kan du gå ned i højde. Det laveste alternativ er 215x360 mm. Dette er overslag, der bygger på visse antagelser. Man skal have adgang til korrekte tegninger eller (helst) se huset i virkeligheden for at kunne lave mere præcise beregninger. Du skal engagere en konstruktør til opgaven. Foranstaltningen kræver desuden en byggeanmeldelse.

Så kraftig trods at der ikke findes nogen takstoler lige ovenover?

Som jeg skrev, er det et overslag. Formentlig vil en præcis beregning føre til en noget mindre dimension. For det kræves dog grundlag med betydeligt større nøjagtighed. Regn alligevel med, at det bliver en ret kraftig bjælke.

Har det nogen betydning, i den ene eller anden retning, at verandataget holdes oppe af bjælker/reglar på 75x230 som ligger på samme væg? Tanken er at enten lægge bjælkerne på disse bjælker eller lige ved siden af.

Det har sikkert betydning, men jeg har brug for at se en sektionsritning for at kunne sige særlig meget mere.

Der er desværre ingen tegninger.

Jeg er overbevist om, at der findes tegninger af dette hus. Har du tjekket med kommunen? Jeg mistænker, at det er en form for typehus. Det gælder bare om at få at vide, hvem der var producent.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.