Jeg har i dag en haludbygning hvis hjørne ligger 90cm fra en bergknold (som er ca. 2 meter høj). Jeg vil totalrenovere denne, isolere osv., og spørgsmålet er, hvor tæt man kan komme med ydervæggen. En ting er jo, at det er praktisk at kunne passere, men hvis man ser bort fra det...

Ønsker helst ikke at gå på kompromis med den indvendige størrelse, men bygge udad x antal cm...

ingen? måske havne lidt forkert dette spørgsmål..

Afhænger ikke afstanden til knallen af, hvor ofte du passerer, og om du har brug for at komme forbi med store ting?

Bygger du den i sten kan du vel gå så tæt du vil? I træ er det måske for tæt som det er?

D09
Det er jo muligt at fjerne/skalle klippefremspringet, hvis man vil tage den kost.

Jeg behøver ikke kunne passere med store ting, det jeg var mest bekymret for er eventuelle problemer med husvæg tæt på klippevæg.

Det er måske allerede for tæt i dag... hvad ved jeg... Er det muligt at bruge snegle-dynamit på en 2 meter høj væg, 2 meter bred og ca. 50cm-1m dyb... dvs. snegle væk 1-2 kubik klippe...

D09
Arne999 sagde:
Jeg behøver ikke kunne passere med store ting, det jeg var mest bekymret for er eventuelle problemer med husvæggen tæt på klippevæggen.

Det er måske allerede for tæt i dag... hvad ved jeg... Er det muligt at bruge snigeldynamit på en 2 meter høj væg 2 meter bred og ca. 50cm-1m dyb.... altså fjerne 1-2 kubik klippe med sneglemetoden...
Et tip er at satse på ptools stenopspaltning. Perfekte forudsætninger med færdig væg at skyde fra.

Det lille jeg har prøvet med snigeldynamit oplevede jeg som dyrt, uforudsigeligt og at det bliver for store sten at håndtere.

hmm ok og hvad indebærer dette? Intet man må gøre selv antager jeg... Behøves ingen inspektion etc efter?

Hvad kan det tænkes at koste at få fjernet 2kubik?

D09
Arne999 sagde:
hmm ok og hvad indebærer dette? Intet man må gøre selv formoder jeg... Behøves ingen inspektion etc efter?

Hvad kan det tænkes at koste at få fjernet 2kubik?
Man må udføre det efter en uddannelse på udstyr, så eventuelt tilladelse fra politiet nu om dage tror jeg.

Ved ikke hvad det koster at hyre nogen, der må man tage imod tilbud.

Gør man det selv, så går det måske på 300-350 kr hullet, regnet et hul hver 30cm.

Så kommer leje for fx kompressor og bor.

Det er kun groft anslået

Der bliver ingen vibrationer som forplanter sig, så besigtigelser hos naboer etc. behøves ikke.

Har selv skudt lige ved siden af grundmur etc. og det bemærkedes ikke.

http://www.ptools.se

Senest redigeret:
Mener du, at det er rimeligt at lære dette og få licens selv??

D09
Arne999 sagde:
Mener du, at det er rimeligt at lære dette og få licens selv?
Absolut. Nu til dags kræver iofs ptools, at man køber deres udstyr, og så indgår uddannelse / licens.

Nogle gange er dette billigere end at hyre firma.

Jeg fik min uddannelse / licens gratis for mange år siden, købte dog aldrig udstyr, men har lejet mange gange og leget af mig ;)

Edit

Findes medlemmer på forummet, som har købt dette udstyr, som du måske kan hyre til den rette pris :)

Hvor lang tid tager uddannelsen?

D09
Arne999 sagde:
Hvor lang tid tager uddannelsen??
Nogen time, hvis det ikke er ændret

En time! det lyder jo ikke så slemt... skal man ansøge om licens så formoder jeg... hvor lang tid tror du det tager?

D09
Arne999 sagde:
Nogen time! lyder jo ikke så blodigt... skal man ansøge om licens så formoder jeg... hvor lang tid tager det mon?
Den får du på stedet, det fik i hvert fald jeg

Det blodige i dette er, at det koster penge og at det koster penge

Det sjove er, at det larmer og man kan sprænge bjerge ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.