Jeg ville skulle lave et hul på ca. 135 mm gennem en tømmer væg, som har bræddesbeklædning både på indersiden og ydersiden, så det er nok lidt over ca. 2 dm træ, der skal bearbejdes. Hvordan gør jeg? Har kigget på hulsave, men de virker alt for lave. Jeg har prøvet at save med motorsaven ved at trykke den gennem væggen, men den slår bare opad hele tiden, hvilket føles livsfarligt på en vaklende stige, og jeg kommer heller ikke gennem væggen.

Så, nogle gode idéer der kan virke?

men en hulsav kører du, indtil den ikke kommer længere ind, derefter brækker du midterstykket løs, derefter gentager du det hele, indtil du er igennem.
tænk på ikke at køre, så det bliver forvarmt

ingemar_o sagde:
men en hulsave kører du, indtil den ikke kommer længere ind, så bryder du løs midterstykket, så gør du det igen, indtil du er igennem.
tænk på ikke at køre, så det bliver for varmt
Præcis! Fungerer rimeligt godt desuden - Garanteret pænere end motorsaven!

Axminster har faktisk superpris på hulsave af forskellige dimensioner. Overvejer at bestille hele registret hjem - Kan jo være godt at have! ;)

http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-holesaws-prod23108/

Alternativet er at man borer et par huller i rad og så tager en tigersav. Gode blade er en forudsætning

Jeg overvejede også det med tigersav, sådan en kan jo være god at have til andet også. Hvor (i Sverige) kan man ellers købe en stor hulsav? Hvor let er det at bryde stykkerne løs, hvordan gør man det?

kiggede Swedol de har 140 mm, du bryder med stemmejern eller større skruetrækker

tak for tipset, men den kostede jo over 500 kr, tips til en billigere? Behøver jo ikke være nogen superkvalle, da jeg skal lave et hul.

det bliver alligevel over 500 kr. Overvejer en tigersav, så kommer jeg billigere, og kan bruge den til andet senere. Tror I det er muligt at lave nogenlunde gode huller med sådan en?

Det er bredden på bladet og hvor meget bladet er skränkt som afgør samt skæredybden.

Uden at have prøvet ............. Nej det virker ikke.

200 mm skæredybde med svingradius 67,5 mm lyder umuligt.

Hulsav fungerer, det er prøvet.

Bore små huller efter cirklen går, men det er svært at holde afstanden gennem 200 mm, så enten går hullet i det foregående eller går ud i den forkerte retning.

Protte

• Synes
lutorm
  • Laddar…
Octavianus sagde:
det bliver alligevel over 500 kr. Overvejer en tigersav, så kommer jeg billigere, og kan bruge den til andre ting senere. Tror I, det er muligt at lave et nogenlunde godt hul med sådan en?
Tigersav er jo ikke et præcisionsværktøj direkte, så at save rundt på den måde gennem tykt træ er næppe muligt at få godt, så jeg ville købe en hulsav, man kan ikke have for mange værktøjer :P ret som det er skal man lave et nyt hul et eller andet sted, og så er det godt at have en hulsav d^_^b

men det er ikke så vigtigt, om hullet er helt rundt og fint, det vil jo ikke kunne ses alligevel. Kan man ikke leje en sådan der hulsav, jeg kan jo ikke være den første i denne situation?

Octavianus sagde:
men det er ikke så vigtigt om hullet er helt rundt og fint, det vil jo ikke ses alligevel. Kan man ikke leje en sådan der hulsav, jeg kan jo ikke være den første i denne situation?
Ingen anelse om hvad der kan lejes, jeg plejer at leje hos Cramo så tjek med dem, Rami Rent holder vel også til ude ved bilsynet så har Cramo ikke tingene, har Rami Rent måske.

Tigersaven er god til meget :), men her går den nok bet. Hvis der ikke er krav til, at det skal se pænt ud, for jeg formoder, at du skal have en eller anden ventilationskanal ud, og så vil ventilgitteret dække hullet, så ville jeg bruge en boremaskine og lave en masse huller rundt om, for derefter at bruge et stemmejern og hugge hullet op.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.