Hej, har dette loft i to soveværelser og kan ikke lide det overhovedet. Sætter man renoveringsgips i loftet for at få det jævnt, eller er det værd at bredspartle? I resten af huset har vi gips med en udfræset samling, som vi bedre kan lide. Er den kun skruefastgjort i loftet? Skal den fastgøres i regel?
Hej, har dette loft i to soveværelser og kan ikke lide det overhovedet. Sætter man renoveringsgips i loftet for at få det glat, eller er det værd at bredspartle? I resten af huset har vi gips med en udfræset samling, som vi kan lide bedre. Er den kun skruet i loftet? Skal den fastgøres i lægter?
[billede]
Huntonit plejer ofte at være skruet i spredt panel. Hvis du vil skifte til gips og få det gjort rigtigt, ville jeg skrue huntonitpladerne ned og erstatte med loftgips. Jeg tror, at bredspartling kræver betydeligt mere arbejde og er usikker på, om det vil binde godt til huntoniteten (masonit-lignende materiale), med andre ord organisk, som ånder på en anden måde med temperatur end hvad gips gør. Hvis du fjerner og skifter til loftgips, har du også mulighed for at ændre placering af lamper, hvis du ønsker.
Du tænker, at du skruer samling i samling? Det pladematerial er i princippet det samme som huntonit, så det burde evt. gå, men jeg ville nok selv have taget det gamle loft ned. Det er ikke svært; bare frilægge loftlisten langs med langsiden af huntonitpladerne og finde skruenes hoveder, så er det bare at tage en række ad gangen.
Hvis du mener at spartle loftet, så det bliver glat. Min mening, glem det. Tænk selv at stå der og spartle opad, samt derefter slibe så det bliver jævnt, samt at nakke og skuldre tager meget skade. Bliver nok mange timer, før du er tilfreds, med måske flere omgange at spartle.
Tak.
Men hvad tror I om renoveringsgips direkte på Huntoniten
Det går vel fint det også, men hvis loftet buer lidt, vil det være meget synligt, da renoveringsgips er 6 mm og følger alt underlag. Huntoniten snyder øjet, så det ikke kan ses. 13 gips bliver mere jævnt, men er tungere at skrue op. Under Huntonitens langsider, er der glespanel at skrue i (kan også være på kortsiderne). Men husk, Huntonitplader har lidt forskellige mål, der ikke passer med modulmål som gips. Du bør tjekke målene.
Det er to soveværelser, det drejer sig om, så det bliver nok svært at se, om taget svajer. Hus er bygget i 90'erne forresten.
Tænkte mest om renoveringsgipsen, som er tyndere, kan skrues direkte i Huntoniten, uanset om man rammer en lægte, dvs.
Mal med almindelig maling af høj kvalitet. Alle årer forsvinder efter 2 lag. Gå efter med sandpapir for at fjerne malingsspild eller større ujævnheder.
Så maler du en gang til. Vælg med fordel en mat maling.