Hej!

Har læst og læst om dette med plast i ydervæggene og er stadig ikke sikker, ved at der er mange, der har spurgt om dette!

Har et Hultsfredhus -64 med kælder, overplanet har fiberelement som stamme, der er i 95×30 sektioner. Indersiden er klædt med vindpap og fiberskiver, taget mod loftsrummet har en eller anden malet skive - brædder - vindpap - så loftsrum med spån.

Har skiftet panel på den ene langside og efterisoleret med en 45a - vindpap - løst og panel og nu skal jeg gøre den anden side også (Gavlene er mursten).

1: Kan det betale sig meget at isolere en 45a indvendigt også? (havde B i energideklarationen, før jeg lavede efterisoleringen udendørs)

2: Hvis det kan betale sig, behøver jeg så at fjerne vindpappen i vægge og tag og plast i stedet?

Da vi købte huset for 16 måneder siden, lavede vi ved 2 rum, der har ydervægge. Havde ikke så meget viden dengang og var stresset, fordi vi skulle have barn samtidig, så vi rev vindpapp og fiberskiver af væggene og satte plast - osb og gips. Plast og vindpapp i tag er ikke tæt, plastede kun væggen uden tape mod tag, tænker at vindpappen på loftsrummet sidder over hele huset.

Bliver det store problemer i fremtiden??

Har skiftet tag og sat 2 skimmelsvampestopper mellem hver spær.

Er ny her, så undskyld min lange tekst, men vil formulere mig så godt som muligt.

Mvh Nille

Fiberelementerne er vel 95x300 mm? Pappen på indersiden, er det en sort asfaltimprægneret pap? Gavlene er nok bare klædt med facadetegl på ydersiden. Bagved teglet findes sikkert samme type fiberelement.

J justusandersson sagde:
Fiberelementerne er vel 95x300 mm? Papiret på indersiden, er det en sort asfaltimprægneret pap? Gavlene er nok bare klædt med facadetegl på ydersiden. Bag ved teglet er der sikkert samme type fiberelementer.
Ja 300 skal det være Det er lidt sorte mærker efter papiret så det kan passe at det er nogen asfalt historie.

Jeg svarer lidt generelt. At gå fra 95 mm isolering til 185 mm kan altid betale sig i energibesparelsesterminer. Det forudsætter, at du ikke har andre energislugere som f.eks. utætte vinduer (både mellem karm og væg samt mellem karm og ramme). Indvendig ekstra isolering stjæler gulvareal, det bør man have med i beregningen.

Tagpappen på indersiden var den tids dampspærre. Den er ikke så damptæt som plastfolie, kan vel rubriceres som dampbremse med dagens terminologi. Hvis tagpappen er intakt, synes jeg, du skal lade den sidde, selvom du efterisolerer på indersiden. Hvad du aldrig må gøre, er at lukke materiale inde mellem to relativt damptætte lag.

J justusandersson sagde:
Jeg svarer lidt generelt. At gå fra 95 mm isolering til 185 mm kan altid betale sig i energibesparelser. Det forudsætter, at du ikke har andre energityve som f.eks. utætte vinduer (både mellem karm og væg og mellem karm og ramme). Indvendig efterisolering reducerer gulvarealet, det bør man have med i beregningen.

Asfaltpappen på indersiden var datidens dampspærre. Den er ikke så damptæt som plastfolie, kan vel rubriceres som dampbremse med dagens terminologi. Hvis asfaltpappen er intakt, synes jeg, du skal lade den sidde, selvom du efterisolerer indvendigt. Hvad du aldrig må gøre, er at indespærre materiale mellem to relativt damptætte lag.[/QUOTE

Jeg har 95 + 45 udvendigt, tænkte om de 45 indendørs gør så meget, at det er værd at flytte radiatorer, elinstallationer og forlænge fiber? Vinduerne er gamle, men skal udskiftes, og jeg har også jordvarme, så relativt lave driftsomkostninger

Jeg har 95 + 45 udvendigt, tænkte om 45'en indendørs gør så meget, at det er værd at flytte element, el og forlænge fiber? Vinduene er gamle men skal udskiftes, har jordvarme også så relativt lave driftsomkostninger

Med de forudsætninger ville jeg ikke gøre det. Det bliver meget arbejde og omkostninger for lidt effekt. Der er andre muligheder desuden (vind + källare).

J justusandersson sagde:
Med de förutsättningarna skulle jeg ikke gøre det. Det bliver meget arbejde og omkostninger for lidt effekt. Der findes andre muligheder desuden (vind + kælder).
Hvis pappen ikke er hel bag fiberpladerne, kan jeg så bare rive den ned og sætte plast? Kan ikke komme til at tætte mellem væg og loft uden at rive loftet ned, medmindre der findes andre alternativer? Er supertaknemmelig for svarene.

N Nille86 sagde:
Hvis papiret ikke er helt bagved fiberpladerne, kan jeg så bare rive det ned og sætte plast? Jeg kan ikke komme til at forsegle mellem væg og loft uden at rive loftet ned, medmindre der er andre alternativer? Er super taknemmelig for svarene
Jeg skal alligevel fjerne fiberpladerne og sætte osb og gips, men springer nok over 45'eren

Ødelagt pap bør du erstatte. Uden at have været på stedet ville jeg vælge nyt pap, type AC 350 frem for plast. Man kan ikke sammenligne de forudsætninger, du har, med dem, der gælder for nybyggede typehuse i dag. Fiberskiverne på indersiden har en vis isoleringsværdi sammenlignet med OSB og gips, men de er besværlige på andre måder.

J justusandersson sagde:
Trasig papp bør du erstatte. Uden at have været på stedet ville jeg vælge ny papp, type AC 350 fremfor plast. Man kan ikke sammenligne de betingelser, som du har med dem gældende for nybyggede typehuse i dag. Fiberskiverne på indersiden har en vis isoleringsværdi sammenlignet med OSB og gips, men de er besværlige på andre måder.
Skal se over gulvet og se hvor godt isoleret det er, kommer til at dræne og isolere fundamentet også, så det vil også gøre sit:D tak for hjælpen

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.