Vi bygger nu to soveværelser i kælderen (tidligere uindrettet), men da de ligger i princippet helt under jorden, er der ingen mulighed for at sætte vinduer i ydervæggen. Ønsket er derfor at indsætte vinduer ind mod huset, i den bærende midtervæg i stedet, for at få lidt lys ind og mindske akvariefølelsen. Den væg er muret af leca. Hvad kræves der ved hulboring for ikke at risikere bæringen?

Det ville være godt, hvis du har en planløsning at vise, så man ser, hvor du har tænkt at lave hulletagning.

Ellers er alt muligt, men det koster derefter. Mindre hulletagninger tror jeg, det går at lave uden at skulle forstærke, men ved kritiske hulletagninger, ofte større hulletagninger, plejer man at fræse spor på den ene side af den bærende væg og sætte en U-bjælke der. Derefter fræse spor på den anden side og sætte den næste U-bjælke der og så skrue eller nitte bjælkerne sammen. Når begge U-bjælker er samlet, ser det ud som en H-bjælke.

Når man bygger en ny kældervæg med et større vindue, kræves det, at man afveksler åbningen samt armerer ekstra for afvekslingens støtte.

Hvordan dette skal opnås for en eksisterende væg, kan en konstruktør oplyse om.

End sagde:
Det ville være godt, hvis du har en plantegning at vise, så man kan se, hvor du tænkte at lave hullerne.

Ellers er alt muligt, men det koster derefter. Mindre huller tror jeg, man kan lave uden at skulle forstærke, men ved kritiske huller, oftest større huller, plejer man at fræse spor på den ene side af den bærende væg og sætte en U-bjælke på. Derefter fræser man spor på den anden side og sætter næste U-bjælke på, og så skruer eller nitter man bjælkerne sammen. Når begge U-bjælker er sat sammen, ligner det en H-bjælke.
Det tog lidt tid, før jeg fik fat i den digitale plantegning. De gule cirkler markerer på et groft cirka, hvor vinduerne kunne sidde. Gerne runde, hvis det ikke besværliggør det hele væsentligt. What do you think?

• Planløsning af nederste etage med gule cirkler markeret for mulige runde vinduer. Rum inkluderer alrum, hobbyrum, toilet, og tvättrum.
Jeg tolker det som sekundær bærværk da væggene i midten er tyndere end ydervæggene. Hvis det nu er en korrekt tegning, og hvis de gule ringe svarer til størrelsen på åbningen, tror jeg ikke, der skal være nogle problemer med at tilføje åbninger der.
Runde åbninger er selvfølgelig sværere end firkantede, men med en bajonetsav og det rigtige blad skal det gå godt, eksempelvis Lenox Demoliton. Dog tager det lidt tid.
Havde det været firkantede hjørner, så havde en større vinkelsliber været bedre.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.