Jeg var i Italien for et stykke tid siden og så, at man ofte bruger en type hulprofil i tegl som underlag til tag og gulv. Teglhulprofilen lægges ovenpå trækonstruktioner, og derefter støbes beton ovenpå, og vups så har man et tag eller gulv. Teglhulprofilen fungerer da som en blivende form. Ifølge en italiener skal disse byggeelementer være billige og findes i alle mulige varianter.

Jeg har aldrig set dette før, men jeg ser mange anvendelsesmuligheder til et kommende husprojekt, jeg har med min partner. Jeg har søgt som en gal, men finder intet mere end forskellige producenter i Italien. Jeg har ingen idé om, hvad det kunne tænkes at hedde på dansk?

På italiensk hedder de Tavellone/Tavelloni.

Er der nogen, der ved, hvad de hedder på dansk eller engelsk? Nogen der ved, hvor man kan købe dem, der er tættere på end Italien?

//Zephyrus

Sammenfaldet tag med eksponerede træ- og teglhuller i en gammel italiensk bygning, dækket med vegetation og mos.

En trillebør fyldt med træstykker står på græsset, hvor dens ben hviler på en orange murstenshulprofilsplade.

Hånd holder en teglhuleprofil blandt græs. Huledesign bruges til tag og gulv med beton.

To typer af teglhulsprofiler, Tavellone smooth og Tavellone striped, med specifikationer og vægt pr. kvadratmeter angivet ved siden af.

Nu har jeg talt med Wienerberger i Sverige. De havde aldrig set disse før og virkede ikke til at ville tage dem ind heller. Produkter fra tyske Wienerberger tager de ind, men ikke fra Ungarn fx.

Så var det med det!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.