Vi havde tænkt at erstatte et vindue med en ny yderdør og vil gerne have en dobbelt dør. Kruxet er, at vinduet er 130cm bredt, hvilket bliver for smalt, så derfor vil vi udvide hullet.
Jeg begyndte at banke pudsen ned og fandt en betonbjælke, eller faktisk to som er ca. 3cm brede/dybe med en fuge imellem på ca. 3cm.
Huset er 1,5-plan og denne del af huset er bygget -45. Ville det være muligt at stemple op langs ydervæggen og derefter erstatte den eksisterende betonbjælke med en bredere? (eller stålbjælke)
Vi må nok få nogen til at regne på det, men jeg er interesseret i arbejdsprocessen og evt. at lave indgrebet selv.
Næste spørgsmål er, hvor bred en dobbelt dør skal være for at være passende at gå igennem? Er en 15 bred dør nok, eller føles det for smalt?
Jeg begyndte at banke pudsen ned og fandt en betonbjælke, eller faktisk to som er ca. 3cm brede/dybe med en fuge imellem på ca. 3cm.
Huset er 1,5-plan og denne del af huset er bygget -45. Ville det være muligt at stemple op langs ydervæggen og derefter erstatte den eksisterende betonbjælke med en bredere? (eller stålbjælke)
Vi må nok få nogen til at regne på det, men jeg er interesseret i arbejdsprocessen og evt. at lave indgrebet selv.
Næste spørgsmål er, hvor bred en dobbelt dør skal være for at være passende at gå igennem? Er en 15 bred dør nok, eller føles det for smalt?
Jo, så bliver det vel antagelig, det påvirker jo, hvor stort udtaget bliver.BirgitS sagde:
Spørgsmålet er, om det kan være nok at stemple op langs væggen under indgrebet? Eftersom det er her afbæringsbjælken sidder nu, burde det være herinde det bær, eller tænker jeg forkert da?
Jeg tænker, at væggen midlertidigt skal understøttes fra laster fra spær/mellemdæk under indgrebet. Murstenene ovenfor vil sandsynligvis blive hængende den korte tid, så det er jeg ikke bekymret for.BirgitS sagde:
Klik her for at svare
