Mikael_L
Dette er vores tagspær, og jeg har nu brug for at lave hul til afløb i det 220x45 bjælkelag.

Er det ikke bedre, at jeg laver hul der, hvor den røde ring er, end der, hvor den blå ring er?
Takstolstegning med 220x45 bjælkelag. Rød cirkel markerer et sted til afløbshul ved J, blå cirkel ved K. Spørgsmål om optimal placering.

Mikael_L
Det her ser ud til at blive en anledning mellem minioner .. ;)

Ja, skal jeg holde mig h*2 fra oplaget = 440mm så bliver det præcis på den anden side af støttebenet, sådan her:
Byggetegning, der viser tagkonstruktion med mål på bjælker og støtteben.

Bøjningen i bjælken bør dog stadig være ret lav, så langt fra midten af spindet.

Mikael_L
Jeg kan jo også nævne, at det er et 75mm rør, det drejer sig om her (hvis jeg ikke ændrer planerne), så typ et 80 hul skal klare sig.

Synes det burde være bedre med hul ifølge første RØDE markering men har egentlig ingen anelse men gælder 2*højden fra oplægget også denne type af tagstol.
Skrev forkert farve så ændrer

Senest redigeret:
Det er jo en meget kringlet tagstol, hvilket ikke gør bedømmelsen lettere. Jeg ville nok satse på den første blå ring, så du også får lidt afstand til støttebenets forankring. Jeg tror, det er forskydningsspændinger, man er bekymret for i træguiden. Derefter kunne du forstærke området omkring hullet ved at sætte sømplader på begge sider, som du har lavet 80 mm huller i midten af.

Undrer om ikke din oprindelige blå markering er bedst alligevel. Med forstærkninger af 18 mm plyfa på begge sider af bjælken.

Har du en konstruktør du kan rådføre dig med?

Mikael_L
Jeg tænkte at forstærke hanebåndet inden hulboringen, better be safe than sorry, helt enkelt.
Skrue-lime 12-18mm konstruktionsfiner på hver side, eller noget sådant, inden hulboringen.

Men efter hvad vi hidtil er kommet frem til i denne tråd, så begynder jeg at hælde til at tage hullet ca. 50 cm væk fra støttebenet, omtrent ved den grønne ring.
Byggteknisk ritning med takstol og støtteben, grøn ring markerer placeringspunkt for hul ca. 50 cm fra støttebenet.

Den grønne ring bliver nok god. K-plywood er selvfølgelig lettere at håndtere end sømplade, selvom det bygger mere.

Hvis man lægger en 45*220 med solidt overlap, som limes og sømmes, bør du kunne tage hul stort set hvor du vil.

Mikael_L
Hej hej.

Jeg arbejder på mine huller lige nu.

Nu er de ca. 90-100 cm fra oplaget, jeg tror, jeg har lært lidt mere nu om denne svære kunst.
Meget fra denne tråd, hvor bl.a. seniorkonsulent fik mig til at tænke lidt ekstra og tjekke lidt op.
https://www.byggahus.se/forum/threads/roerdragning-tvaers-bjaelklag.305965

Så nu undgår jeg både midt i spændet (hvor bøjningkræfterne er størst) og lige tæt på oplaget, hvor forskydningskræfterne i bjælken er størst.

8 meter bjælkelag, mellemstøtte, ca. 4 meter effektiv spændvidde på begge sider.
Hullet ca. 1 meter fra endestøtte.

Undrer om jeg tør bore et 80mm hul midt i, helt uden ekstra forstærkning?
Nu er jeg ved at skrue-lime 12mm krydsfiner, men det tager jo så lang tid. :)

Hvad var bjælkens højde?

Mikael_L
45x220 cc600 er bjælkelaget. Jeg har krydsafstivet midt i spændet, men det tror jeg ikke er noget man kan tilregne sig noget af.

Jeg tænker i øvrigt ikke mig klinker, men plastikgulv. Men vil alligevel støbe en >13mm lag flydespartel med net i, på det skrueskruede gulvgips for at få det rigtige fald mod brønden.

Nej, krydslægningen har kun effekt på svajet (marginal sådan). Hvis det er god tømmerkvalitet, tætgroet, knastfrit og fibrene er parallelle med kanterne, tror jeg det går godt at bore midt i. Det er jo ikke et styrkeproblem egentlig, da bjælkens inerti moment påvirkes meget lidt af hullet, men det er risikoen for revnedannelse, der er den største trussel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.