9,898 læst ·
29 svar
10k læst
29 svar
Hulboring i betonvæg. Er dette værktøj egnet?
Dr.L sagde:
Ja, nu har jeg købt en K3000 cut n break maskine. Helt vidunderlig at arbejde med. Takket være remdriften overrasker den med at ikke have hugg- eller kastetendenser. Uanset hvad skal man alligevel have respekt for sådanne maskiner og være forsigtig med, hvordan man står stødig og holder maskinen.oceanis sagde:Så skal du nok kigge lidt på konstruktionsplanerne, før du starter, for hvis det er et beskyttelsesrum af nogenlunde moderne snit, er der næsten mere armering end beton i disse vægge.
Jeg tror faktisk ikke engang, du kan bruge denne type maskine til det, du skal gøre. Den bygger jo på, at du skærer et snit med de to parallelle skiver i betonen og derefter bruger et brækjern til at knække en del væk for at komme ind og lave et nyt snit og på den måde til sidst komme igennem.
I den konstruktion, du skal igennem, har du uendeligt med armering i alle retninger, dvs. både vertikalt og horisontalt, og hvis du kører et snit oppefra og ned, så vil du have meget vertikal armering, som med stor sandsynlighed vil holde fast på betonen, så den ikke kan knækkes. Du har jo kun kørt de horisontalt liggende armeringsjern over. For at knække så skal du så lave en masse nye snit på tværs også langs hele den strækning. Armeringen ligger tæt, så det er stor risiko for, at dette sker.
Jeg fandt den hos en lokal leverandør for kun nogle få 100 mere, end hvad den kunne findes til på nettet. Den lokale virksomhed har også service, hvis behovet opstår, og bare det kan være værd en del…
Først troede jeg, at de priser, jeg fandt, var eksklusive kapskiver, men det viste sig, at der var skiver inkluderet, og festen sluttede på lidt under 19.000:-. Jeg regner med, at der er en restværdi på maskinen, når arbejdet er færdigt om et par måneder, så tjek Blocket, hvis du er på udkig efter en sådan maskine.
Jeg trænede på et dørhul, og væggen er 275 mm tyk. Den første del er nu løs. Ingen af de bekymringer, som Oceanis havde, er dukket op. De armeringsjern, der var, var 12 mm men blev skåret af maskinen uden problemer.

Forbløffende lidt armeringsjern. Godt for mig, men man kan jo undre sig over, hvilke krav man egentlig havde til beskyttelsesrum i 1952, da det blev bygget?
Arbejdet er kun lige begyndt, så det vil vise sig, hvor mange skiver der vil blive brugt.
Opdagede, at prisen kan variere meget fra 1600 til ca. 2500:- /par. Der er forskellige hårdheder på skiverne, så man skal se op, så man får den rigtige hårdhed tilpasset til det materiale, man skal skære.
Må jeg give ret i, at det ser ikke ud til at være armeret i henhold til de nuværende regler i hvert fald.....
I øvrigt kan jeg kun give ret i, at maskinen/maskinerne er fantastisk gode. Har set dem i aktion flere gange og altid med samme resultat.
I øvrigt kan jeg kun give ret i, at maskinen/maskinerne er fantastisk gode. Har set dem i aktion flere gange og altid med samme resultat.
Senest redigeret:
Hej,
Jeg er i gang med et større projekt og bliver nødt til at åbne 6 døråbninger 210*90 cm. Betonvæggen er ca. 20 cm bred. Jeg ved ikke, hvor mange sæt af klinger der vil være nødvendige. Selvfølgelig er der forskelligt slid afhængigt af beton og armering.
Hvor lang tid tog det at skære op døråbningen? Hvor længe holder diamantskiven?
Jeg er i gang med et større projekt og bliver nødt til at åbne 6 døråbninger 210*90 cm. Betonvæggen er ca. 20 cm bred. Jeg ved ikke, hvor mange sæt af klinger der vil være nødvendige. Selvfølgelig er der forskelligt slid afhængigt af beton og armering.
Hvor lang tid tog det at skære op døråbningen? Hvor længe holder diamantskiven?
Nu er det jo dobbelte klinger, men de holder længe. Jeg vil påstå, at når du er færdig med dine 6 døråbninger, har du halvdelen af slidfladen tilbage på klingerne.
Forudsætningen er, at du ikke presser eller forhaster, men lader maskinen arbejde sig ind af egen vægt samt naturligvis, at du køler med vand hele tiden.
Jeg tog et par dage per døråbning, da det var i en ejendom, og for at minimere støjgener arbejdede jeg ikke så mange timer om dagen.
Svært at sige tiden.
Men maskinen er jo relativt tung, så det er vel ikke forkert at tage det over en længere periode.
Forudsætningen er, at du ikke presser eller forhaster, men lader maskinen arbejde sig ind af egen vægt samt naturligvis, at du køler med vand hele tiden.
Jeg tog et par dage per døråbning, da det var i en ejendom, og for at minimere støjgener arbejdede jeg ikke så mange timer om dagen.
Svært at sige tiden.
Men maskinen er jo relativt tung, så det er vel ikke forkert at tage det over en længere periode.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 indlæg
Men hvad koster det at lade et betonskæringsfirma udføre arbejdet?
Jeg har set det blive gjort, en døråbning. Først fastgjorde han en skinne på væggen, maskinen klatrede selv på skinnen. Hele dørhullet inkl. montering af skinner tog et par timer. Eller rettere sagt, han begyndte lige at save, da jeg gik forbi ind til min arbejdsplads, da jeg 2 timer senere gik forbi, så var han næsten færdig, men der var vandfald i hele receptionen, ud gennem firmaets indgangstrappe. Han havde formået at skære et rør til sprinkleranlægget over... Sprinkleren siges at kunne levere 20.000 liter i minuttet. Der var store bassiner i kælderplanet, fordi kommunens rør ikke giver så høj en strømning.
Jeg har set det blive gjort, en døråbning. Først fastgjorde han en skinne på væggen, maskinen klatrede selv på skinnen. Hele dørhullet inkl. montering af skinner tog et par timer. Eller rettere sagt, han begyndte lige at save, da jeg gik forbi ind til min arbejdsplads, da jeg 2 timer senere gik forbi, så var han næsten færdig, men der var vandfald i hele receptionen, ud gennem firmaets indgangstrappe. Han havde formået at skære et rør til sprinkleranlægget over... Sprinkleren siges at kunne levere 20.000 liter i minuttet. Der var store bassiner i kælderplanet, fordi kommunens rør ikke giver så høj en strømning.
Har fået et tilbud på hulskæring.hempularen sagde:Men hvad koster det at lade en betonskærefirma udføre arbejdet?
Jeg har set det blive gjort, en døråbning. Så boltrede han først en skinne fast på væggen, maskinen klatrede selv på skinnen. Hele dørhullet inkl. montering af skinner tog nogle timer. Eller rettere sagt, han begyndte lige at skære, da jeg gik forbi ind til min arbejdsplads, da jeg 2 timer senere passerede, var han næsten færdig, men der var vandfald igennem hele receptionen, udfør firmas indgangstrappe. Han havde lykkedes at skære et rør til sprinkleranlægget.... Sprinkleren skulle kunne levere 20.000 liter i minuttet. Der var store bassiner i kælderetagen, da kommunens ledninger ikke giver så høj flow.
Ny døråbning 910x210 med 20cm dyb betong. 8671kr ink moms
Ny vinduesåbning 1400x700 med 30cm dyb betong 6625kr ink moms
Ny ventilåbning 110mm i diameter 30cm betong 1865kr ink moms
Derefter skal jeg hæve alle 9 døre hvilket koster 17500kr yderligere...
Føles som en Cut N break er givet
Tak for svar! Har du stadig din maskine, eller har du allerede solgt den?roland53 sagde:Nu er det jo dobbelte klinger men de holder længe. Jeg vil mene, at når du er færdig med dine 6 døråbninger, har du halvdelen af slidfladen tilbage på klingerne.
Forudsætningen er, at du ikke presser eller tvinger, men lader maskinen arbejde sig ind af egen vægt samt naturligvis, at du køler med vand hele tiden.
Jeg tog nogle dage pr. døråbning, da det var i en lejebolig, og for at minimere støjforstyrrelser kørte jeg ikke så mange timer pr. dag.
Svært at sige tiden.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 indlæg
kampagne nu på værktøjsproffsen. 14500plus moms
Jo, jeg kiggede også på vertygsproffsen, men tænk på en ting.Stefan1972 sagde:
Det er godt at købe den i nærheden af dig, hvis du skulle have brug for reparation og service.
Mit valg blev en forhandler tæt på mig, selvom jeg måtte betale nogle 1000-kroner mere.
Tjek også om prisen er med eller uden klinger, og i dit tilfælde til beton.
Der findes forskellige klinger afhængigt af, hvilket materiale man skal save.
fiks en rigtig mmstok i stedet :wow:roland53 sagde:Ja, nu har jeg indkøbt en K3000 cut n break maskine. Helt vidunderlig at arbejde med. Takket være remdriften overrasker den med ikke at have hug- eller kastetendenser. Uanset hvad skal man alligevel have respekt for sådanne maskiner og være forsigtig så man står fast og hvordan man holder maskinen.
Jeg fandt den hos en lokal leverandør for bare nogle få hundrede kroner mere, end hvad den kunne findes til på nettet. Den lokale virksomhed har også service, hvis behovet opstår, og bare det kan være værd en del…
Først troede jeg, at priserne jeg fandt var eksklusive skæreskiver, men det viste sig, at der fulgte skiver med, og hele festen sluttede på lige under 19.000:-. Regner med, at der findes en restværdi på maskinen, når arbejdet er færdigt om nogle måneder, så hold øje på Blocket, hvis du leder efter en sådan maskine.
Trænede på et dørhul, og væggen er 275 mm tyk. Første del er nu løs. Ingen af de bekymringer, som Oceanis havde, er dukket op. De armeringsjern, der fandtes, var 12 mm, men blev skåret af maskinen uden problemer.
[billede][billede][billede]
Forbløffende lidt armeringsjern. Godt for mig, men man kan jo undre sig over, hvilke krav man egentlig havde til beskyttelsesrum i 1952, da det blev bygget?
Arbejdet er kun lige begyndt, så det står tilbage at se, hvor mange skiver der kommer til at gå til.
Opdagede, at prisen kan variere stort fra 1600 til ca. 2500:-/par. Der findes forskellige hårdheder på skiverne, så man skal passe på, at man får den rigtige hårdhed tilpasset det materiale, man skal skære.
Byggeveteran
· Åland
· 2 067 indlæg
Pas på tæerne!
Hej!roland53 sagde:
Ja, nu har jag købt en K3000 cut n break maskine. Helt vidunderlig at arbejde med. Takket være remdriften overrasker den ved ikke at have hug- eller kastetendenser. Uanset hvad, bør man stadig have respekt for sådanne maskiner og være forsigtig, så man står solidt og holder maskinen korrekt.
Jeg fandt den hos en lokal leverandør for kun nogle få 100-lapper mere, end hvad den kunne købes for online. Den lokale virksomhed tilbyder også service, hvis behovet opstår, og det i sig selv kan være værd at overveje…
Først troede jeg, at de priser, jeg fandt, var eksklusive kapskiver, men det viste sig, at skiverne var inkluderet, og det hele endte på lidt under 19.000:-. Forventer, at der er en restværdi på maskinen, når arbejdet er færdigt om nogle måneder, så hold øje med Blocket, hvis du er interesseret i en sådan maskine.
Jeg trænede på en døråbning, og væggen er 275 mm tyk. Den første del er nu løs. Ingen af de bekymringer, som Oceanis havde, er dukket op. De armeringsjern, der var der, var 12 mm, men blev klippet af maskinen uden problemer.
[billede][billede][billede]
Arbejdet er kun lige begyndt, så det vil vise sig, hvor mange skiver, der vil blive brugt.
Opdagede, at prisen kan variere meget fra 1600 til ca. 2500:- /par. Der findes forskellig hårdhed på skiverne, så man skal passe på, at man får den rette hårdhed tilpasset det materiale, man skal skære.
Skal skære et hul til en dør i weekenden og har lejet en Husvarna cut and brake.
Betonhulsten. Har du nogle tips til brugen?
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Drevning runt källardörr i betongvägg
Fönster & Dörrar -
Ingen isolering i sutteränghus mellan betongväggoch ytterväggar ?
Isolering -
Er blåbetonvæggen bærende?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Håltagning bärande betongvägg
Lösvirke & Timmerhus -
Håltagning i bärande betongvägg
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.