Hej!

Jeg har fået fiber (internet) indlagt i huset og skal begynde at trække de nye kabler fra det nye startpunkt til de enheder, der har brug for internetadgang. Da jeg ikke er klar til at rive en masse gipsplader ned for at lave en flot installation, tænkte jeg ganske enkelt at fastgøre kablerne langs listerne i loftet. Dog stødte jeg på følgende problem:

Jeg har spurgt i et antal byggemarkeder, men der er tilsyneladende ingen nem måde at trække et kabel gennem en gipsvæg uden at ødelægge gipsen, sætte kabeldåser op og derefter reparere det hele igen. Den eneste mulighed er at save i dørkarmene, så kablerne kan være der, men det føles som en endnu dårligere idé end at rive al gipsen på væggene ned.

Så hvordan gør man, hvis man vil trække et kabel gennem væggen? Jeg har overvejet ventilationsrør, men da væggen kun er 5 cm tyk, kan jeg ikke få det til at passe. Den enkleste løsning er måske bare at bore et hul, men da nye kabler kan komme til, føles det lidt ufleksibelt.

Nogle forslag?

Tak på forhånd
Roland

buurd sagde:
Jeg har spurgt i et antal byggemarkeder men der findes tilsyneladende ingen nem måde at trække en ledning gennem en gipsvæg uden at ødelægge gipsen, sætte op kabeldåser og derefter gipse lortet sammen igen. Den eneste mulighed er at save i dørkarme så ledningerne får plads den vej, men det føles som en om muligt endnu mindre god idé end at slå alt gipsen på væggene ned.
Jeg forstår ikke! Hvorfor skulle du behøve at "slå alt gipsen ned"? Hvis du kun vil have ledningen gennem væggen, behøver du bare at bore et hul med samme diameter som kablet. Vil du indfælde dåser, findes der jo "senildåser"/ROT-dåser som du monterer efterfølgende. Tror ikke jeg helt forstår hvad du vil gøre eller hvad problemet er... :blushing:

Jeg forstår det heller ikke helt. Vil du trække kablet gennem væggen eller i væggen? Der findes fodpaneler, som man kan trække kabel i, at købe.

Jeg får fiberen ind i bryggerset, hvor der sidder en router og nogle andre ting. Fra bryggerset har jeg brug for at trække
3 netværkskabler
1 telekabel
og senere også kabler til tv, men jeg er ikke sikker på, hvordan de skal løsnes, det kan være to eller tre netværkskabler til, da jeg ikke tror, at et almindeligt antennekabel bruges til ip-tv med HD-kvalitet.

Det jeg gerne vil gøre er at få disse kabler ud af bryggerset uden at skulle save i dørkarmen. Får jeg bare kablerne fra et rum til det næste, ved jeg, hvordan jeg skal gøre det derefter, men at trække et bundt med kabler virker som en helt ukendt kunst i byggemarkederne.

Med venlig hilsen
Roland

At "dunke ned gipset" var den løsning, som en butik foreslog for at kunne sætte kabeldåser op på en kreativ måde og på den måde kunne trække ledninger fra et rum til et andet.

Er det ikke bare at bore et hul i væggen da? Så kan du lime i et passende rør, hvis det er nødvendigt. Der er tykke elrør, men egentlig kan du jo bruge hvilket som helst rør.

buurd sagde:
Jeg får ind fiberkablet i bryggerset, hvor der sidder en router og lidt andre ting. Fra bryggerset skal jeg trække 3 netværkskabler
Overvej, om det ikke bliver nemmere at bare trække et netværkskabel fra bryggerset til en switch, som du har placeret "et eller andet sted tættere på computerne".

Ja, nogen form for rør med krave og låg kan være det, jeg søger. Hvilken slags rør er passende at bruge, det er jo rart, hvis man kan sætte noget pænt over hullet også.

P
Du har ingen rør med telekabler i, som kan anvendes? Gjorde sådan i vores sidste hus. Først trak jeg kablerne ud med en træktråd fastgjort i, og derefter trak jeg det hele tilbage igen med netværkskablet fastgjort i træktråden, dog uden kontakter på.

Peter_K: Det findes ingen færdige huller, nej. Jeg tror, jeg ville foretrække et større foran flere små. Særligt da jeg i dag ikke kan sværge på, at flere kabler ikke tilkommer eller måske forsvinder, når ny teknologi tilkommer.

Alfredo: Det går nok ikke at komme meget tættere på computerne, da vaskerummet er centralt placeret. Snarere er det meget praktisk at have den "semi-faste" installation i et rum, hvor udseendet ikke er så vigtigt.

buurd sagde:
Alfredo: Det går nok ikke komme så meget nærmere computerne da vaskerummet er centralt placeret. Snarere så at det er rigtig praktisk at have den "semi-faste" installation i et rum hvor udseendet ikke er så vigtigt.
OK, det lyder fornuftigt!

Afhængig af hvor tyk væggen er, så en almindelig rotdåse fra hver side plus dæksel eller tom rj45 udtag?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.