Jeg har fjernet en spjæld i skorstenen, hvilket har resulteret i et cirka 20 centimeter bredt og 1-2 centimeter højt hul. Hvordan reparerer jeg dette bedst?
Røgkanalen bruges ikke, og jeg har ingen planer om at gøre det heller, men vil have muligheden, hvis jeg ændrer mening i fremtiden.

Modtager gerne tips!

• Hul i mursten, ca. 20 cm bredt og 1-2 cm højt, efter fjernet spjæld. Synlig bagvæg og flagerende puds. Flader omkring åbningen er ujævne.
  • Hul i murværk med ujævn kant og synlig mursten, efter fjernelse af spjæld. Perforeret hvid puds omgiver åbningen.
Senest redigeret:
Er der virkelig ingen her, der har styr på dette?

S
Du får fuge med mørtel og en fugeske.
Så skal du pudse, så det bliver jævnt. Med en pudsemørtel type c. Du kan "snyde" med samme mørtel.

Strukturen er dog svær at matche.

C
S sinuslinus sagde:
Strukturen är ju dock svår att matcha.
Ja, skal man få det der pænt bør man nok skrabe væk nogen centimeter maling rundt om kanterne så man kan pudse i niveau med eksisterende puds og derefter male i med samme teknik som det eksisterende overfladelag.

Tak!
Udseendet er helt uvæsentligt, skorstenen skal bygges ind med stålreglar og gips.

Hvilket mørtel anbefales?

Claes Sörmland
Skrab rent fra sod og løs puds med et jern.

Støvsug.

Fugt med en blomstersprøjte.

Lav nogle passende spidse teglfliser med en murerhammer og en mursten på forhånd.

Bland en liter mørtel (C-mørtel eller kalkmørtel), ret løst.

Slå mørtelen i hullet, så det virkelig fyldes ordentligt. Bank forsigtigt teglfliserne ind i mørtelen.

Træk af med murskeen.

Vent lidt og påfør lidt mere mørtel, når alt har sat sig. Træk af med skeen.

• Synes
cpalm
  • Laddar…
Tusind tak!
Kan dette mørtel fungere?
https://www.byggmax.se/putsbruk-c-p0113

Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:

Støvsug.

Væd med en blomstersprøjte.

Fremstil nogle passende spidse murbrudsstykker med en murhammer og en mursten på forhånd.

Bland en liter murværksmørtel (C-brug eller kalkmørtel), ret flydende.

Slå mørtlen i hullet, så det virkelig fyldes ordentligt. Bank forsigtigt murbrudsstykkerne ind i mørtlen.

Træk af med murskeen.

Vent lidt og læg mere mørtel på, når alt har sat sig. Træk af med skeen.
Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:

Støvsug.

Væd med en blomstersprøjte.

Fremstil nogle passende spidse murbrudsstykker med en murhammer og en mursten på forhånd.

Bland en liter murværksmørtel (C-brug eller kalkmørtel), ret flydende.

Slå mørtlen i hullet, så det virkelig fyldes ordentligt. Bank forsigtigt murbrudsstykkerne ind i mørtlen.

Træk af med murskeen.

Vent lidt og læg mere mørtel på, når alt har sat sig. Træk af med skeen.

• Synes
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Anaxes sagde:
Tusen tak!
Kan dette brug fungere?
[link]
Det fungerer nok, da hullet er så lille. Ellers har puds lidt finere ballast (sand) sammenlignet med murværk, men er ellers det samme.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.