5,515 læst ·
15 svar
6k læst
15 svar
Hul i plastfolie i ydervæggen = fugt?
Side 1 af 2
Vi har et hus, plade på jord, oisoleret nedenunder. Regler direkte på pladen med trækiler under, trykimprægnerede ydervæggeslægter (med slæbt mellem plade og slægt). Ved inspektionen var der 12% i ydervægssylen. Inspektøren oplevede ingen mikrobielle lugte eller kemiske dufte ved tjekket.
Nogle dage efter vi er flyttet ind, opdager vi alligevel en mærkelig lugt nede ved listen i soveværelset på stueetagen. Soveværelset har ydervæg på to sider. Det lugter mest inde i et hjørne, hvor ydervæg og indvendig væg mødes. Vi har haft to forskellige fugtmålingsfolk ude af andre grunde, som ikke mente, at det lugtede af skimmel eller trykimprægnere. De troede, lugten ville blive bedre, når vi fik gang i vores mekaniske ventilation (hvilket ikke er blevet bedre). En af dem målte 9% fugt i indvendig vægsylen.
Sagen er, at vi blev stressede af lugten, og vi besluttede os for at save en del af gulvet og væggen bag listen op. Da min kæreste laver hullet i væggen (ydervæg), kommer han til at lave en revne i plastfolien bag den tykke krydsfinerplade (Vi har ingen gipsvægge). Efter vi har rørt og duftet i nogle dage, konstaterede vi, at vi ikke ser eller lugter noget, der kunne være skimmel, alt er tørt og fint, og min kæreste reparerer hul og gulv igen.
Nu synes jeg, det lugter mere surt i rummet, en lugt der kommer og går. Jeg undrer mig over, om det kan skyldes, at vi lavede hul i plastfolien? At varm luft nu møder kold og at kondensen sætter sig i isoleringen... Min kæreste synes, jeg er fjollet, fordi fugt i så fald burde dannes på plastfolien uanset mit udsagn... og at plastfolien kun er der for at man ikke skal få glasuld på sig...? Han mener også, at plasten burde have huller flere steder, i betragtning af at der er huller fra tidligere fra hylder og billeder mm. Jeg forstår, det måske er svært at give svar, men jeg opfatter, når jeg læser om plastfolie i vægge, at huller ikke er gode i forhold til fugtaspektet, og min kæreste synes, det virker usandsynligt.
Nogle dage efter vi er flyttet ind, opdager vi alligevel en mærkelig lugt nede ved listen i soveværelset på stueetagen. Soveværelset har ydervæg på to sider. Det lugter mest inde i et hjørne, hvor ydervæg og indvendig væg mødes. Vi har haft to forskellige fugtmålingsfolk ude af andre grunde, som ikke mente, at det lugtede af skimmel eller trykimprægnere. De troede, lugten ville blive bedre, når vi fik gang i vores mekaniske ventilation (hvilket ikke er blevet bedre). En af dem målte 9% fugt i indvendig vægsylen.
Sagen er, at vi blev stressede af lugten, og vi besluttede os for at save en del af gulvet og væggen bag listen op. Da min kæreste laver hullet i væggen (ydervæg), kommer han til at lave en revne i plastfolien bag den tykke krydsfinerplade (Vi har ingen gipsvægge). Efter vi har rørt og duftet i nogle dage, konstaterede vi, at vi ikke ser eller lugter noget, der kunne være skimmel, alt er tørt og fint, og min kæreste reparerer hul og gulv igen.
Nu synes jeg, det lugter mere surt i rummet, en lugt der kommer og går. Jeg undrer mig over, om det kan skyldes, at vi lavede hul i plastfolien? At varm luft nu møder kold og at kondensen sætter sig i isoleringen... Min kæreste synes, jeg er fjollet, fordi fugt i så fald burde dannes på plastfolien uanset mit udsagn... og at plastfolien kun er der for at man ikke skal få glasuld på sig...? Han mener også, at plasten burde have huller flere steder, i betragtning af at der er huller fra tidligere fra hylder og billeder mm. Jeg forstår, det måske er svært at give svar, men jeg opfatter, når jeg læser om plastfolie i vægge, at huller ikke er gode i forhold til fugtaspektet, og min kæreste synes, det virker usandsynligt.
Plasten som sidder der er jo en dampspærre, præcis som du er inde på.
Ved genmonteringen af undersøgelseshulet skulle den beskadigede del have været tapet sammen.
Samtidig er det præcis som han siger, at plasten ofte er perforeret af forskellige årsager.
Du skriver, at I har ændret jeres ventilation til mekanisk? Hvad havde I tidligere? Hvad er blevet gjort?
Ved genmonteringen af undersøgelseshulet skulle den beskadigede del have været tapet sammen.
Samtidig er det præcis som han siger, at plasten ofte er perforeret af forskellige årsager.
Du skriver, at I har ændret jeres ventilation til mekanisk? Hvad havde I tidligere? Hvad er blevet gjort?
Præcis som GoForit skriver ovenfor, har din samboer fejl, og plasten er der af en grund. Det burde have været tapet sammen med aldersbestandig tape, inden væggen blev lukket.
Dog er jeg ret sikker på, at I ikke behøver at bekymre jer. Frem for alt er der ingen chance for, at hullet allerede har forårsaget så meget fugt, at en mikrobiell eller kemisk lugt allerede ville være begyndt.
Det lyder lidt som om, I er nye i det her med huse og lugter og snuser og bekymrer jer unødvendigt. Der er intet mærkeligt ved det, sådan tror jeg, mange har det, når de flytter ind i et eget hus for første gang (jeg var ligesådan selv).
Dog er jeg ret sikker på, at I ikke behøver at bekymre jer. Frem for alt er der ingen chance for, at hullet allerede har forårsaget så meget fugt, at en mikrobiell eller kemisk lugt allerede ville være begyndt.
Det lyder lidt som om, I er nye i det her med huse og lugter og snuser og bekymrer jer unødvendigt. Der er intet mærkeligt ved det, sådan tror jeg, mange har det, når de flytter ind i et eget hus for første gang (jeg var ligesådan selv).
Åh så typisk! Nej, vi har ikke ændret vores ventilation, men dem, der boede i huset før os, havde ladet den stå stille i 10 års tid... ikke et kønt syn i det gamle aggregat, men endelig afhjulpet med nyt aggregat!GoForIt sagde:
Plasten som sidder der er jo en dampspærre, præcis som du er inde på.
Ved genmonteringen af undersøgelseshulen skulle det beskadigede stykke have været tapet sammen.
Samtidig er det præcis som han siger, at plasten ofte er punkteret af forskellige årsager.
V vectrex sagde:Præcis som GoForit skriver ovenfor, har din samboer forkert, og plasten er der af en grund. Det burde have blevet tapet sammen med aldersbestandig tape, inden væggen blev sat op igen.
Derimod er jeg ret sikker på, at I ikke behøver at bekymre jer. Frem for alt er der ingen chance for, at hullet allerede har forårsaget så meget fugt, at en mikrobiel eller kemisk lugt ville være begyndt allerede.
Det lyder lidt som om, I er nye i dette med huse og snuser og bekymrer jer uden grund. Intet mærkeligt i det, sådan tror jeg, mange er, når de flytter ind i et eget hus for første gang (jeg var ligesådan selv).
Tak for svaret! Rummet bruges som legerum til børnene. Når det bliver tid til at bruge som soveværelse, vil vi/fagmand rive gulv og vægge ned for at sikre, at der ikke er noget angrebet.. har haft masser af venner på besøg, som siger, at der ikke lugter noget i rummet, men hvis man lugter nede ved listen, så lugter det.. muggen. Så noget er nok galt, men eftersom det ikke har sat sig i tingene eller tøjet i rummet, håber vi på, at omfanget er meget lille. Men ja, vi er nye i dette med huse, og plade på jord var måske ikke det smarteste køb. På den anden side er huset fra -78 og har klaret sig indtil videre
Årsagen til min nysgerrighed var, om denne ændring kunne give anledning til lugten. For eksempel at man trækker indeluft ind de forkerte steder, hvis der mangler friskluftsventiler.Emara sagde:
Ah! Okay, nej de har kun kørt selvtræk så ingen tilluftsventiler indsatte overhovedet. Så lugten forbliver en gåde tsvGoForIt sagde:
Hvis kåken har stået uden ventilation overhovedet i 10 år, burde den jo være begyndt at mugne for længe siden. I hvert fald hvis man skal tro ekspertisen, der snakker om fugtkonvektion og vigtigheden af undertryk i huset.
Jo men nu har vi jo fået gang i vores mekaniske ventilation, så der er tiluftdon i de rum, hvor de skal være, og fraluftdon, hvor de skal væreGoForIt sagde:
Har I ingen tilluftventiler så er det ikke utroligt at skummel luft trækkes ind via utætheder mellem gulv og væg. I må have ventiler der tager ind friskluft for at erstatte den luft der ventileres ud.Emara sagde: