...til at begynde med. Jeg har fået lov af elektrikeren til at trække dette selv!
Jeg har brug for at trække flexslange i loftrummet i kælderen. Mit spørgsmål er, hvad der påvirker bærevenen mindst:
Udfræsning ca. 16mm i underkanten af bjælkelaget eller 16-17 mm hul højere oppe i bjælken.
Hullet eller udfræsningen skal laves tæt på yderenderne, så der er ingen svækkelse, der vil blive lavet tæt på brudfladen i midten...
Jeg har også behov for at gøre det samme for 25 mm pex til opvarmningen. Dog ikke samme bjælker.
Hvad siger I, som kan regne på dette?
Huset bygget -43, så det er solide, sunde bjælker!
Jeg har brug for at trække flexslange i loftrummet i kælderen. Mit spørgsmål er, hvad der påvirker bærevenen mindst:
Udfræsning ca. 16mm i underkanten af bjælkelaget eller 16-17 mm hul højere oppe i bjælken.
Hullet eller udfræsningen skal laves tæt på yderenderne, så der er ingen svækkelse, der vil blive lavet tæt på brudfladen i midten...
Jeg har også behov for at gøre det samme for 25 mm pex til opvarmningen. Dog ikke samme bjælker.
Hvad siger I, som kan regne på dette?
Huset bygget -43, så det er solide, sunde bjælker!
Senest redigeret:
Takker, så er det jo klart som pølsevand! Bliver til at lave huller, eftersom urtagen burde gøres på oversiden, hvis jeg tolkede teksten rigtigt. Nu ved jeg jo ikke om det er "klassat" træ de har brugt -43 😄 men jeg følger anbefalingerne!
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Altangolv 15 år gammalt – behöver jag underhålla eller låta vara?
Altan & Uteplats -
Jotuns lady supreme halvblank eller superblank, erfarenheter?
Färg, Måla & Tapetsera -
Spisbibeln 2025: Koppla in spis, häll eller ugn
Artikelkommentarer -
Kvisthål i panel eller ohyra?
Tak & Vind -
Behålla brf eller göra om till privat villa?
Bostadsrätt