Hej,
Jeg er i gang med at mure en forbindelse fra min komfurpanna til et rør i skorstenen. Som vanligt i min renovering af mit gamle torp, støder jeg på ting, som jeg ikke helt ved, hvordan jeg skal løse på den bedste måde. Jeg åbnede det eksisterende rør cirka 50 cm til venstre og til samme dybde hele vejen. Da jeg kom helt ind, opdagede jeg, at der går et gammelt fladjern lige igennem hele murværket på bagsiden af det, jeg har åbnet. På siderne, hvor jernet gik ind i murværket, var mørtelen løsnet, og det føltes ikke så godt at have et fladjern lige der, hvor forbindelsen til pannaen skal være, det bliver jo ret varmt der. Så jeg savede jernet af så langt ud, jeg kunne. Fortryder nu efter en nats søvn, at jeg ikke spurgte nogen kyndig herinde først... Men, men.
Nu til mine spørgsmål
Efter hvad jeg forstår, kan det jo ikke være så godt at have metal på tværs igennem murværket, i fugerne hvor det bliver varmest i skorstenen. Men, er der nogen fornuftig byggeteknisk grund til at holde skorstenen sammen på nederste etage med et fladjern? Bør jeg forsøge at mure noget lignende ind?
Og hvordan tætner jeg bedst hullerne, hvor det resterende jern sidder? Jeg kan principielt følge hele jernet der, hvor det går med en pind = utæt...
Undskyld for et langt rodet indlæg...
Jeg vedhæfter et billede af, hvordan det ser ud i røgkanalen, hvor jernet sidder.
Tak indtil videre!
/Johan
Jeg er i gang med at mure en forbindelse fra min komfurpanna til et rør i skorstenen. Som vanligt i min renovering af mit gamle torp, støder jeg på ting, som jeg ikke helt ved, hvordan jeg skal løse på den bedste måde. Jeg åbnede det eksisterende rør cirka 50 cm til venstre og til samme dybde hele vejen. Da jeg kom helt ind, opdagede jeg, at der går et gammelt fladjern lige igennem hele murværket på bagsiden af det, jeg har åbnet. På siderne, hvor jernet gik ind i murværket, var mørtelen løsnet, og det føltes ikke så godt at have et fladjern lige der, hvor forbindelsen til pannaen skal være, det bliver jo ret varmt der. Så jeg savede jernet af så langt ud, jeg kunne. Fortryder nu efter en nats søvn, at jeg ikke spurgte nogen kyndig herinde først... Men, men.
Nu til mine spørgsmål
Efter hvad jeg forstår, kan det jo ikke være så godt at have metal på tværs igennem murværket, i fugerne hvor det bliver varmest i skorstenen. Men, er der nogen fornuftig byggeteknisk grund til at holde skorstenen sammen på nederste etage med et fladjern? Bør jeg forsøge at mure noget lignende ind?
Og hvordan tætner jeg bedst hullerne, hvor det resterende jern sidder? Jeg kan principielt følge hele jernet der, hvor det går med en pind = utæt...
Undskyld for et langt rodet indlæg...
Jeg vedhæfter et billede af, hvordan det ser ud i røgkanalen, hvor jernet sidder.
Tak indtil videre!
/Johan
Klik her for at svare


