Jeg er en rigtig skide nybegynder. Fik tidligere i efteråret hjælp af min far til at tage ud og købe nye gulvpaneler hos en af de store byggemarkeder. Er nu i gang med at male dem med linoliemaling, men begynder at indse, at pokkers, de er lidt for tykke til min smag (15 mm brede).

Det er jo lidt sent at komme på det nu, men kan jeg gøre noget ved sagen? Med nogenlunde simple nybegyndermidler? At stille mig og håndhøvle vil jo nok blive alt andet end lige. Hvad ville I have gjort? (Udover at købe de rigtige fra starten af)

Har du testet på stedet? 15 mm er det almoge? billede?

Solvskaftet Solvskaftet sagde:
Har du testet på stedet? 15 mm er det almoge? billede?
Allmoge? Aj, sig ikke sådan. Nej det er stilistisk snarere en enklere 20-tals sokkel i mindre format, typisk tidlig funkis.

En simpel træfodliste i 20'er-stil, minde format, tidlig funktionalisme.

• Synes
Solvskaftet
  • Laddar…
Det korte kedelige svar for en, der ikke har et fuldt udstyret værksted med maskinpark: nej

(15mm er ikke grotesk stort, almindelige glatte er 12mm men smag og behag er forskellig)

F FunkishJonny sagde:
Allmoge? Aj, sig ikke sådan. Nej det er stilistisk snarere en enklere 20-talssokkel i mindre format, typ tidlig funkis.

[billede]
Enig med Byggglädje ikke så meget bredere end almindelige. Jeg tænkte på gulvsokler antik, århundredeskiftet ikke allmoge men det er måske det samme?! :)

Solvskaftet Solvskaftet sagde:
Jeg er enig med Byggglädje, ikke så meget bredere end almindelige. Jeg tænkte på gulvsokler antik, århundredeskifte ikke allmoge, men det er måske det samme?! :)
Tak for svaret! Nej, de er jo ikke så tykke, at det slog mig ved første øjekast. Havde jeg kunnet gøre noget, kunne det have været værd en lille indsats for at følelsen skulle blive 100, men de er ellers fine og fuldt dugelige.

Er det mange løbende meter, kan det måske betale sig at lade en snedkerfirma høvle dem, men det er tvivlsomt, om der er nogen økonomi i det.

Råder dig dog fra at sætte noget op, som du måske vil blive irriteret over, så længe du bor der... :)

Byggglädje Byggglädje sagde:
Korte kedelige svar for en der ikke har et fuldt udstyret værksted med maskinpark: nej

(15mm er ikke grotesk stort, almindelige glatte er 12mm men smag er forskellig)
En uge senere og jeg har lige fundet ud af, at vi har en sløjdsforening i kvarteret, hvor jeg sandsynligvis enten kan blive medlem og få adgang til diverse maskiner, eller måske endda finde nogen der er villig til at hjælpe mig. Hvilken type maskine ville være den rette? Tænker at en planhøvl ville være den rette, men det ser ikke ud til, at lige præcis den findes. (Åbenbart har jeg dårlig indsigt, så at få hjælp kunne måske være det bedste)

Senest redigeret:
Socklen bør ikke være helt plan på bagsiden, hvis du kigger på den du har, er den sandsynligvis tyndere (skåleformet) i midten, hvis du kun bruger en planhøvl, vil den blive helt plan på bagsiden, hvilket gør det lidt vanskeligere at få den til at sidde pænt og stramt mod væggen foroven. Jeg ville nok have købt nye i stedet for at bruge en masse tid på at tilpasse disse, men det er jo lidt et spørgsmål om pris, hvor man skal afveje arbejdsindsatsen mod udgifterne til at købe nyt. Jeg er dog overbevist om, at det er en god investering at bruge flere penge på nye i stedet for at sænke din egen "det-er-sjovt-at-fixe-hjemme" følelse.

M marka sagde:
Socklen bør ikke være helt plan på bagsiden, hvis du ser på den, du har, så er den sandsynligvis tyndere (skåleformet) i midtersektionen, hvis du kun bruger en fladhøvl, vil den blive helt plan på bagsiden, hvilket gør det lidt mere besværligt at få den til at sidde pænt og stramt mod væggen i overkanten. Jeg ville nok have købt nye i stedet for at bruge masser af tid på at tilpasse disse, men det er jo lidt af et prisspørgsmål, hvor man skal veje arbejdsindsatsen mod omkostningen ved at købe nyt. Jeg er dog overbevist om, at det er en god investering at bruge flere penge på nye i stedet for at nedsætte din egen "det-er-sjovt-at-ordne-derhjemme" følelse.
Skålningen troede jeg, man ordnede med en spånhøvl efter fladhøvlen? Hvis det moment ikke er noget ekstremt vanskeligt, har jeg nok ingen problemer med at gå i gang med det.

Så er det ikke kun et pengefspørgsmål, men jeg havde allerede nået at male dem med linoliemaling, da jeg begyndte at overveje at høvle et par millimeter væk. Så føles det lidt spildt også med miljøet, men det er selvfølgelig ikke store mængder.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.