1,833 læst ·
4 svar
2k læst
4 svar
Høvle gulvbjælke 10mm og derefter forstærke
Har 45x145 bjælker med cc30 og et spænd frit på 2900 mm. Har fjernet det tidligere gulv, som var 18 mm spånplade, sømmet og halvskidt limmet og skal erstatte med ny 22 mm gulvspån.
Laveste punkt i rummet finder man ved den bjælke, der ligger langs med døren til rummet, de øvrige er et par millimeter til som mest 10 mm højere på de midterste bjælker. Vil gerne have det i niveau helst uden at hæve gulvet mod tilstødende rum.
Havde tænkt at høvle ujævnhederne og derefter forstærke bjælkerne med konstruktionskrydsfiner skrueslimet på siderne men jo mere jeg læser om det desto mere usikker bliver jeg. Det ser ud til, at nogle mener, det fungerer rigtig godt og andre, at krydsfiner ikke tilfører nogen nævneværdig styrke.
Nogen der ved, hvordan det forholder sig? Fungerer det at forstærke med krydsfiner? At få ind nye 145 bjælker ville blive bøvlet, alternativet er 120. Måske helt overkill at forstærke de eksisterende bjælker, men vil jo ikke have tilbage grunden til, at jeg rev gulvet op, som var svaj og knirken.
Laveste punkt i rummet finder man ved den bjælke, der ligger langs med døren til rummet, de øvrige er et par millimeter til som mest 10 mm højere på de midterste bjælker. Vil gerne have det i niveau helst uden at hæve gulvet mod tilstødende rum.
Havde tænkt at høvle ujævnhederne og derefter forstærke bjælkerne med konstruktionskrydsfiner skrueslimet på siderne men jo mere jeg læser om det desto mere usikker bliver jeg. Det ser ud til, at nogle mener, det fungerer rigtig godt og andre, at krydsfiner ikke tilfører nogen nævneværdig styrke.
Nogen der ved, hvordan det forholder sig? Fungerer det at forstærke med krydsfiner? At få ind nye 145 bjælker ville blive bøvlet, alternativet er 120. Måske helt overkill at forstærke de eksisterende bjælker, men vil jo ikke have tilbage grunden til, at jeg rev gulvet op, som var svaj og knirken.
Senest redigeret:
Se på kertobalk del er stivere end limtræbjælke og billigere. Men ser ud som f... n så den bør ikke ses.
Finerlamineret træ eller LVL er plader eller bjælker fremstillet gennem limning af tynde lag af finer af træ. I modsætning til den mere almindelige krydsfinerplade lægges finerskiverne ved fremstilling af LVL med fibrene i samme retning. Dette giver LVL helt andre styrke- og krympeegenskaber end krydsfiner.
Finerlamineret træ eller LVL er plader eller bjælker fremstillet gennem limning af tynde lag af finer af træ. I modsætning til den mere almindelige krydsfinerplade lægges finerskiverne ved fremstilling af LVL med fibrene i samme retning. Dette giver LVL helt andre styrke- og krympeegenskaber end krydsfiner.
Virker bestemt interessant men lidt mere besværligt at få fat på og en anden prisklasse. Planen er at kunne gå på gulvet efter weekendenL Leif i Skåne sagde:Se på kertobalk del er stivere end limtræsbjælke og billigere. Men ser ud som f… n så den bør int ses.
Finerlamineret træ eller LVL er plader eller bjælker fremstillet gennem limning af tynde lag af finer af træ. I modsætning til den mere almindelige krydsfinerplade lægges finérpladerne ved fremstilling af LVL med fibrene i samme retning. Dette giver LVL helt andre styrke- og krympeegenskaber end krydsfiner.
Bedste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Første spørgsmål: Er det en forbedring eller en forringelse med hensyn til stivhed at høvle ned 10 mm og forstærke med 12 mm skruelimet k-plywood på begge sider? Jeg ser bort fra eventuelle forskelle i elasticitetsmodul. Træghedsmomentet for 45x145 er 1143 cm4, for 45x135 plus plywood 1415 cm4. Det er altså en forbedring. Med c/c 300 mm og skruefastgjort 22 mm spånplade vil svigten være OK.
Mange tak for dit svar!J justusandersson sagde:Første spørgsmål: Er det en forbedring eller en forværring fra stivhedssynspunktet at høvle ned 10 mm og forstærke med 12 mm skrue-limet k-plywood på begge sider? Jeg ser bort fra eventuelle forskelle i elasticitetsmodul. Ydelsestræghedsmomentet for 45x145 er 1143 cm4, for 45x135 plus plywood 1415 cm4. Det er altså en forbedring. Med c/c 300 mm og skrue-limet 22 mm spånplade vil svigten blive OK.
Klik her for at svare