Behøver trykte brædder på 185x28 mm og overvejer om det går at kløve/høvle 195x45mm for at få den rette dimension?
Ved I om byggemarkederne har den tjeneste eller skal man henvende sig til et snedkeri? Kom gerne med tips om snedkerier i nærheden af Huddinge.

Det går ikke at lime 2 st 28x120 og derefter kløve?

Nej, det vil ikke holde tror jeg

Oftest er det kun i de yderste millimeter, at giften sidder. Høvler du det bort, kan du lige så godt (og betydeligt mere miljøvenligt) bruge utrykt.

Hvad skal det bruges til? At lime træ sammen langs fibrene bliver utroligt stærkt.

hantverkare1 sagde:
Hvad skal det bruges til? At lime træ sammen langs fibrene bliver utroligt stærkt.
Det skal ligge under skinner til et pooltag. Hvad mener du med "langs fibrene"? Jeg vil lime 2 stk 28x95 sammen, så de danner en 28x190 mm, dvs lime dem side om side. Bliver det stærkt?

Fredric1 sagde:
Det skal ligge under skinner til en pooltag. Hvad mener du med "langs med fibrene"? Jeg vil lime 2 stk 28x95 sammen, så de danner en 28x190 mm, dvs lime dem side ved side. Bliver det stærkt?
Langs med træets fibre. Ja, det bliver utrolig stærkt. Vælg et polyuretanlim hvis du bruger trykimprægneret træ!
Jeg ville stærkt overveje at bruge almindeligt træ, da kan du sandsynligvis finde den rette dimension direkte uden at lime.

Så bliver det langs fibre, bliver meget stærkt. Nogle hævder, at fugen bliver den stærkeste del af brættet, jeg er usikker, men stærkt bliver det.

Ok, tak så meget for svaret. Burde fungere at lime og klemme sammen med nogle tvinger, eller?

Fredric1 sagde:
Det skal ligge under skinner til et pooltag. Hvad mener du med "langs fibrene"? Jeg vil lime 2 stk. 28x95 sammen, så de danner en 28x190 mm, dvs. lime dem side om side. Bliver det stærkt?
Ja i dit tilfælde bliver det langs fibrene, at lime endetræ mod endetræ fungerer ikke så godt.

Men hvor vigtigt er det, at de sidder sammen, skjuler skinnerne dem ikke?

Problemet er, at skinnen er delt på langs, og jeg vil have et så solidt underlag som muligt for ikke at få bevægelser. Desuden bliver der halvt så mange sømpløkker, der skal ned i poolens betonvæg.

Overvej almindeligt træ, kan du finde lidt bedre kvalitet, så er det formentlig bedre end trykimprægneret, som oftest er ret lav kvalitet, iof så er det jo et point, da giftstoffet trænger bedre ind i træet, hvis det er splintved... Du måske kan finde lærk i den rette dimension? Eller langsomt voksende fyrretræ...

Har træet, som du nævner, lige så god rådresistens som trykt træ?

Fredric1 sagde:
Har træet som du nævner, lige så god rådskydd som trykimpregneret træ?
Nej, men med stor sandsynlighed godt nok. Skal du ikke bruge det i vandet eller i jorden, så vil det sandsynligvis holde i mange år alligevel!

Det vil blive en del vandstænk da dette er øverst på en poolvæg så jeg tror at bedst mulige rådskydd skal prioriteres. NTR A havde været at foretrække men det findes vel kun på reglar, 45x145 og opefter?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.