Hej,
ved ikke rigtig om dette er det rette forum, men det berører en hel del ting, så jeg prøver:
Jeg vil bygge et sted til hønsene, og det bedste sted er et uudnyttet skur, der ligger midt i min gamle lade. Det er helt uindrettet, ingen vinduer og ingen gulv udover jord. Jeg tænkte mig at hæve gulvet, så det bliver plant (hvilket gør, at det vil blive 2 dm over jordniveau nogle steder). Fra gulvet tænkte jeg derefter at lave en "kasse", der sidder en dm indenfor den eksisterende væg, og som skal bestå af vindpap og indvendigt masonit.
Rummet er 3.50x2.70x2.50 (med en vis variation for skævheder).
Mit spørgsmål:
Hvordan laver jeg nemmest et holdbart underarbejde til gulvet? Tænkte at enten bare fastgøre gulvbjælker i de eksisterende bjælker + lægge nogle sten etc. under i midten for at forhindre svaj, derefter på med gulvbrædder/plader og afslutte med masonit, der males. Er det nok, eller skal jeg støbe nogle sokler og fastgøre i? Er det nok at sætte dem i midten af rummet og fastgøre i bjælkerne, der holder de eksisterende vægge?
Taknemmelig for hjælp,
ved ikke rigtig om dette er det rette forum, men det berører en hel del ting, så jeg prøver:
Jeg vil bygge et sted til hønsene, og det bedste sted er et uudnyttet skur, der ligger midt i min gamle lade. Det er helt uindrettet, ingen vinduer og ingen gulv udover jord. Jeg tænkte mig at hæve gulvet, så det bliver plant (hvilket gør, at det vil blive 2 dm over jordniveau nogle steder). Fra gulvet tænkte jeg derefter at lave en "kasse", der sidder en dm indenfor den eksisterende væg, og som skal bestå af vindpap og indvendigt masonit.
Rummet er 3.50x2.70x2.50 (med en vis variation for skævheder).
Mit spørgsmål:
Hvordan laver jeg nemmest et holdbart underarbejde til gulvet? Tænkte at enten bare fastgøre gulvbjælker i de eksisterende bjælker + lægge nogle sten etc. under i midten for at forhindre svaj, derefter på med gulvbrædder/plader og afslutte med masonit, der males. Er det nok, eller skal jeg støbe nogle sokler og fastgøre i? Er det nok at sætte dem i midten af rummet og fastgøre i bjælkerne, der holder de eksisterende vægge?
Taknemmelig for hjælp,
Jeg ville snarere foreslå at fylde op under gulvet med gulvisolering, frigolit eller singel og derefter støbe en plade ovenpå. Hønsemøg er jo meget ætsende, så al masonit eller lignende bliver nok kortvarig.
Tak for tippet. Jeg har overvejet det, men a, det føles lidt besværligt (jeg har aldrig støbt noget i hele mit liv, ikke engang en hegnspæleplint), så jeg ved ikke, om jeg skal begynde med dette som mit første støbeprojekt, og b) så ved jeg ikke rigtig, hvor længe dette vil være aktuelt. I den litteratur, jeg har kigget på, siger de, at det er ret ok med masonit, bare man er forberedt på at skifte det fra tid til anden. Hvis jeg fortsætter med hønsene og har dem året rundt, ville støbning nok være et godt alternativ, for så kan man få en gulvafløb osv.
i stedet for støbt gulv kan du lægge grus eller sand og ovenpå det løse betonfliser, typisk de billigste som bruges til terrasser. Klart mere holdbart end masonit og flytbart, når det ikke længere er nødvendigt. Hønsene er ligeglade med, om gulvet er skrånende eller perfekt plant, så det behøver du ikke være så nøje med. Det vigtigste er jo pinde at sove på og reder at lægge æg i
. En løs masonitplade liggende under pindene er dog en god idé - let at rengøre og nem at skifte, når den bliver ødelagt af hønsegødning.
gaia
gaia
Vores hønsehus, som findes i en del af udhuset, har jordgulv. Vi har ikke høns der selv endnu (lige flyttet ind), men der har været høns der for cirka ti år siden. Jeg tror ikke, man behøver at bygge et gulv i et hønsehus, det, jeg derimod lægger mærke til, er, hvor godt isoleret det er, at der er trukket strøm til for varme (tror jeg), og at der er en lille luge gennem væggen, hvor hønsene kan gå ud til deres hønsegård. Måske er jordgulvet godt, hvis de skal gå og småhakke lidt. Vi vil få lidt hobbyhøns fremover, så jeg vender tilbage med rapport da.
Tak for alle tips!
Problemet er, at det er helt åbent ved gulvet, og jeg skal på en eller anden måde tætne, så at ræven/minken/etc. ikke kommer ind og æder de små liv. Det er i princippet åbent blæs i alle retninger (hvor der er bræddegulv hhv. støbt gulv), så jeg må have en eller anden form for gulv. Det ville føles ret usikkert bare at sætte nogle planker ned i jorden, let at grave sig igennem. En eller anden form for gulv tror jeg nok ville være godt, når man skal gøre rent, men det er måske ikke nødvendigt... Jeg tror, jeg tager et bræddegulv med masonit på, vender tilbage når jeg har tænkt videre.
Problemet er, at det er helt åbent ved gulvet, og jeg skal på en eller anden måde tætne, så at ræven/minken/etc. ikke kommer ind og æder de små liv. Det er i princippet åbent blæs i alle retninger (hvor der er bræddegulv hhv. støbt gulv), så jeg må have en eller anden form for gulv. Det ville føles ret usikkert bare at sætte nogle planker ned i jorden, let at grave sig igennem. En eller anden form for gulv tror jeg nok ville være godt, når man skal gøre rent, men det er måske ikke nødvendigt... Jeg tror, jeg tager et bræddegulv med masonit på, vender tilbage når jeg har tænkt videre.
Gnurullen: Tænk på at ræve og mink også kan grave sig ind i huset... Min tidligere nabo havde store problemer med det, han måtte sætte rævefælder op i første omgang, før han kunne grave slipere ned (Typ som man gør ved en hundegård).
Mit tip altså... Grav slipere, tømmer eller store kampesten ned under væggene og glem ikke at gøre det også ved en udendørs gård.
Mit tip altså... Grav slipere, tømmer eller store kampesten ned under væggene og glem ikke at gøre det også ved en udendørs gård.
Klik her for at svare