4,176 læst ·
8 svar
4k læst
8 svar
Holder spærene til at løfte søjleboremaskine?
Jeg er ved at bygge en carport med tilhørende varm del. Ydervæggene og taget er færdige med betonsten. Spændvidden på spær er ca. 8m. Spærene er af typen "skur spær" hvor det er muligt at lægge gulv for et opbevaringsrum.
Jeg har en fin søjleboremaskine, der vejer ca. 300 kg, som skal ind i varmeafdelingen. Jeg tænkte, at jeg ville tage en kædetalje, som jeg fastgør i en bjælke, der ligger over spærenes nederste del og løfte den ind fra garageafdelingen til varmeafdelingen (som har ca. 30 cm højere gulvhøjde). Nu undrer jeg mig over, om der er nogen, der tror, at spærene måske ikke kan holde til sådan en vægt? Løftet ville foregå omtrent midt på spærene. Jeg vedhæfter et billede af garagen, før ydervæggene var færdige.
Jeg har en fin søjleboremaskine, der vejer ca. 300 kg, som skal ind i varmeafdelingen. Jeg tænkte, at jeg ville tage en kædetalje, som jeg fastgør i en bjælke, der ligger over spærenes nederste del og løfte den ind fra garageafdelingen til varmeafdelingen (som har ca. 30 cm højere gulvhøjde). Nu undrer jeg mig over, om der er nogen, der tror, at spærene måske ikke kan holde til sådan en vægt? Løftet ville foregå omtrent midt på spærene. Jeg vedhæfter et billede af garagen, før ydervæggene var færdige.
Jeg brugte mine spær til at løfte en IPE bjælke, som vejede 330 kg. Mine spær er også w-spær, spændvidde 7 m og hjemmebyggede af mig. For en sikkerheds skyld fastgjorde jeg kædeblokken til en kraftig bjælke, som jeg lagde mellem to spær, på den måde blev vægten fordelt til to spær. Jeg kunne ikke bemærke den mindste svigt, da jeg løftede bjælken.
Jeg vil anbefale en enklere empirisk metode.cheetah1 sagde:
Ring til to venner. Lad dem hoppe op og hænge i tagkonstruktionen. Ser det stabilt ud, hopper du også op, og hvis det ikke braser sammen, ved du, at det fungerer....
Teori i al ære, men der findes ofte enklere måder at nå til en rimelig konklusion.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Håller övervåningen i gammalt hus för vikten av badrum med badkar?
Badrum -
Holder 45x45-regler til køkkenskabe?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Behöver takstolarna förstärkas?
Tak & Vind -
Behöver jag förstärka takstolarna?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Håller trdäcket för ett attefallshus?
Altan & Uteplats