Er i gang med at bygge et selvtegnet fritidshus i løst træ! Har lige fået lagt pap på taget. Taget er dimensioneret til betonsten, har en ordentlig limtræsbjælke som mønebjælke. Helst vil jeg gøre taget helt færdigt som næste trin, men jeg føler mig lidt usikker på om sidestabiliteten er tilstrækkelig med kun stående regler i væggene. Teglstenene vil veje nærmere 1000 kg. Jeg har sat midlertidige sidestøtter på alle vægge, og efter det føles det meget stabilt. Principielt sker der intet, hvis jeg står og ryster oppe på mønet (vejer godt 90 kg). Men med en efterårsstorm som Gudrun, bliver jeg lidt usikker, hvad mener I? Stabiliserer sømmelægten meget? Jeg havde tænkt mig at bruge 28x70 på c/c 600.
Det kan tage tid, inden jeg isolerer og klæder indersiden med OSB.
Jeg er i gang med at bygge en egen-designet skur i løsvirke! Har lige fået taget dækket med tagpap. Taget er dimensioneret til beton tagsten, har en solid limtræsbjælke som mønsterbjælke. Helst vil jeg gerne gøre taget helt færdigt som næste skridt, men føler mig lidt usikker på, om sidestabiliteten er tilstrækkelig med kun stående regler i væggene. Tagstenene kommer til at veje nærmere 1000 kg. Jeg har sat midlertidige sidestag på alle vægge, og efter det føles det meget stabilt. I princippet sker der intet, hvis jeg står og ryster jernt oppe på mønsteret (vejer knap over 90 kg). Men med en efterårsstorm som Gudrun bliver jeg lidt usikker. Hvad tror I? Stabiliserer trælægterne meget? Jeg har tænkt mig at bruge 28x70 på cc 600.
Det kan tage tid, før jeg isolerer og klæder indersiden med OSB.
[billede]
[billede]
Skal facaden ikke på? Den stabiliserer jo også en del. Skråstivere på indersiden, indtil det er tid til osb/gips?
Skal facaden ikke på? Den stabiliserer jo også en del.
Diagonalt stivere på indersiden indtil det er tid til osb/gips?
Stabiliserer virkelig stående facade specielt meget? Facaden skal naturligvis på, men jeg vil male den først, og det er lidt koldt at stå ude og male nu. Derfor tænkte jeg på at få taget klart først, inden sneen kommer!
Det er godt (men ikke helt nødvendigt) hvis der er to på hver væg, skrånende i hver sin retning, dvs. i alt 8 stivere.
De kan sidde både indvendigt og udvendigt.
De bør blive siddende indtil mindst én indvendig vægplade (gips f.eks.) er monteret på væggen.
Yderpanelet forstærker som regel også ganske godt, men med en vis risiko for en lille bevægelse, der så medfører skæve vægge.
Sørg for, at skelettet virkelig er lige overalt og på alle måder nu, inden du fortsætter.
Tak for alle svar! Føler mig tryggere nu. Stommen er lige på alle måder (eller var for en uge siden i det mindste). Hultafors MST 180 er god, men man bliver fandeme skør af præcisionen sammenlignet med et almindeligt vaterpas. Hvis en regel hælder 5 mm på 2 meters længde, så ser det helt skævt ud med det pas.
Eftersom samtliga hörn och dörreglar samt stolpar centrerar bubblan på MST 180 i begge led så bør det være ret lige nu! Jeg skal trippeltjekke igen, inden jeg begynder at skrue fast spikreglarne.
Nogle betontegl har jeg ikke nået at få på endnu, men derimod vindpapir. Ingen lægter dog. Nu ser det ud til at trække op til storm her på mandag. SMHI appen siger 29 m/s i vindstødene her. Hvis det nu bliver sådan, vil papiret så kunne modstå det, eller vil det gå i stykker? Hæftet med bredtrådsklammer ifølge kunstens regler, men som sagt ingen lægter endnu. Behøver jeg at være bekymret?
Kan du ikke isolere et par fag på tre indervægge og sætte en plade op på hver? Det ville stabilisere... Ellers måske en sømpregel på sne midlertidigt på hver væg.
Kan du ikke isolere et par rum på tre indervægge og sætte en plade op på hver? Det ville stabilisere... Ellers måske en sømregel på skrå midlertidigt på hver væg.
Måske lidt uklart, men hvis du læser hele tråden så.
Ja huset er jeg ikke bekymret for længere. Nu handlede det netop om vindduken denne gang!
For fanden! Den var dyr som ind i helvede. Hvad skal jeg gøre for at redde den? Sige til familien, at jeg er optaget hele weekenden og sømme paneler op for fuld kraft måske?
Det jeg måske når, er at sætte fast sømmelister ved samlingerne, så tror jeg faktisk, den klarer sig. Den er virkelig sej (T-Vind Super).
Fan også! Den var dyr som tusan. Hvad skal jeg gøre for at redde den. Sige til familien, at jeg er optaget hele weekenden og slå panel op for fuld kraft måske?
Det jeg muligvis når, er at sætte sømregler ved samlingerne, så tror jeg faktisk, den klarer sig. Den er rigtig sej (T-Vind Super).
Jeg er tvivlende på, at det ville holde. Har oplevet flere gange, at den er blæst i stykker. I øvrigt har jeg aldrig brugt t-vind super, eller er det den med grøn tekst og grønne rektangler? I så fald er den aldrig blæst i stykker for mig, men jeg ved ikke, om det har blæst så meget, når jeg har brugt den.
Det bedste er nok at sige til familien, at du er optaget og slå panel op i weekenden.
Hvad har du for vindretning? Er det lidt beskyttet af skov, bygninger osv?
Men kan du forstærke med lidt træregler osv så hjælper det nok en del. Det burde vel være ret hurtigt gjort at sætte op næsten alle træregel? Har du nogle letvægtspresenninger til overs så kan du vel forstærke/beskytte med dem måske.
Har du allerede hjemme isolering og gipsplader så giver du dugen en god støtte hvis du trykker i isoleringen og så på med en gipsplade. Så giver du vindtugen støtte indefra og det bliver ligesom ikke nogen større kræfter på dugen da. Sørg bare for i så fald at samlingerne på dugen har lægter på sig, så vinden ikke får løs nogen samling. Gipspladerne behøver jo ikke fuldskrues.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.